شکرگذاری کنید تا شادتر باشید

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند قدردانی و سپاس از نعمت‌ها می‌تواند به رفاه و زندگی بهتری منجر شود و در جلوگیری از افسردگی، اضطراب، بهبود خواب و سطح کلسترول به ما کمک کند؛ همراه زومیت باشید.

رابرت امونس روانشناس دانشگاه دیویس کالیفرنیا و نویسنده‌ی کتاب ۲۱ راه برای ایجاد رفاه عاطفی می‌گوید:

افراد شکرگذار بیشتر درگیر فعالیت‌های ورزشی می‌شوند، رژیم غذایی مناسب‌تری را رعایت می‌کنند و اعتیاد آن‌ها به سیگار و مواد الکلی کمتر است و نرخ بالاتری از پایبندی به درمان را از خود نشان می‌دهند.

مزایای شکرگذاری برای سلامتی

happy-thanksgiving-family

شکرگذاری، قدردانی از چیزهای خوب در زندگی است و لازم است که همه آنها را هدیه‌ای از محیط پیرامون خود بدانیم. گفتن متشکرم به دیگران می‌تواند باعث به وجود آمدن احساس خوب در فرد و دیگران باشد، متأسفانه با صنعتی‌تر شدن جوامع ابراز قدردانی در میان مردم کمتر شده است. فیلیپ واتکینز روانشناس دانشگاه واشنگتن می‌گوید:

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد افراد سپاسگذار زندگی شادتری دارند. وقتی به صفات بارزی که ارتباط مستقیم با شادی افراد دارند نگاه می‌کنیم قدردانی همیشه یکی از سه صفت اصلی است، اگر اولین نباشد.

مطالعات دیگر نشان داده است که شکرگذاری به بهبود مدت و کیفیت خواب منجر خواهد شد. به عنوان مثال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ میلادی در مجله‌ی Psychosomatic Research منتشر شد نشان داد افراد شکرگذار راحت‌تر به خواب عمیق فرو می‌روند، احتمالاً به بستر رفتن آن‌ها کمتر با افکار منفی همراه شده و عادت توجه به خوبی‌های زندگی خواب راحت‌تری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. با این حساب جای تعجب نیست افرادی که خواب خوبی ندارند بداخلاق و ناسپاس می‌شوند. دکتر امونس می‌گوید:

افرادی که قدردانی بیشتری از خود نشان می‌دهند سطح بهتری در کلسترول و فشار خون دارند و خطر کمتری از ابتلا به افسردگی و اضطراب آن‌ها را تهدید می‌کند.

ثمرات دیگر قدردانی

ways-express-gratitude-sieverkropp

این امکان وجود دارد که حداقل برای بعضی از مردم شکرگذاری آن‌ها به خاطر بهره‌گیری از بدن سالم و مشکلات کمتر در زندگی باشد اما در مطالعه‌ای از افراد مختلف تقاضا شد به مدت یک هفته سه مورد شاد کننده که در خلال روز اتفاق می‌افتد را بنویسند، در پایان این مطالعه افراد احساس شادی بیشتری داشتند و آنهایی که از فردی مثبت در زندگی‌شان تشکر کرده بودند احساس شادی مضاعفی داشتند. شاید کلید این خوشحالی تمرکز فرد بر چیزهای دیگر به جای خودبینی باشد، در مقاله‌ای که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی در مجله‌ی روانشناسی مثبت منتشر شد به افراد دفترچه‌ی خاطراتی دادند و قرار شد بعضی از آن‌ها هر روز سه نعمت زندگی خود و بقیه سه بار دستاوردهای بزرگ زندگی که باعث غرورشان می‌شود را در آن یادآوری کنند، افرادی که از نعمات زندگیشان می‌نوشتند خوشحال‌تر از بقیه بودند. دکتر واتکینز می‌گوید:

بر خلاف بسیاری از درمان‌ها که به طور معمول در طول مدت زمانی خاص صورت می‌گیرد، قدردانی، درمانی است که همواره سلامتی را به افراد هدیه می‌دهد. اگر با مطالعات روانشناسی بالینی آشنا باشید می‌دانید که احساس خوب در دوره‌ی درمان هرگز برای همیشه ادامه نخواهد یافت. ما اعتقاد داریم این اتفاق به دلیل اینکه افراد شکرگذار بیشتر به دنبال دیدن چیزهای خوب در زندگی‌شان هستند اتفاق می‌افتد بنابراین سعی کنید به چیزهای خوب زندگی خود توجه کنید.

بداخلاق هستید؟ به غیر از خودتان تمرکز کنید

helping-climb

تمام افراد به طور ذاتی نیمه‌ی پر لیوان را نمی‌بینند اما در زندگی بداخلاق‌ترین افراد هم چیزهایی مثبتی برای قدردانی وجود دارد. دکتر امونس می‌گوید:

قدردانی یک کار است نه یک احساس و باید به خاطر داشت که همیشه می‌توانید سپاسگذاری را انتخاب کنید، شما قدرت انتخاب دارید که شکرگذار باشید حتی زمانی که در احساساتی از خشم و ناراحتی غرق شده‌اید یا از شرایط زندگی راضی نیستید.

یک ترفند ساده برای به دست آوردن احساس شادی نوشتن یادداشتی روزانه از چیزهای خوبی است که در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد و یا سه چیز خوب که در طول هر روز به آن برخورد می‌کنید، گرفتن هدیه برای عزیزان یا کمک مالی به سازمان‌های خیریه نیز از جمله فعالیت‌هایی است که با برداشتن تمرکز از روی خود، شخص می‌تواند باعث به وجود آمدن احساس شادی شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شد نشان داد گفتن کلمه‌ی متشکرم به همسر چرخه‌ای زیبا از قدردانی و زندگی شادتر را ایجاد خواهد کرد. دکتر امونس می‌گوید:

یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که در زندگی روزمره بر کارهایی که خودتان از عهده‌ی انجام آن بر نمی‌آیید و آن را به دیگران می‌سپارید تمرکز کنید، این تغییر تمرکز از درون (ما) به خارج (دیگران) کلید اصلی شادتر زندگی کردن افراد شکرگذار است، آن‌ها تمام بار زندگی را بر شانه‌ی خود احساس نمی‌کنند.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید