بررسی پرینتر Xpress M2020W سامسونگ

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
چاپگر چندکاره سامسونگ Xpress M2020W که با بهره‌گیری از قابلیت اتصال بی‌سیم و ماژول NFC، امکانات فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
تبلیغات

وقتی سخن از پرینتر و اسکنر به میان می‌آید، اکثر افراد یاد برندهایی چون اچ‌پی، اپسون یا کانن می‌افتند. اما سامسونگ در سال‌های اخیر نشان داده که در زمینه‌ی تولید پرینتر و ماشین‌های اداری کارکشته شده و به یک رقیب جدی برای کهنه‌کارهای این صنعت تبدیل شده است. پیش‌تر در زومیت دو پرینتر/اسکنر چندکاره SCX-4655HN و SCX-4729FD سامسونگ را مورد بررسی قرار داده بودیم.

حال می‌خواهیم با یک پرینتر لیزری کوچک به نام M2020W از سری پرینترهای Xpress سامسونگ با قابلیت‌های اتصال به ابزارهای مختلف آشنا شویم. یک چاپگر خانگی کوچک که می‌تواند علاوه بر مصارف خانگی در شرکت‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

حرف W که در انتهای نام مدل این دستگاه آمده به معنای پشتیبانی از اتصال وای‌فای است. یعنی کاربر می‌تواند با استفاده از اتصال وای‌فای، از اسناد خود پرینت بگیرد. همچنین قابلیت‌های اتصال آسان به ابزارهای هوشمند به کمک NFC و بلوتوث این دستگاه را از رقبای خود مجزا می‌کند.

چاپگر M2020W

پرینتر M2020W توسط دفتر سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت. قیمت پرینتر سامسونگ با قیمت ۲۵۰ هزار تومان با گارانتی سام‌سرویس در بازار کشور عرضه شده است.

طراحی و سخت‌افزار

 اگر بخواهیم طراحی چاپگر لیزری M2020W سامسونگ را تنها با یک واژه توصیف کنیم، می‌توانیم از کلمه «ساده» استفاده کنیم. ظاهر این دستگاه دقیقا همان چیزی است که از یک پرینتر خانگی انتظار دارید. یک مکعب مستطیل ساده و نسبتا زیبا که حجم بسیار کمی را روی میز شما اشغال می‌کند.

در حالی که دستگاه بدنه‌ای جمع و جور و ساده دارد، دسترسی به بخش‌های داخلی آن به سادگی صورت می‌گیرد و بدون دردسر می‌توانید کارتریج را تعویض کنید. اگر درپوش جلوی دستگاه را باز کنید، می‌توانید کاغذها را در داخل آن قرار دهید. در کناره‌ها به جز شبکه های خنک‌کننده چیزی مشاهده نمی‌شود و این موضوع به سادگی بیشتر و طراحی ظاهر دستگاه کمک کرده است.

چاپگر M2020W

بدنه دستگاه سفید رنگ است، اما بخش بالایی که دکمه‌های اصلی نیز بر روی آن قرار دارند، مشکی است و این کنتراست به نظر من دستگاه را زیباتر کرده است. در بخش بالایی، در سمت راست یک چراغ LED برای نمایش وضعیت کارتریج، دکمه WPS وای‌فای و دکمه روشن/خاموش قرار دارند. در زیر آنها نیز یک چراغ LED بزرگتر برای نمایش وضعیت پرینت قابل مشاهده است. در نقطه مقابل در سمت چپ نیز ماژول NFC قرار دارد که کاربر برای اتصال موبایل یا تبلت به پرینتر، باید ابزار هوشمند خود را به این نقطه نزدیک کند. در پشت نیز درگاه اتصال USB و ورودی برق دیده می‌شود.

مشخصات فنی پرینتر Xpress M2020W سامسونگ

  • نوع چاپگر: سیاه و سفید لیزری
  • سرعت چاپ 21 صفحه در دقیقه (آزمایش زومیت 19 صفحه در دقیقه)
  • رزولوشن چاپ 1200DPI
  • حافظه داخلی 64 مگابایت
  • زمان مورد نیاز برای شروع به کار: 9 ثانیه
  • قابلیت چاپ دو رو: ندارد
  • گنجایش مخزن کاغذ: 150 برگ
  • گنجایش مخزن خروجی: 100 برگ
  • پردازنده اصلی پرینتر 400MHz
  • پورت‌ها: USB 2.0
  • سایر قابلیت‌های ارتباطی: WiFi و NFC و WiFi Direct
  • پشتیبانی از NFC Tap & Print، پرینت ابری سامسونگ و پرینت ابری گوگل
  • حداکثر میزان استفاده در ماه: 10 هزار برگ
  • وزن: 4 کیلوگرم، ابعاد 330 در 216 در 178 میلی متر
  • نوع کاتریج MLT-D111S مناسب برای چاپ 1000 برگ متن
  • صفحه نمایش: ندارد
  • قیمت پرینتر : 250,000 تومان

مخزن کاغذ این پرینتر ظرفیت مناسبی دارد و تقریبا ۱۵۰ برگ A4 را می‌توان در آن قرار داد. ولی با توجه به بازار هدف آن که کاربرهای خانگی هستند، نمی‌توان به آن به عنوان یک نکته منفی نگاه کرد. درون جعبه M2020W علاوه بر چاپگر، دفترچه راهنمای سریع، DVD درایور نرم‌افزاری، کابل اتصال USB و کابل برق وجود دارد.

چاپگر M2020W

اگر به دنبال یک پرینتر حرفه‌ای برای چاپ انبوهی از اسناد باشید، M2020W انتخاب مناسبی نخواهد بود، اما برای کاربری خانگی، این پرینتر یک ابزار تمام و کمال است. در واقع M2020W با وجود آن که برای مصرف خانگی تولید شده یک سطح بالاتر از کاربری خانگی قرار می‌گیرد، ولی برای مصارف اداری و حرفه‌ای چندان مناسب نیست. امکان اتصال آسان با تمام ابزارهای هوشمند و جفت شدن با آنها از طریق ارتباط NFC، کار با این پرینتر را بسیار ساده کرده است.

نحوه ارتباط با ابزارها

شاید مهم‌ترین نقطه قوت پرینتر M2020W قابلیت‌های اتصال آن باشد. شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن و بی نیاز از هر نرم‌افزاری اسنادی که بر روی ابزارهای هوشمندتان، شامل، پی‌سی، لپ‌تاپ، تبلت و تلفن هوشمند دارید را چاپ کنید. اگر بخواهید اتصال با سیم برقرار کنید، در صورت استفاده از نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های معمول پی‌سی‌ها، کافی است کابل را به پرینتر و سر دیگر آن را به درگاه USB کامپیوتر خود نصب کنید. سیستم عامل بلادرنگ پرینتر را شناسایی کرده و درایور مربوط به آن را نصب می‌کند و به راحتی می‌توانید پرینت بگیرید.

اگر بخواهید از طریق بیسیم و با استفاده از قابلیت وای‌فای اسنادتان را چاپ کنید، کافی است پرینتر را در شبکه بی‌سیم خود شناسایی کرده و با طی مراحلی که به صورت Wizard ارائه می‌شود اقدام به چاپ محتوای مورد نظرتان کنید. در صورتی که بخواهید از ابزارهای هوشمند استفاده کنید، به چندین روش می‌توانید این کار را انجام دهید.

چاپگر M2020W از پرینت WiFi و ارتباط WiFi Direct پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید با وصل کردن ابزار هوشمند خود به شبکه وای‌فای اقدام به پرینت مبتنی بر وای‌فای کنید. همچنین این پرینتر از سرویس‌های پرینت ابری گوگل و سامسونگ نیز پشتیبانی می‌کند و به راحتی با استفاده از این سرویس‌ها می‌توانید اسناد روی تلفن هوشمند یا تبلت خود را چاپ کنید.

چاپگر M2020W

اما یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌‌های این پرینتر که چاپ بی‌سیم روی آن را بسیار ساده می‌کند، امکان جفت شدن با ابزارهای هوشمند از طریق NFC است. بر روی بدنه دسنگاه در سمپ چپ، یک ماژول NFC قرار داده شده که با نزدیک کردن تلفن هشمندی مجهز به NFC به آن می‌توانید دو دستگاه را با هم جفت کرده و به سرعت اسناد خود را از طریق وای-فای چاپ کنید.

وقتی تلفن یا تبلت را از طریق NFC با پرینتر جفت می‌کنید، دستگاه از شما می‌خواهد تا اپلیکیشن مخصوص این کار را دانلود کنید. به محض دانلود اپلیکیشن، می‌توانید خیلی سریع، هر سند یا تصویری را برای چاپ به پرینتر انتقال دهید.

چاپگر M2020W

اپلیکیشنی که بر روی تلفن شما نصب می‌شود، Samsung Mobile Print نام دارد و به کمک آن می‌توانید، به تمام اسناد و تصاویر روی تلفن همراه خود دسترسی داشته و آنها را پرینت کنید. این پلتفرم امکان دسترسی کاربر به فایل‌های ذخیره شده‌اش در سرویس‌های ابری، مثل گوگل درایو، دراپ‌باکس، وان درایو، باکس و حتی اپلیکیشن یاد‌داشت‌برداری ابری اورنوت و البته امکان دسترسی به تصایر فیسبوک برای چاپ آنها را فراهم کرده است.

samsung-mobile-print

کار با این اپلیکیشن ساده است و دستور پرینت از آن به پرینتر به سرعت ارسال می‌شود.

سرعت و کیفیت چاپ

 چاپگر M2020W سامسونگ نسبت به سایر پرینترهای خانگی عملکرد سرعت بسیار خوبی برای چاپ اسناد را ارایه می‌کند. کیفیت چاپ آن نیز قابل قبول است و نیازهای کاربران را رفع می‌کند.

چاپگر M2020W

برای آزمایش سرعت چاپگرها، طبق معمول یک صفحه شامل متن در سایزهای کوچک و بزرگ و یک نمودار را در صفحه جای دادیم تا این صفحه را معیار مقایسه قرار دهیم. در آزمایش تعداد چاپ در دقیقه، چاپگر M2020W توانست در هر دقیقه 19 برگ را پرینت بگیرد که سرعت قابل قبولی برای یک دستگاه لیزری با مصرف خانگی به شمار می‌رود. سرعت شروع بکار دستگاه نیز 9 ثانیه محاسبه شد. یعنی از زمانی که دکمه چاپ را در کامپیوتر خود فشار می‌دهید، دستگاه 9 ثانیه زمان نیاز دارد تا عملیات چاپ اولین صفحه را آغاز کند، پس از آن، چاپ هر برگ از الگوی زومیت، حدود 3.1 ثانیه زمان نیاز داشت.

وقتی که دستگاه را روشن می‌کنید نیز تقریبا بین ۱۲ تا ۱۳ ثانیه طول می‌کشد تا پرینتر آماده پرینت کردن شود. البته تمام این ازمایش‌ها در حالتی صورت گرفت که ما از کابل USB برای اتصال کامپیوتر به پرینتر استفاده کردیم. کیفیت دستگاه را هم روی حالت پیش‌فرض قرار داده و تغییری در آن اعمال نکردیم. مطمئنا در صورت استفاده از ارتباط بی‌سیم یا افزایش کیفیت چاپ، این زمان‌ها نیز اندکی افزایش پیدا می‌کنند.

چاپگر M2020W

کیفیت چاپ پیش فرض دستگاه تجربه مناسبی را به کاربر ارائه می‌دهد و متون بسیار کوچک نیز به صورت کاملا واضح و خوانا نمایش داده می‌شوند. در حالت پیش‌فرض کمی اسناد پرینت شده کمرنگ‌تر از انتظار ما هستند، ولی با تغییر دستی کیفیت چاپ، می‌توانید این مشکل کوچک را نیز حل کنید.

جمع‌بندی

چاپگر M2020W سامسونگ یک ابزار کارآمد برای مصارف خانگی و حتی شرکت‌های کوچک است. این ابزار، طراحی بسیار ساده و نسبتا زیبایی دارد و فضای بسیار کوچکی از میز کار را اشغال می‌کند. در این چاپگر، به راحتی می‌توانید، اسناد مورد نظر خود را از طریق ابزارهای هوشمند، به اشکال متنوع و با سرعت بالا چاپ کنید. شاید لازم باشد که در همان ابتدای خرید، کمی تنظیمات پیش‌فرض را تغییر داده و رنگ چاپ را افزایش دهید تا به کیفیت مطلوب خود دست یابید اما پس از آن همه چیز عالی خواهد شد.

چاپگر M2020W

دسترسی به کارتریج  و سایر بخش‌های داخلی پرینتر هم به سادگی صورت می‌گیرد. اما جدای از همه قابلیت‌ها و مزایا و معایب ذکر شده شاید مهم‌ترین مساله در مورد این چاپگر، قیمت آن باشد. این پرینتر که از اتصال وای‌فای و NFC پشتیبانی می‌کند با قیمت ۲۵۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود.

نقاط قوت

  • ظاهر جمع و جور، ساده و زیبا
  • ارائه قابلیت‌های متنوع برای چاپ بی‌سیم به ساده‌ترین شکل
  • ارائه کارایی مطلوب‌تر از حد مصرف خانگی با قیمتی بسیار مناسب

نقاط ضعف

  • در تنظیمات پیش‌فرض، کمی محتوای چاپ شده کم‌رنگ است
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات