سامسونگ به دنبال ممنوعیت فروش تراشه‌های انویدیا در ایالات متحده است

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
اواسط شهریورماه، انویدیا از سامسونگ به خاطر نقض پتنت‌هایش در ساخت GPU شکایت کرده بود. حالا سامسونگ نیز در پاسخ به انویدیا از این کمپانی آمریکایی شکایت کرده و خواستار ممانعت از فروش محصولات این کمپانی در ایالات متحده شده است.
تبلیغات

اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریورماه) بود که انویدیا از سامسونگ به خاطر زیر پا گذاشتن حق پتنت‌های پردازنده‌های گرافیکی‌اش شکایت کرد. سامسونگ با تمام توان وارد ان مجادله قضایی شد و نه تنها کوتاه نیامد، بلکه در پاسخ به ان اقدام انویدیا ضدحمله کرده و از این کمپانی شکایت کرد تا بازی را به نفع خود تغییر دهد. حال به نظر می‌رسد غول کره‌ای درگیر یک دعوای قضایی بزرگ دیگر، شبیه به همان ماجرای معروفش با اپل شده است.

سامسونگ شکایتی را به ITC، که در حال ارزیابی این موضوع است، تقدیم کرده تا از فروش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در بازارهایی که سود سرشاری برای این کمپانی دارند، جلوگیری کند. یکی از این بازارها، ایالات متحده است، یعنی جایی که کمپانی انویدیا در آن مستقر است. این که سامسونگ از انویدیا در خانه خودش شکایت کرده و قصد دارد مانع فروش GPUهای انویدیا در کشور خودش شود، کاری جسورانه است که برای موفقیت نیازمند تلاش فراوان است.

GPUهای انویدیا معمولا در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها (البته باید نکسوس ۹ یا تبلت شیلد خود انویدیا را استثنا بدانیم).

اصلا بعید نیست که شکایت سامسونگ به نتیجه برسد. انویدیا هم در شکایت اولیه خود درخواست کرده بود تا از واردات تمام محصولات سامسونگی که مجهز به پردازنده‌های اگزینوس یا اسنپ‌دراگون هستند، جلوگیری شود. نکته جالب در اینجا این است که تمرکز این مجادله حقوقی اینچنینی اغلب بر روی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند و وسایل همراهی است که کاربران می توانند در خانه، در حال سفر، هنگام خرید و خلاصه در همه جا همراه خود داشته و از آنها استفاده کنند. این موضوع اهمیت بازار ابزارهای قابل حمل و نیاز این بازار به توان بالاتر پردازنده‌های گرافیکی را نشان می‌دهد. رقابتی که داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود!

هر دو کمپانی استفاده از تکنولوژی‌های یکدیگر را نفی کرده‌اند.البته انویدیا معتقد است که انتظار چنین تاکتیکی را از سوی سامسونگ داشته و آن را پیش‌بینی کرده بود. هنوز مشخص نیست که نتیجه این جدال حقوقی چه می‌شود و باید منتظر خبرهای بیشتر از این دادگاه باشیم. چیزی که می‌دانیم این است که هر دو کمپانی با تمام قدرت در پی آن هستند که هم شکایات خود از یکدیگر را پی بگیرند و هم در مقابل شکایت طرف مقابل از خود دفاع کنند.

قطعا دعواهای حقوقی امری چندان مطلوب نبوده و منابع و هزینه‌های کمپانی‌ها را هدر می‌دهند. نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید حق با انویدیا است یا سامسونگ؟ آیا به نظرتان سازوکار حقوقی کنونی در مورد حق پتنت بهینه و مطلوب است؟ در بخش نظرات، دیدگاه‌های خود را با ما و سایر زومیتی‌ها در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات