هواپیماهای دولتی آمریکا به جمع آوری داده‌های تلفن‌های همراه شهروندان می‌پردازند

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دستگاه‌هایی که اطلاعات میلیون‌ها گوشی تلفن همراه در سراسر خاک ایالات متحده را به منظور امور تجسسی جمع‌آوری می‌کنند مدتها است که توسط دولت این کشور در تمامی نقاط امریکا به پرواز در می‌آیند.
تبلیغات

دستگاه‌های موسوم به Dirtbox نقش دکل‌های گیرنده و فرستنده تلفن‌های همراه را بازی کرده و گوشی‌های موبایل نیز اطلاعاتی نظیر مکان دقیق و داده‌های مهم خود نظیر اطلاعات هویتی کاربر را به آن‌ها ارسال می‌کنند.

از آنجایی که سازندگان این دستگاه‌های جاسوسی ادعا می‌کنند هدف از ساخت چنین ابزارهایی جمع‌آوری داده‌های خاص و نه عمومی است، اما در عمل تمامی گوشی‌های موبایل فعال در منطقه‌ای که هواپیما به پرواز در می‌آید به سیگنال‌های ارسالی پاسخ می‌دهند و داده‌های حیاتی خود را به آنتن جعلی ارسال می‌کنند.

تاکنون وزارت دادگستری آمریکا از هرگونه اظهارنظری در این مورد خودداری به عمل آورده است.

وال استریت ژورنال اذعان کرده که تا کنون با افرادی که با این برنامه از نزدیک آشنایی دارند صحبت کرده و تمامی این افراد تأیید کرده‌اند که هواپیماهای مدل Cessna که به درت‌باکس مجهز شده‌اند دست‌کم پنج بار از فرودگاه‌های سراسر آمریکا به پرواز درآمده‌اند.

این ابزار جاسوسی آمریکا با شبیه سازی واقعی دکل‌های مخابراتی، امواج را در سراسر منطقه تحت پوشش ارسال می‌کند و این امواج درست شبیه به نمونه‌هایی هستند که توسط دکل‌های اپراتورهای مخابراتی ارسال می‌شوند. گوشی‌های موبایل با دریافت سیگنال‌های خاص از این دست اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی دقیق و اطلاعات ثبت شده شخصی را به دستگاه ارسال می‌کنند.

زمانی که این دستگاه‌ها به منظور شناسایی فرد یا گروهی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمامی داده‌های دریافت شده توسط کلیه دستگاه‌های موبایل آن منطقه را در پایگاه‌های داده خود ذخیره می‌کنند که این موضوع به خودی خود مساله نظارت بدون مجوز از شهروندان را مطرح می‌سازد.

این دستگاه‌ها عمل‌کردی همانند Stingray، مشهورترین ابزار جاسوسی تلفن‌های همراه، دارند.

- پروفسور آلن وودوارد

به گفته پروفسور وودوارد دولت آمریکا به ابزار Stingray دسترسی کامل دارد که با استفاده از آن می‌توان شبکه‌های تلفن همراه را به طور کامل شنود کرد. اما متأسفانه تنها دولتمردان نیستند که می‌توانند به راحتی اینکار را انجام دهند چراکه هر فردی می‌تواند با صرف هزینه ۲۰۰۰ یورو یکی از آن‌ها را از طریق بازار سیاه تهیه کند و همین موضوع نمایانگر عمق فاجعه است.

ابزارهایی نظیر Stingray و Dirtbox اغلب تحت عنوان IMSI یا هویت مشترک بین‌المللی موبایل شناخته می‌شوند چرا که قادرند اطلاعات منحصر به فرد هر گوشی را از تمامی دستگاه‌های تحت پوشش خود بدون کوچکترین مشکلی دریافت کنند.

اگر بخواهیم بخشی از کارهای جاسوسی که توسط چنین ابزارهایی به انجام می‌رسند را تشریح کنیم باید بگوییم که این دستگاه‌ها خود را به جای دکل‌های مخابراتی رسمی جا می‌زنند. سیستم رمزگذاری ارتباط میان تلفن همراه و دکل را خاموش می‌کنند و پس از آن تمامی اطلاعات مورد نظر خود را به صورت کاملاً طبقه بندی شده دریافت می‌کنند. این اطلاعات می‌توانند تماس‌های برقرار شده، مکان تماس برقرار شده و حتی زمان انجام آن را شامل شود.

پروفسور وودوارد می‌گوید که از شنیدن چنین خبری شگفت زده نشده و در‌واقع انتظار شنیدن آن را از مدت‌ها قبل داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات