۱۵ آبان: تولد فرانسوا انگلرت فیزیکدان بلژیکی

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۸۲ سال پیش فرانسوا انگلرت، فیزیکدان بلژیکی و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۳ در شهر بروکسل متولد شد. وی یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان کوانتومی دنیا است و عمده شهرتش بخاطر مکانیزم هیگز است.
تبلیغات

۸۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۶ نووامبر سال ۱۹۳۲ فرانسوا انگلرت فیزیکدان بزرگ بلژیکی در شهر بروکسل دیده متولد شد. فروانسوا در خلال جنگ جهانی دوم بعد از اشغال بلژیک توسط نیروهای آلمانی در یک یتیم‌خانه با هویت مخفی زندگی کرد و بعد از پایان یافتن جنگ به تحصیل خود ادامه داد. در سال ۱۹۵۵ توانست از دانشگاه بروکسل در رشته مهندسی الکترومکانیک فارغ التحصیل شود. بعد از آن رشته‌ی فیزیک را انتخاب کرد و با ادامه تحصیل در سال ۱۹۵۹ دکترای خود را نیز دریافت کرد.

مهمترین دستاورد علمی دکتر انگلرت که به موجب آن نیز در سال ۲۰۱۳ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، «ساز و کار هیگز» نام دارد که مهمترین ویژگی تمام ذرات بنیادی را تشریح می‌کند. «ساز و کار هیگز» برای توضیح مکانیزم ایجاد جرم (فیزیک) در بحث فیزیکِ ذرات استفاده می‌شود. دکتر فرانسیس انگلرت به همراه دکتر پیتر هیگز توانستند نظریه‌ای را مطرح کنند که به  موجب آن ماهیت شکل گیری جرم فیزیکی مشخص شد و پاسخی به شکل‌گیری جرم در فیزیک ذرات داده شد.

زمانی که این مکانیزم توسط این دو نفر ارایه شد، هنوز کسی نتوانسته بود این نظریه را اثبات کند؛ اما این مکانیزم در خلال آزمایش معروف اطلس و در آزمایش معروف سیم لوله فشرده میونی به اثبات رسید تا معمای شکل گیری ذرات حل شود. در دنیای فیزیک ذرات در حال حاضر ۶ آشکارساز ذرات ساخته شده است که اطلس و سیم لوله فشرده میونی جزو این ۶ آشکارساز به حساب می‌آیند.

آشکارساز ها ابزارهای فوق پیشرفته‌ای هستند که به کمک آنها می‌توان ذرات پرانرژی را آشکار، ردیابی یا شناسایی کرد. مانند موارد حاصل از واپاشی هسته‌ای، پرتوهای کیهانی یا واکنش‌های شتاب دهنده‌های ذرات بنیادی. آشکار ساز اطلس یکی از ۶ آشکارسازی است که بخشی از مرکز تحقیقاتی سرن یا سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای است و در خلال یک آزمایش مهم توانست مکانیزم هیگز را به اثبات برساند.

دکتر انگلرت و دکتر پیتر هیگز هردو از دانشمندان سرشناس و بزرگ در خصوص فیزیک ذرات هستند که مکانیزم ارایه شده توسط آنها زیربنای علم فیزیک ذرات را برای تحقیقاتی آینده شکل داده است.

منبع Wikipedia wikipedia

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات