افزایش چشمگیر عمر باتری جی 3 ال‌جی پس از جدیدترین بروزرسانی

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
در بررسی تلفن جی 3 ال‌جی، به طول عمر باتری نه‌چندان راضی کننده‌ی جی ۳ در وب‌گردی اشاره کردیم. اما پس از انتشار دو بسته بروزرسانی برای جی ۳، طول عمر باتری این تلفن بهبود چشم‌گیری یافته است.
تبلیغات

تلفن جی 3 ال‌جی با قیمت مقرون به صرفه‌ای در کشور ما ارائه می‌شود و اگر فاکتور قیمت را در کنار مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد دستگاه قرار دهیم، جی 3 به یکی از برترین انتخاب‌ها برای خرید تبدیل می‌شود. زمانی که این تلفن راهی بازار شد، با مشکلاتی مواجه بود که به نظر می‌رسد با بسته‌های بروزرسانی جدید مرتفع شده‌اند. یکی از این مشکلات، بروز لگ و تاخیر در رابط کاربری جی ۳ بود. پس از بروزرسانی تلفن، این مشکل تقریبا حل شده و خیلی کم پیش می‌آید که در کار با جی ۳ متوجه‌ی لگ شوید. اما مساله دوم مربوط به عمر باتری دستگاه بود.

ال‌جی سال گذشته با معرفی تلفن جی 2 استاندارد عمر باتری ابزارهای هوشمند اندرویدی را تغییر داد. این تلفن به لطف باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کرده و رقبا را مجبور کند تا در محصولات جدید خود توجه بیشتری به طول عمر باتری داشته باشند. به همین دلیل وقتی پرچمدار جدید ال‌جی ارائه شد، انتظار کاربران برای بهبود عمر باتری بیشتر از گذشته بود؛ اما جی ۳ نتوانست در زمان ارائه، مثل پرچمدار نسل قبلی، استانداردها را تغییر دهد و عمر باتری آن با رقبایی چون گلکسی اس 5 و وان ام 8 تفاوت چندانی نداشت. با توجه به این که ال‌جی مدعی بود بهبودهایی را در مصرف بهینه‌تر انرژی اعمال کرده، اما پرچمدار جدید نتوانست فروغ جی ۲ را تکرار کند. در آن زمان یکی از عمده دلایل این امر، نمایشگر با رزولوشن فوق‌العاده بالای QHD عنوان شد.

قابلیت کنترل رفرش-خوکار صفحه نمایش که در جی ۲ وجود داشت و منجر به کاهش چشمگیر مصرف انرژی توسط نمایشگر می‌شد، در جی ۳ نیز حفظ شده با این تفاوت که نحوه‌ی انجام آن تغییر کرده و ال‌جی از روش تازه‌ای برای رفرش صفحه بهره برده است. در این فناوری زمانی که یک تصویر ثابت در حال نمایش است، صفحه رفرش نمی‌شود و به شکل خاصی تصویر ثابت باقی می‌ماند. یعنی پردازنده درگیر رندر تصویر در تصاویر ثابت نمی‌شود و حافظه اختصاصی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است تا مصرف انرژی کاهش یابد. با این حال عمر باتری جی 3 تفاوت محسوسی با رقبا نداشت.

اما از آن زمان تا کنون چند ماهی گذشته و در این فاصله دو بسته بروزرسانی نرم‌افزاری برای این تلفن ارائه شده است. پس از بروزرسانی اول، طول عمر باتری کمی بهبود یافت، اما پس از بروزرسانی دوم که چند روز پیش ارائه شد، تفاوت‌های آشکاری را هم در زمینه عملکرد کلی و هم در زمینه توان مصرفی شاهد بودیم.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که باتری این دستگاه را دوباره زیر ذره‌بین زومیت قرار داده و بار دیگر آن را آزمایش کنیم. در مقاله بررسی تلفن جی 3 ال‌جی دیدید که این تلفن در آزمایش پخش فیلم زومیت ۹ ساعت و ۳ دقیقه دوام آورد. در این آزمایش ما تمامی اتصالات تلفن، شامل وای‌فای، بلوتوث، 3G و... را خاموش کرده، روشنایی تصویر را روی ۵۰ درصد قرار داده و یک فیلم مبنا با رزولوشن HD را روی تلفن پخش می‌کنیم تا باتری آن از ۱۰۰ درصد به صفر رسیده و خاموش شود. با وجود این که نتیجه‌ای که این تلفن نسبت به سایر رقبا ضعیف‌تر نبود، اما با توجه به آن که ال‌جی با جی 2 انتظارات ما را بالا برده بود، تصور می‌کردیم باتری آن بیش از این دوام بیاورد.

حالا پس از بروزرسانی به آخرین فرم‌ور، این آزمایش را تکرار کرده‌ایم. در آزمایش جدید شاهد بهبود چشمگیر مصرف انرژی در جی ۳ بودیم. این تلفن توانست در این آزمایش ۱۱ ساعت و ۵ دقیقه دوام بیاورد. این به معنای آن است که تقریبا ۲ ساعت بهبود را در پخش فیلم شاهد بوده‌ایم. حالا می‌توان گفت که با وجود آن که رزولوشن نمایشگر بیشتر شده و ابعاد آن نیز از ۵.۲ اینچ به ۵.۵ اینچ افزایش پیدا کرده، شاهد بهبود عمر باتری در جی 3 هستیم.

آزمایش دیگر ما مربوط به تست وب‌گردی بود. در وب‌گردی با شبکه وای-فای و 3G نتایج قبلی چندان راضی کننده نبودند و جی ۳ حدود ۷ ساعت دوام آورده بود. اما پس از بروزرسانی این میزان به حدود ۹ ساعت افزایش یافته است. در واقع بیشترین بهبود را در همین وبگردی با شبکه‌های بی‌سیم و 3G شاهد بوده‌ایم و در این زمینه ال‌جی توانسته به شکل قابل توجهی مشکلات را مرتفع کرده و عمر باتری را بهبود بخشد. حالا دیگر می‌توانید با خیال راحت‌تری به وبگردی پرداخته و نگران خالی شدن سریع شارژ تلفن خود نباشید.

سومین آزمایش مربوط به تست Battery Benchmark است. طریقه کار این بنچمارک بدین صورت است که اتصالات تلفن همراه، شامل وای‌فای، 3G، بلوتوث، جی‌پی‌اس، نمایشگر و... را به شکل منظمی و در یک توالی مشخص خاموش و روشن می‌کند تا باتری تلفن از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در این آزمایش تلفن جی 3 توانست نتیجه بسیار خوب ۱۲ ساعت و ۲۰ دقیقه را کسب کند.

با این نتایج به نظر می‌رسد تلفن جی 3 ال‌جی به یکی از برترین پرچمداران در زمینه طول عمر باتری تبدیل شده است. ال‌جی امروز به شکل غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که از هفته جاری بروزرسانی جی 3 به اندروید 5 آبنبات چوبی را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که گوگل بروزرسانی دستگاه‌های نکسوس به اندروید جدید را تازه شروع کرده و هنوز تلفن‌های موتورولا به نسخه جدید این سیستم عامل آپدیت نشده‌اند. گفته می‌شود که در بروزرسانی جدید جی 3 باز هم عمر باتری بهبود پیدا کرده که در این صورت باید ال‌جی را به خاطر ارائه این بهینه‌سازی‌ها تحسین کنیم.

با توجه به تکرار آزمایش‌های مربوط به باتری، مقاله بررسی تلفن جی 3 ال‌جی هم بروز شده و نتایج جدید در آن قرار گرفتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات