پولی شدن اینترنت شبانه؛ مثبت یا منفی

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
حتما اخباری درباره‌ی حذف اینترنت رایگان شبانه در سرویس‌های ADSL  شنیده‌اید. از بازپس‌گیری هدیه، تا کاهش کیفیت خدمات ارایه شده و از بین رفتن اعتماد کاربران همه مواردی است که در اعتراض به برداشتن هدیه رایگان و اینترنت مجانی شبانه وارد شده است. در این گزارش به جنبه‌های مثبت و منفی این اقدام می‌پردازیم.
تبلیغات

در هیچ جای دنیا افزایش رضایتمندی کاربران با کاهش کیفیت خدمات ارائه شده، مخصوصا اگر تحت عنوان هدیه داده شده باشد، همراه نیست یا اینکه کاربران گزینه سرویس رایگان شبانه را یکی از ملاک‌های اصلی خود در این تصمیم می‌دانند و شایسته نیست پس از عقد قرارداد و پرداخت هزینه به‌صورت یک‌طرفه کیفیت خدمات مشترکان را کم کرده و یا کاهش داد. خوشبختانه برخی از سرویس‌دهنده‌ها، حذف اینترنت شبانه را تنها برای کاربران جدید خود اعمال خواهند کرد و کاربران قدیمی همچون گذشته می‌توانند از اینترنت رایگان نیمه شب استفاده کنند.

اگر یکی از مشترکانی باشید که شب هنگام را برای دانلود فیلم و سریال‌های مورد نظرتان انتخاب می‌کنید، حتما شما هم در زمره معترضان خواهید بود، اما پرداختن به این قضیه هم حایز اهمیت است که بسیاری از کاربران ساعاتی از شب را برای انجام کارهای تحقیقاتی و وبگردی در اینترنت اختصاص می‌‌دهند.

همه می‌دانیم که ساختار اینترنت ADSL نه تنها در ایران، بلکه در سایر نقاط دنیا، بین تعدادی کاربر مشترک است و استفاده نادرست برخی از کاربران در هر زمانی موجب اختلال در کار و فعالیت سایرین می‌شود. در واقع سرویس‌های ADSL اساسا، نوعی سرویس اشتراکی هستند که پهنای مشخصی بین تعداد معینی کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود حال اگر برخی از کاربران مصرف دیتای بیشتری داشته باشند، ظرفیت بسیار کمی برای دیگران باقی می‌ماند و اینترنت آن‌ها یا بسیار کند می‌شود یا بطور کامل از دسترس خارج می‌شود.

از سویی از شرکتی همانند پارس‌آنلاین که قرار است سرویس رایگان شبانه را حذف کند، خواسته شده که اگر این شرکت واقعا به‌دنبال کسب رضایتمندی مشتریان خود است، باید چنانچه در ارائه این سرویس بنا به سواستفاده برخی کاربران در دانلود بی‌رویه، دچار اختلال شده است، کیفیت و کمیت خدمات خود را بالا ببرد و نهایتا همانند سایر شرکت‌های مشابه محدودیت‌هایی را برای آن‌دسته از کاربران ذکر شده، لحاظ کند، نه آن که کلا در جهت عکس عمل کرده و به‌شیوه سنتی ترافیک شبانه را باز پس گیرد.

برای پیگیری بهتر ماجرا با شرکت پارس آنلاین تماس گرفتیم، خدایار میخ‌چی، مدیر امور مشتریان پارس‌آنلاین، درباره حذف بخشی از سرویس رایگان شبانه‌ی این شرکت به زومیت گفت:

شرکت پارس آنلاین از دهم آذر ماه جاری برای آن دسته از کاربرانی که به تازگی مشترک سرویس این شرکت شده، یا اشتراک خود را تغییر داده‌اند، قانونی اعمال کرده که در ساعات 2 تا 7 بامداد، یک‌سوم هزینه‌ای که پیشتر به شکل رایگان در اختیار مشترکان قرار داشت را پرداخت خواهند کرد. البته در راستای احترام به مشتریان، کسانی که تا قبل از تاریخ تعیین شده، مشترک پارس آنلاین شده یا قرارداد مدت‌دار دارند، مشمول این قانون نمی‌شوند. پارس آنلاین آخرین شرکت ISP است که اقدام به حذف بخشی از سرویس رایگان شبانه خود کرده و پیشتر سایر شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت چنین طرحی را ارائه کرده‌اند.خدایار میخ‌چی، مدیر امور مشتریان پارس‌آنلاین

میخ‌چی درباره اعتراض بسیاری از کاربران پس از اجرایی شدن این طرح گفت:

اکثر کاربران ساعاتی از شب را که سرویس اینترنت به شکل رایگان در دسترس است، برای دانلود فیلم و سریال‌ اختصاص می‌دهند و فقط از ساعت مشخص شده، کامپیوتر خود را روشن می‌کنند، روی کلید دانلود فیلم و سریال یا برنامه مورد نظرشان کلیک کرده و تا ساعت مشخصی این کار ادامه پیدا می‌کند، بدون اینکه کسی پشت این سیستم نشسته باشد.

وی در ادامه به سرعت اینترنت در روز و شب اشاره کرد:

معمولا روز سرعت اینترنت مقبول‌تر است و شب هنگام ترافیک اینترنت به اوج خود می‌رسد و سرعت آنقدر کند می‌شود که کار را برای بسیاری از افراد که در آن ساعت از شب نیاز به دسترسی وب دارند، دشوار می‌کند، بنابراین این اقدام در راستای احترام به آن دسته از مشتریانی که ساعاتی از شب را به کارهای ضروری یا تحقیقاتی خود می‌پردازند، صورت گرفته است.

در نهایت این طرح به سود افرادی است که قصد دارند شب هنگام به استفاده از اینترنت برای وب گردی، مطالعه و امور جدی بپردازند و به ضرر علاقمندان فیلم و سریال که در بعضی اوقات حتی فرصت نمی‌کنند فیلم‌های دانلود شده را تماشا کنند. شما جزو کدام دسته از کاربران هستید؟ افرادی که از کندی سرعت اینترنت در ساعات دانلود رایگان گله دارند یا جزو طرفداران فایل‌های تورنت و دانلود‌های شبانه؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات