کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، سونی را به تبلیغات گمراه‌کننده در مورد پلی‌استیشن ویتا متهم کرد

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
مطالعه 4 دقیقه
کمیسیون تجارت فدرال، شعبه آمریکا بخش سرگرمی‌های شرکت سونی را متهم به پخش تبلیغات گمراه‌کننده و وعده‌های دروغین در مورد کارکردهای کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا کرده است.
تبلیغات

سونی در اواخر سال ۲۰۱۱ و اوایل سال ۲۰۱۲ که کنسول دستی پلی ‌استیشن ویتا را در کشور آمریکا عرضه کرد، تبلیغات و مانورهای بسیاری بر روی قابلیت‌های ریموت پلی و به نوعی Cross-Platform و Cross-save این دستگاه انجام داده بود که با استفاده از آن‌ها، امکان اجرای بازی‌های کنسول خانگی پلی ‌استیشن 3 میسر می‌شود، اما بسیاری از این وعده‌ها و تبلیغات تا این لحظه عملی نشده‌اند و مشتریان زیادی هم با دیدن این تبلیغات سمت خرید کنسول بازی رفته بودند که حالا نا‌امید شده‌اند.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در جلسه‌ای که برای بررسی این موضوع برگزار کرده بود، با استناد به شواهد و مدارک و بررسی دقیق اوضاع و عملکردهای سونی، متوجه این موضوع شدند که تبلیغات گمراه‌کننده سبب شده است تا بسیاری از مردم به خاطر وجود آن قابلیت‌ها به سمت کنسول‌های دستی سونی بروند، اما در عمل به خاطر اجرایی نشدن هیچ یک از وعده‌ها، شاکی و ناراحت شده‌اند. این کمیسیون طبق قوانین، سونی را محکوم کرده است تا به تمام کسانی که کنسول را قبل از تاریخ ژوئن ۲۰۱۲ خریداری کرده‌اند، ۲۵ دلار پول نقد یا اعتبار دهند، یا کوپنی به ارزش ۵۰ دلار برای خرید بازی‌های پلی‌استیشن و استفاده از سرویس‌های شبکه‌ی پلی‌استیشن، به آن‌ها اهدا کند.

مدیر بخش حمایت از مصرف‌کنندگان FTC، جسیکا ریچ در مورد این قضیه و سیاست‌های کمیسیون تجارت فدرال گفت:

همان‌طور که می‌دانید، ما در حال وارد شدن به بزرگ‌ترین دوره‌ی خرید در طول سال هستیم(اشاره به اواخر سال میلادی) و شرکت‌های عرضه‌ کننده‌ محصول باید بدانند که اگر در تبلیغات خود، وعده‌ای برای قابلیت‌های محصول خود بازگو می‌کنند، درست مثل سونی، مکلف هستند تا به آن درجه و قابلیت دست پیدا کنند. FTC در قبال شرکت‌ها و کسانی که به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و تبلیغات گمراه‌کننده پخش می‌کنند، کوتاهی نخواهد کرد و برخوردهای قانونی را انجام خواهد داد.

قابلیت‌های Cross-platform و Cross-Save مواردی بودند که هیچ‌گاه به طور گسترده در پلی‌استیشن 3 دیده نشدند.

سونی در تبلیغات آن زمان خود، وعده‌های انقلابی را برای پلی‌استیشن ویتا عنوان کرده بود. اتصال ویتا به کنسول پلی ‌استیشن 3 و اجرای همه‌ی بازی‌ها بر روی نمایشگر ویتا و حتی قابلیت انتقال فایل‌های ذخیره‌ (Save) برای ادامه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن 3 با ویتا دور از خانه، از جمله وعده‌هایی بود که سونی به آن‌ها عمل نکرد.

FTC در ادامه افزود:

برای مثال، قرار بود کاربران ویتا هر زمان که بخواهند بازی را در کنسول پلی‌استیشن ۳ به حالت pause ببرند و ادامه‌ی آن را بر روی نمایشگر ویتا بیاورند و در هر جایی که می‌خواهند به خاطر وجود قابلیت‌ ریموت‌پلی، به بازی کردن بپردازند. این قابلیت بر روی تعداد بسیار کمی از بازی‌های PS3 وجود دارد که حتی کارکرد آن‌ها هم با گفته‌های سونی تناقص دارد. برای مثال اگر می‌خواهید بازی MLB 12: The Show را که در PS3 دارید، بر روی ویتا ادامه دهید، باید نسخه‌ی ویتای آن را هم خریداری کنید. یعنی دو نسخه از بازی را در اختیار داشته باشید در حالی که سونی یک چنین وعده‌ای نداده بود.

همچنین سونی اظهار داشته بود کسانی که نسخه‌ی 3G ویتا را خریداری کنند، می‌توانند به وسیله‌ی این شبکه به انجام بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین مشغول شوند، اما باز هم یک چنین وعده‌ای تا این لحظه عملی نشده است.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا با هرگونه تبلیغات دروغین برخورد جدی خواهد کرد

سونی در تبلیغات خود، از بازی محبوب Killzone 3 استفاده‌های زیادی برد و در نمایشگاه‌ها و تبلیغات تلویزیونی نشان داد که این بازی به وسیله‌ی قابلیت‌ ریموت پلی بر روی ویتا قابل اجرا است، اما سونی هیچ‌وقت این قابلیت را به Killzone 3 اضافه نکرد و فقط چند بازی کوچک از ریموت پلی بهره‌مند شدند.

Killzone-3

Killzone 3، بازی انحصاری کنسول پلی‌استیشن 3

سونی با این‌که به وعده‌های خود در مورد ارتباط پلی‌استیشن ویتا و کنسول پلی‌استیشن 3 عمل نکرده است، اما در نسل هشتم کنسول‌ها توانست با ارائه‌ی قابلیت ریموت‌پلی برای پلی‌استیشن 4 و هم‌چنین گوشی‌ها و تبلت‌های سری Z2 و Z3 توجه بسیاری را به خود جلب کند و تا حد زیادی موفق باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات