۱۳ آبان: زادروز هری فرگوسن مهندس و مخترع بریتانیایی

سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۳۰ سال پیش در چنین روزی هری فرگوسن مهندس و مخترع بریتانیایی در شهر گروول ایرلند متولد شد. بیشترین شهرت او بخاطر نقش برجسته‌اش در توسعه و گسترش تراکتورهای مدرن است که تحولی بزرگ در کشاورزی بوجود آورد.
تبلیغات

۱۳۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۴ نووامبر سال ۱۸۸۴ هری فرگوسن مهندس و مخترع بریتانیایی در شهر گروول واقع در کشور ایرلند دیده به جهان گشود. هری در یک خانواده کشاورز متولد شد و از کودکی با کشاورزی آشنا شد. در سال ۱۹۰۲ هری در حالی که تنها ۱۸ سال داشت به منظور کار پیش برادر بزرگش رفت و در کار تعمیر ماشین و دوچرخه مشغول شد و همین کار دید مناسبی از مکانیک خودرو به وی داد. زمانی که به عنوان مکانیک در کنار برادرش کار می‌کرد ایده‌ی پرواز نیز در ذهنش نقش بست و جزو آرزوهایش شد. در سال ۱۹۰۴ در حالی که تنها ۲۰ سال داشت در مسابقات موتورسواری شرکت می‌کرد.

آرزوی پرواز موجب شد تا هری شروع به ساخت هواپیمای مخصوص خود کند و در سال ۱۹۰۹ توانست با هواپیمای ساخت خود پرواز کند البته این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای موجود آن زمان از طراحی و ساخت مناسبی برخوردار نبودند و تنها توانست حدود ۴ کیلومتر پرواز کند ولی به هر ترتیب هری در ۲۵ سالگی به آرزوی پروازش جامعه عمل پوشاند و اولین ایرلندی بود که توانست هواپیمای خودش را بسازد و با آن پرواز کند. در سال ۱۹۱۱ هری از برادر بزرگش به خاطر اختلاف نظر در کار جدا شد و شرکتی را برای خود تاسیس کرد. در سال ۱۹۱۷ هری با توجه به نیاز کشاورزان شروع به کار بر روی ایده‌ی ترکیب ابزارهای کشاورزی و ماشین‌آلات کرد و در همین سال یک مدل اولیه با ترکیب ماشین فورد و دستگاه شخم زنی ساخت. بعد از آن فرگوسن بطور کامل طراحی خودرو را تغییر داد و اولین مدل از تراکتور فرگوسن که شبیه تراکتورهای امروزی است را ساخت.

امروزه از تراکتور در بسیاری از کارهای کشاورزی مانند: شخم زدن، درو کردن، دندانه زدن، تسطیح، بذر افشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بار کشی و... استفاده می‌شود. برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده است. عموما در پشت تراکتورها یک شفت تعبیه می‌شود که این شفت علاوه بر یدک کشیدن گاوآهن یا دیسک، مانند گاردان وظیفه انتقال حرکت دورانی را نیز به عهده دارد که در برخی از ادوات کشاورزی، مانند روتوری‌ها استفاده می‌شود. تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل، بکار می‌آیند.

هری فرگوسن در کنار سایر دستاوردهایش اولین کسی بود که توانست ماشین‌هایی با سامانه چهار چرخ محرک را برای مسابقات فرمول ۱ طراحی کند. خودروهایی که از این سامانه بهره می‌برند، این قابلیت را دارند که گشتاور نیروی محرکه تولید شده‌ی موتور را بر روی چهار چرخ به صورت همزمان داشته باشند.

هری فرگوسن در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۱۹۶۰ و در ۷۵ سالگی فوت کرد. وی به عنوان مخترع تراکتورهای مدرن سهم بسازی در گسترش صنعت کشاورزی داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات