چرا فراخوان عمومی سونی برای طراحی لوگوی این کمپانی در سال ۱۹۸۱ موفق نبود؟

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سونی در سال ۱۹۸۱ میلادی تصمیم به برگزاری یک فراخوان عمومی برای تعویض لوگوی خود گرفت. در آن زمان، سامورایی‌ها در حال پشت سرگذاشتن دوران گذار خود بودند و ۱۸ ماه پیش از این تصمیم، اولین نسل از سری واکمن روانه‌ی بازار شده بود. اما چرا فراخوان عمومی برای طراحی یک لوگوی جدید، موفقیت آمیز نبود؟
تبلیغات

 همانطور که گفتیم سونی در سال ۱۹۸۱ تصمیم به عوض کردن لوگوی خود از طریق برگزاری یک فراخوان عمومی گرفت. لوگوی مورد استفاده توسط این کمپانی متعلق به دهه‌ی ۵۰ میلادی بود. سونی فراخوان خود را با عنوان Sony International Logotype Design Contest برگزار کرد و پس از اعلام عمومی بیش از ۳۰٫۰۰۰ طرح جدید برای سونی ارسال شد. کمیته‌ی انتخاب لوگو پس از بررسی تمام طرح‌های دریافتی، ۵۹ طرح را به عنوان گزینه‌های نهایی برگزید. طرح‌های انتخاب شده در اختیار مدیران، متخصصان کمپانی، طراحان و مدیران فروش قرار گرفت.

طراحی مجدد برند یک کمپانی امری حساس و پیچیده است و باید با احتیاط و در نظر داشتن موارد بسیاری انجام پذیرد. بسیاری از کمپانی‌ها تصمیم به تغییر لوگوی قدیمی خود گرفته‌اند، اما تحقیقات و جستجو برای یافتن طراحی بهتر، این کمپانی‌ها را به این نتیجه رسانده که لوگوی قدیمی بهترین انتخاب است. اما اعلام فراخوان عمومی برای تغییر لوگو، کمپانی را ملزم به تغییر لوگو تحت هر شرایطی می‌کند، چراکه همگان در انتظار تغییرات در نام و نشان کمپانی هستند. از سوی دیگر کمپانی‌ها با اعلام فراخوان عمومی برای تغییر لوگو، انتخاب خود را محدود به کار شماری از افراد می‌کنند که احتمالا تجربه‌ی چندانی در طراحی لوگو ندارند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سونی، ماسارو ایبوکا، موسس سونی، در آن زمان تصمیم گرفت تا هیچ‌یک از گزینه‌ها به‌عنوان لوگوی نهایی انتخاب نشود. کمیته‌ی انتخاب لوگو سه مورد را به‌عنوان بهترین نمونه‌های ارسالی انتخاب کردند و جایزه‌ی نقدی در نظر گرفته شده نیز بین سه گزینه‌ی نهایی تقسیم شد، اما لوگوی قدیمی سونی دست نخورده باقی ماند.

SonyInt

سونی با انتشار یک آگهی در مجله‌ی تایم، سه گزینه‌ی نهایی را منتشر کرد که تصویر این لوگوها را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات