تماشا کنید: «اندروید اُتو» گوگل در برابر «کار پلی» اپل

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از رقابت در دنیای گجت‌های موبایل، حال نوبت به دنیای خودروها رسیده تا توسعه‌دهندگان دو اکوسیستم محبوب، رقابت برای تسخیر این بازار را نیز آغاز کنند. هر دوکمپانی اپل و گوگل امسال از سیستم داشبورد خود با نام کارپلی و اندروید اُتو برای استفاده در خودروها پرده برداشتند.
تبلیغات

 اندروید اتو و کارپلی را باید نسخه‌ی بهینه‌ شده‌ی سیستم‌عامل اندروید و iOS برای استفاده در خودروها بنامیم. هر دو کمپانی اپل و گوگل امسال از نسخه‌ی بتای سیستم خود پرده برداشتند، اما باید برای دیدن قابلیت‌های اصلی و نهایی هر دو سیستم‌عامل به انتظار سال ۲۰۱۵ میلادی بنشینیم تا نسخه‌ی نهایی این دو سیستم معرفی شوند.

هر یک از این سیستم‌ها برای کار با سیستم‌عامل موبایل اختصاصی خود طراحی شده است، یعنی با اتصال گوشی‌هوشمند اندرویدی به خودرو، شاهد بالا آمدن اندروید اتو خواهیم بود. این موضوع در مورد کارپلی اپل نیز صادق است. هیوندای، با نمایش نسل جدید سوناتا در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، امکان استفاده از هر دو پلتفرم را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده بود. سوناتا ۲۰۱۵ قابلیت کار با هر دو پلتفرم اندروید اتو و کار پلی را دارد.

برای استفاده از هر یک از سیستم‌ها کافی است تا گوشی‌هوشمند را به خودرو متصل کنیم. با اتصال آیفون، لوگوی کارپلی در صفحه‌ی نمایش پدیدار می‌شود که می‌توان با کلیک روی لوگوی کارپلی، به اینترفیس سیستم از طریق منوی نمایش داده شده در صفحه‌ی نمایش داشبورد، دسترسی پیدا کرد. چیدمان آیکون‌ها در کارپلی تفاوت چندانی با آنچه که در iOS‌ شاهد آن هستیم، ندارد. منوی نمایش داده شده شامل مواردی چون Phone، Music، Maps، Messages، Now Playing و Podcasts است.

همانطور که گفتیم منوها تفاوت چندانی با نحوه‌ی نمایش آن‌ها در iOS ندارد. اپلیکیشن‌های کارپلی با استفاده از دستورات صوتی سیری کنترل می‌شوند که می‌توان در مواقع لزوم با لمس کلید نرم‌افزاری روی صفحه‌ی نمایش یا فشردن کلید تعیین شده روی غربیلک فرمان، دستورات صوتی مورد نیاز را صادر کرد. در کنار اپلیکیشن‌های پیش فرض کارپلی، می‌توان از اپلیکیشن‌های غیر بومی این سیستم همچون Spotify و iHeartRadio نام برد. یقینا با عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی این سیستم شاهد عرضه‌ی بیش از پیش اپلیکیشن‌ها برای کارپلی خواهیم بود.

 با اتصال گوشی‌‌هوشمند اندرویدی به سیستم داشبورد خودرو، می‌توان منوی اندروید اتو را مشاهده کرد. گوگل رابط‌کاربری اندروید اتو را بیشتر شبیه به سیستم گوگل ناو طراحی کرده است. در صفحه‌ی Home‌ می‌توان کارت‌های مورد استفاده در گوگل ناو را مشاهده کرد که متناسب با موقعیت و استفاده‌ی کاربر اطلاعاتی را نمایش می‌دهد. با استفاده از کارت‌ها می‌توان موارد مختلفی را چون اعلانیه‌ها، سیستم ناوبری و موسیقی در حال پخش کنترل کرد. همچون کارپلی نمی‌توان از یک منو شامل آیکون اپلیکیشن‌ها استفاده کرد، اما می‌توان از طریق منویی که در پایین قرار دارد، به ویژگی‌های اندروید اتو دسترسی داشت.

اندروید اتو نیز همچون کارپلی امکاناتی را از قبیل امکان برقراری تماس‌های صوتی، دسترسی به سرویس نقشه، ارسال پیامک و پخش موسیقی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اندروید اتو را نیز می‌توان با استفاده از دستورات گوگل ناو کنترل کرد. این قابلیت را می‌توان از طریق کلیک روی کلید نرم‌افزاری روی صفحه‌ی نمایش یا کلید تعبیه شده روی غربیلک فرمان فعال کرد.

گوگل در اندروید اتو از الگوی طراحی متریال استفاده کرده است. در مقابل iOS نیز از الگوی طراحی آخرین نسخه از سیستم‌عامل خود بهره برده است. استفاده از هر دوسیستم را می‌توان وابسته به نظر شخصی کاربران عنوان کرد، چراکه از نظر امکانات و قابلیت‌ها، هر دو سیستم به یکدیگر شبیه هستند، اما در مورد نحوه‌ی دسترسی به امکانات ارائه شده، اندروید اتو روش بهتری را در پیش گرفته است.

لینک دانلود

هر دو سیستم با عنوان نسخه‌ی بتا معرفی شده‌اند. گوگل API و SDK سیستم خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا این افراد اپلیکیشن‌های خود را برای اندروید اتو نیز توسعه دهند.

هیوندای اعلام کرده که در حال حاضر هیچ یک از پلتفرم‌های مورد نظر در سوناتا ۲۰۱۵ مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، اما شاید در آینده‌ی نزدیک شاهد استفاده از آن باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات