با AMPY انرژی مورد نیاز باتری گوشی و سلامتی خود را تضمین کنید!

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی از جمله روش‌هایی است که در ساخت ساعت‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. استارت‌آپ AMPY در کیک‌استارتر، باتری پک پوشیدنی را معرفی کرده که با حرکت جنبشی انرژی تولید می‌کند.
تبلیغات

اَمپی یک باتری پک پوشیدنی است که می‌توان با بستن آن به دور دست، بازو یا پا، از طریق انجام فعالیت‌های بدنی انرژی جنبشی را تبدیل به انرژی الکتریکی کرد. انرژی الکتریکی تولید شده از طریق USB در اختیار گجت‌هایی قرار می‌گیرد که نیازمند شارژ شدن هستند.

اَمپی‌ با بهره‌گیری از سایز کوچک قادر است تا در داخل جیب قرار گرفته و بدون ایجاد مشکل به دور بازوی کاربر نصب شود. تیم توسعه‌دهنده‌ی اَمپی مدعی است، در صورتی که کاربر در طول یک ساعت ۱۰٫۰۰۰ قدم بپیماید یا همین تعداد گام را با ۳۰ دقیقه دویدن بردارد، انرژی مورد نیاز برای فعالیت گوشی هوشمند برای ۳ ساعت تامین خواهد شد.

یقینا قرارگرفتن این باتری‌پک روی قسمت‌های متفاوت بدن و همچنین شدت انجام فعالیت بدنی در میزان انرژی تولیدی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بر این اساس میزان انرژی تولید شده به کاربر و همچنین فعالیت‌های انجام شده توسط وی، بستگی مستقیم دارد.

برای مثال انرژی تولید شده در جریان بازی تنیس به مدت ۱۵ دقیقه با میزان انرژی تولیدی هنگام بازی فوتبال بسیار متفاوت خواهد بود. شاید بهتر است میزان انرژی تولید شده توسط افراد بصورت تجربی و با استفاده از این باتری‌پک سنجیده شود!

در ویدئوی زیر می‌بینید که یکی از کاربران با پوشیدن اَمپی، در حالی که پشت میز نشسته، پای خود را به سمت بالا و پایین تکان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این باتری پک با هر حرکتی، در هر جهت و با هر شدتی، انرژی جنبشی ایجاد شده را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

این روزها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، می‌توان به راحتی به برق شهری دسترسی داشت، از این‌رو شاید ایده‌ی ساخت چنین گجتی با پیش‌بینی فروش بالا چندان منطقی به‌نظر نرسد. اما در صورتی که جزو افرادی هستید که بهینگی یکی از فاکتورهای اصلی زندگی شما است، پس اَمپی یکی از گجت‌هایی است که از آن استفاده خواهید کرد. برای مثال در صورتی که فاصله‌ی محل کار تا منزل را با استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی طی می‌کنید، اَمپی می‌تواند در کنار تولید انرژی، مشوق خوبی باشد. شاید بهترین کاربرد برای این باتری پک، در میان گیک‌هایی باشد که به کوهنوردی و گشت و گذار در طبیعت علاقه دارند.

اپلیکیشن توسعه‌یافته برای این پاور بانک، میزان انرژی الکتریکی تولید شده و کالری سوزانده شده و دقایق اضافه شده به عمر باتری را نمایش می‌دهد.

 AMPY چگونه کار می‌کند؟

تِجاس شاستری، آلکس اسمیت و مایک گِیِر، موسسان کمپانی اَمپی و طراح و تولیدکننده‌ی این گجت هستند. این سه تن در جریان برگزاری کلاس کارآفرینی در مقطع دکترا، با یکدیگر آشنا شدند. آنها با همکاری یکدیگر موفق به طراحی سیستمی جدید برای تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی شدند که از نظر اندازه بسیار کوچک‌تر از نمونه‌ی تجاری مورد استفاده بود، در حالی که از نظر بازده، توان برابری داشت.

اَمپی از یک باتری با ظرفیت ۱٫۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که برای شارژ گوشی‌های‌هوشمند امروزی، ظرفیت چندان زیادی نیست. این گجت جدید قابلیت شارژ شدن از طریق اتصال به برق شهری را نیز دارد و می‌توان از آن به‌عنوان یک پاوربانک معمولی استفاده کرد.

 آمپی ابعاد ۶.۵ در ۶.۵ سانتی‌متر دارد و وزن آن نیز ۱۴۱ گرم است. برای ممانعت از آسیب دیدن بدن در تماس با اَمپی، زوایای این باتری‌پک بصورت گرد طراحی شده است. در داخل این باتری‌پک، یک مدار، یک باتری و دو سلف قرار گرفته‌اند.

توسعه‌دهندگان این باتری‌پک، نام آن را در ابتدا myPower تعیین کرده بودند. این محصول پیش از آغاز جذب سرمایه‌ در کیک استارتر، جوایز متعددی را از آن خود کرده بود که برای مثال می‌توان به جایزه‌ی ۲۰٫۰۰۰ دلاری اشاره کرد.

تیم توسعه دهنده‌ی این باتری‌پک نمونه‌های اولیه را بصورت کامل مورد آزمایش قرار داده است. آمپی در طول ۱۲ روز، از هدف اولیه خود برای جذب ۱۰۰٫۰۰۰ دلار سرمایه عبور کرده و کاربران مبلغ۲۳۷٫۰۰۰ دلار را برای آغاز به کار این استارت‌آپ پرداخت کرده‌اند. اَمپی در ارزان‌ترین نمونه، با قیمت ۸۵ دلار به فروش می‌رسد. نمونه‌ی ۱۰۵ دلاری دارای لوازم جانبی چون روکش محافظ، بازوبند و گیره‌ی مخصوص است. نمونه‌ی دو تایی به قیمت ۱۹۵ دلار و پنج‌تایی نیز به قیمت ۴۲۵ دلار به فروش می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود اَمپی سال ۲۰۱۵ بصورت تجاری روانه‌ی بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات