بررسی ساعت هوشمند موتو 360 موتورولا

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
مطالعه 20 دقیقه
جزو آن دسته از افراد هستید که نباید حتی یک ایمیل، پیامک یا اعلانیه‌ را از دست بدهید؟ مداوم به تلفن خود نگاه می‌کنید تا مورد بی‌پاسخی نداشته باشید.
تبلیغات

ساعت هوشمند،‌گجت جدیدی است که منجی شما خواهد بود. در ادامه با بررسی اختصاصی زومیت از موتو ۳۶۰، یکی از خواستنی‌ترین ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار همراه باشید.

روز به روز بر تعداد ساعت‌های هوشمند افزوده می‌شود و این گجت‌های پوشیدنی به یکی از جذاب‌ترین محصولات حال حاضر بازار تبدیل شده‌اند. یکی از موفق‌ترین این محصولات، موتو ۳۶۰ است؛ ساعت هوشمندی که از طراحی شبیه به ساعت‌های کلاسیک بهره می‌برد و حاشیه باریک، بدنه‌ی فلزی و شکل و شمایل ظاهری جذاب آن در کنار هوش سرشار آن، باعث شده تا به اعتقاد بسیاری به عنوان بهترین ساعت هوشمند اندرویدی بازار شناخته شود.

ساعت هوشمند باید پیش از هر چیز ساعت باشد، باید زمان را نشان دهد، زیبا و خوش ساخت باشد و بتوان از آن به عنوان یک وسیله‌ی زینتی و لوکس استفاده کرد. بسیاری از تولیدکنندگان این موارد را در نظر نگرفته‌اند و بیشتر به بخش هوشمند بودن و اتصال ساعت به گوشی تمرکز کرده‌اند. اما موتورولا مسیر درستی را انتخاب کرده که در آن اولویت با کیفیت ساخت و شکل ظاهری بوده است.

ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ توسط شرکت ایران-موتورولا در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و سخت‌افزار

ساعت هوشمند باید، پیش از هر چیز ساعت باشد

سلیقه افراد متفاوت از هم است و شرکت‌ها برای فروش بهتر دستگاه‌های خود باید بهترین طراحی که می‌توانند را خلق کنند. ساعت‌های هوشمند پیشینه طولانی ندارند و به تازگی در حال جان گرفتن هستند. کمپانی‌های زیادی نیز به جمع تولید کنندگان این نوع ساعت‌ها پیوسته‌اند، اما در این میان ستایش‌‌شده‌ترین‌ آن‌ها موتورولا است که با ساخت موتو ۳۶۰ تا حدود زیادی به مفهوم زیبایی و کاربردی بودن یک ساعت هوشمند نزدیک شده است.

اکثر تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند فراموش کرده‌اند که قرار نیست تلفن هوشمند تولید کنند، قرار نیست آنقدر بزرگ و سنگین باشد که به سختی بتوانیم از آن استفاده کنیم. ساعت پیش از هر چیز باید ساعت باشد. باید خوب روی دست جای‌بگیرد و شیک به نظر برسد.

همانطور که می‌دانید ساعت هوشمند موتورولا موتو ۳۶۰ اولین ساعت هوشمند مجهز به اندروید پوشیدنی گوگل با صفحه نمایش گرد است. زمانی که موتو ۳۶۰ را با ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید وِر موجود در بازار مقایسه می‌کنید متوجه اهمیت طراحی گرد این دستگاه می‌شوید. در واقع یکی از دلایل طراحی موتو ۳۶۰ برای موتورولا این است که صفحه گرد شباهت بسیار بیشتری به ساعت‌ها دارد و اولین خصوصیت ساعت‌های هوشمند نیز، نشان دادن زمان یا همان ساعت بودن آن‌ها است.

موتورولا البته علاوه بر شکل کلی دستگاه به عناصر دیگر مثل جنس بدنه ساعت و مواد استفاده شده در آن توجه ویژه داشته است. بخش گرد و اصلی ساعت از فولاد ضد رنگ و روکشی از شیشه ساخته شده و جنس بند‌‌ها نیز در مدل چرمی با همکاری شرکت معروف هورون در شیکاگو و در بند فلزی نیز از فولاد ضد رنگ تهیه شده است.

مشخصات فنی موتو ۳۶۰

  • پردازنده: Texas Instruments OMAP 3
  • صفحه نمایش ۱.۵۶ اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن ۳۲۰ در ۲۹۰ پیکسل
  • حافظه‌ی رم: ۵۱۲ مگابایت
  • حافظه‌ی ذخیره سازی: ۴ گیگابایت eMMC
  • باتری: ۳۲۰ میلی‌آمپر ساعت
  • سیستم‌عامل: Android Wear سازگار با اندروید ۴.۳ به بالا
  • وزن: ۴۹ گرم
  • بلوتوث 4 LE
  • سنسور 9 -محور (ژیروسکوپ / شتاب سنج / قطب نما)، گام شمار،ضربان قلب سنج نوری
  • رنگ مشکی و نقره‌ای
  • ضد آب و ضد گرد و غبار استاندارد IP67
  • میکروفون دوگانه برای دریافت دستورات صوتی

موتو ۳۶۰ با بند چرمی، وزنی برابر با ۴۹ گرم دارد که بسیار مناسب و راحت بر روی دست می‌نشیند. چندین رنگ مختلف مثل مشکی، خاکستری تیره و خاکستری روشن از این ساعت نیز وجود دارد که می‌توانید برای خرید در بین آن‌ها انتخاب کنید.

موتو ۳۶۰

این ساعت هوشمند ۴۶ میلی‌متر قطر دارد و ضخامت آن با اتصال بند چرمی به ۱۱.۵ میلی‌متر می‌رسد، بنابراین در زمان خرید حتما توجه داشته باشید که ساعت به شکل مناسب بر روی دست‌های شما بتواند جای گیرد. با این حال موتورولا به شکلی این ساعت را طراحی کرده که روی مچ‌های دست با ضخامت مختلف راحت و بدون هیچ اشکال بنشیند.

صفحه نمایش ۱.۶۵ اینچی این دستگاه با کمی برآمدگی نسبت به فریم فلزی ساعت، خودنمایی می‌کند. یکی از اشکال‌هایی که می‌توان به طراحی موتو ۳۶۰ وارد کرد همین برآمدگی شیشه صفحه نمایش ساعت که در هنگام استفاده مدام ممکن است زیاد طرح تیز دور آن با دست‌های شما تماس برقرار کند. احتمالا موتورولا در نسل دوم با استفاده از شیشه‌ی گوریلا گلس 2.5D، این برآمدگی را از بین می‌برد و سطحی یک دست با فریم فلزی دور دستگاه به وجود خواهد آمد.

برآمدگی موتو 360

متأسفانه همانطور که در بررسی ویدیویی موتو ۳۶۰ نیز ذکر شد در قسمت پایینی شاهد یک قسمت مشکی هستیم. موتورولا مدعی است که به منظور به حداکثر رساندن اندازه‌ی صفحه‌ی یک نمایشگر کوچک و دایره‌ای، و به عبارتی کاهش اندازه‌ی حاشیه و ضخامت دستگاه، سنسور نور محیط و تجهیزات صفحه‌نمایش را در این قسمت جاسازی کرده است. در خلاف این حالت، مهندسان موتورولا مجبور به استفاده از حاشیه‌ای ضخیم برای حفظ حالت دایره‌ای نمایشگر می‌شدند.

در هر صورت ما نیز موافق هستیم که انتخاب حالت فعلی با نمایشگر لبه تا لبه معقول‌ترین وضعیت ممکن بوده است. اما اگر اندکی کمال‌گرا باشید، احتمالاً نادیده گرفتن همین قسمت کوچک مشکی کار دشواری خواهد بود. بعد از مدتی استفاده به سختی متوجه این بخش خالی از صفحه نمایش خواهید شد. از این گذشته اگر قرار بود قسمت پایین نیز به صفحه نمایش اختصاص داده شود آن‌وقت حاشیه دور صفحه عریض‌تر و ابعاد ساعت بزرگ‌تر می‌شد.

 صفحه‌نمایش

دلیل اصلی خاص بودن موتو 360، به دایره‌ای بودن صفحه‌نمایش آن باز می‌گردد که تداعی کننده‌ی ساعت‌های کلاسیک است. صفحه‌نمایش دستگاه به خوبی از لبه تا لبه‌ی ساعت را پوشش داده که در نتیجه، می‌توان گفت تقریباً تمام قسمت جلوی ساعت به صفحه‌نمایش، تخصیص یافته است.

moto 360 display

 این نمایشگر دارای رزولوشن 320 در 290 پیکسل بوده و 205 پیکسل بر اینچ را درون خود جای داده است. همانطور که در بررسی ویدیویی نیز ذکر کردیم وضوح تصویر این نمایشگر، جزء بهترین‌ها نیست؛ اما برای چنین صفحه و دستگاه کوچکی چندان هم بد نیست. در حداقل حالت، نمایشگر موتو 360 از نظر شفافیت رنگ‌ها، زاویه‌ی دید و سطح نوردهی کاملاً قابل قبول است.

رابط کاربری اندروید وِر، هنوز آنطور که باید و شاید با صفحه‌ی گرد سازگار نیست

متأسفانه صفحه‌نمایش دایره‌ای و رابط کاربری اندروید ور همیشه به خوبی با یکدیگر سازگار نیستند. به نظر می‌رسد موتورولا برای حصول اطمینان از هماهنگی صفحه‌ی دایره‌ای موتو 360 با رابط کاربری اندروید تلاش کرده همکاری نزدیکی با گوگل داشته باشد. با وجود این هنوز هم در برخی قسمت‌ها نظیر نمایش متون و اسکرول در لیست‌ها شاهد بریده شدن تصویر برای نمایش حالت مربعی هستیم. لبه‌های رابط کاربری نیز چهار گوش هستند.

البته این موارد تاثیر چندانی در تجربه‌ی کاربری ندارند و از آنجایی که سیستم‌عامل اندروید ور در ابتدای راه است می‌توان انتظار پشتیبانی بهتر در بروز رسانی‌های آتی را داشت. از این گذشته موتورولا در تلفن‌های هوشمند خود به همه ثابت کرده است که از نظر نرم‌افزاری تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بهترین تجربه را به کاربر منتقل کند.

موتو 360 در حقیقت اولین ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید ور است که به سنسور تشخیص نور محیط مجهز شده که به موجب آن، برخلاف G Watch R و Gear Live، ساعت موتورولا از تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند. این خصوصیت با در نظر گرفتن صفحه‌ی LCD به کار رفته در موتو 360 کاملاً ضروری به نظر می‌رسد در غیر این صورت در زیر نور شدید مشاهده‌ی محتوای ارائه شده بر روی نمایشگر تقریباً غیرممکن می‌شد.

موتو ۳۶۰

طبیعی است که عملکرد این نمایشگر در زیر نور به اندازه‌ی نمایشگر e-paper به کار رفته در ساعت پبل یا دستبند هوشمند Smartband Talk خوانایی ندارد، اما سطح روشنایی ارائه شده به اندازه‌ای مناسب هست که بتوان بدون دردسر خاصی به مرور ایمیل‌ها و اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها پرداخت. با توجه به این مساله که قرارگیری سطح نور نمایشگر بر حالت حداکثری به سادگی عمر باتری دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید قدردان حضور سنسور سنجش نور محیط در موتو 360 باشیم.

ذکر این مساله ضروری است که عملکرد سنسور تشخیص نور محیط کاملاً از خصوصیتی به نام ambient screen که در تنظیمات دستگاه پیدا خواهید کرد متفاوت و مجزا است. این خصوصیت بصورت پیش‌فرض غیرفعال است و بر همین اساس صفحه‌نمایش در زمان‌هایی که از موتو 360 استفاده نمی‌کنید بصورت کامل خاموش خواهد شد. در این حالت نمایشگر دستگاه تنها زمانی روشن خواهد شد که ساعت را برای قرار دادن در مقابل صورت خود و کار کردن با آن حرکت دهید. با فعال کردن قابلیت ambient screen، به محض بیکار شدن دستگاه شاهد خاموش شدن نمایشگر نخواهیم بود بلکه نور صفحه به اندازه‌ی زیادی کاهش یافته و به گونه‌ای تنظیم می‌شود که با نگاه کردن به ساعت، بتوانید زمان را تشخیص دهید. البته باید در نظر داشت که در صورت باز کردن موتو 360 از روی دست و قرار دادن طولانی مدت آن بر رو میز، با وجود فعال بودن این خصوصیت نیز صفحه‌نمایش بصورت کامل خاموش خواهد شد.

نرم‌افزار و قابلیت‌ها

کمتر از قبل به صفحه‌ی گوشی هوشمند خود نگاه خواهید کرد

برای فعال کردن نمایشگر موتو 360، علاوه بر چرخاندن مچ دست و قرار دادن ساعت در مقابل صورت یا لمس صفحه نمایش، می‌توانید دکمه‌ی قرار گرفته در سمت راست ساعت را نیز فشار داده و منتظر پاسخگویی دستگاه باشید. در صورت فشار دادن و پایین نگاه داشتن این دکمه، به منوی تنظیمات ساعت هدایت خواهید شد. تپ کردن و نگاه داشتن انگشت بر روی صفحه‌نمایش نیز قابلیت انتخاب طرح‌های مختلف ساعت را در اختیارتان قرار خواهد داد که بصورت اختصاصی برای موتو 360 سفارشی شده‌اند.

موتو ۳۶۰

گوگل برای جلوگیری از چندپارگی در اکوسیستم اندروید وِر در حال حاضر امکان سفارشی سازی چندانی در اختیار سازندگان ساعت‌های هوشمند قرار نمی‌دهد که به همین دلیل امکانات اغلب این دستگاه‌ها شبیه به یکدیگر است. در حقیقت نقطه تمایز اصلی موتو 360 با سایر ساعت‌های هوشمند نه در خصوصیات و امکانات، بلکه در همان طراحی دستگاه است. در هر صورت اگر قابلیت‌های اندروید ور را به خوبی به خاطر ندارید در ادامه نگاهی بر توانایی‌های موتو 360 خواهیم داشت که به لطف اکوسیستم گوگل فراهم آمده‌اند.

جدای از مشخص کردن زمان و مسائل مربوط به آن، پلتفرم اندروید ور هرآنچه در گوشی هوشمند شما حائز اهمیت باشد را به مچ دستتان انتقال خواهد داد. در صورت اجازه‌ی شما، همه چیز از ایمیل‌ها و توییت‌ها گرفته تا نوتیفیکیشن‌ها و یادآوری‌ها و کارت‌های گوگل ناو بر روی ساعت هوشمند به نمایش در خواهند آمد. در نتیجه‌ی این حالت ممکن است چک کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها اندکی دردسرساز شود خصوصا با در نظر گرفتن اینکه نادیده گرفتن اعلان‌ها بر روی ساعت به سادگی نادیده گرفتن آن‌ها بر روی گوشی هوشمند نیست.

همانند سایر ساعت‌های مبتنی بر اندروید ور، کاربر در موتو 360 نیز عموما از طریق کشیدن و تپ کردن با دستگاه تعامل برقرار می‌کند، اما یکی از اجزای کلیدی تعامل با دستگاه، دستورات صوتی است. دستورات صوتی در نظر گرفته شده برای اندروید ور در حقیقت همان مواردی است که در گوگل ناو وجود دارد بنابراین نیاز به آموختن شیوه‌ی جدیدی از تعاملات صوتی برای بهره بردن از ساعت هوشمند نخواهد بود.

موتو ۳۶۰

فراتر از اندروید ور، موتو 360 به مجموعه‌ای از قابلیت‌های اختصاصی نیز مجهز شده که ارزش ذکر کردن دارند. اپلیکیشن Motorola Connect برای پیگیری وضعیت سلامتی، شمارش گام و ضربان قلب در نظر گرفته شده که داده‌های خود را از گام‌شمار و سنسور تشخیص ضربان قلب داخلی موتو 360 دریافت می‌کنند. همانند Gear Live، برای بهره گرفتن از قابلیت تشخیص ضربان قلب لازم است بدون حرکت بایستید تا سنسور جای گرفته در قسمتی از ساعت که با مچ دستتان در تماس است کار خود را به خوبی انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت‌ها ویدیو اختصاصی زومیت از موتو ۳۶۰ را تماشا کنید.

اپلیکیشن تعبیه شده در موتو 360 سطح فعالیت روزانه‌ی کاربر را نیز به خوبی تحت نظر قرار می‌دهد و در صورتی که کاربر وضعیت عمومی خود نظیر قد و وزن را در آن وارد کند، برنامه‌ی مذکور تلاش خواهد کرد سطح فعالیت را در سه دسته‌ی «غیرفعال»، «فعال» و «بسیار فعال» دسته‌بندی نماید. هدف موتورولا در این سیستم، فعالیت تقریبی شما برای مدت نیم ساعت در روز و 5  روز در هفته بصورت معتدل است. ساعت موتو 360 در خصوص نزدیکی شما به هدف تعیین شده برای سطح فعالیت اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد. بر اساس تجربه‌ی ما، با موتو 360 دستیابی به این هدف 30 دقیقه‌ای روزانه کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. کافی است به همین صورت به گردش در خانه یا مغازه‌ها و خیابان‌های اطراف ادامه دهید تا سلامت شما در سطح مدیریت شده‌ای قرار گیرد.

بازده و عملکرد

پردازنده‌ی نسبتا قدیمی اما بازده‌ی قابل قبول

موتو ۳۶۰ از یک سیستم-روی-یک-چیپِ OMAP 3 بهره می‌برد که ساخت کمپانی تگزاس اینسترومنت است. این پردازنده در مقایسه با Snaprgaron 400 که در اکثر ساعت‌های هوشمندی اندروید به کار رفته، نه‌تنها قدیمی‌تر است، بلکه ضعیف‌تر نیز عمل می‌کند. با این حال به ندرت اتفاق می‌افتد که در موتو ۳۶۰ با کندی روبرو شوید و حتی می‌توانید در آن برخی از بازی‌های سازگار با اندروید ور را نیز اجرا کنید. البته به شرطی که به شارژر دسترسی داشته باشید چرا که اجرای بازی‌ها در ساعت، مصرف انرژی را به شدت افزایش می‌دهد. وقتی ساعت را روشن می‌کنید، در لحظه‌ی که قرار است از حالت کم‌مصرف و استندبای خارج شود، با کمی لگ و تاخیر روبرو می‌شوید که البته چندان آزار دهنده نیست.

moto 360

این ساعت هوشمند همچنین از ۴ گیگابایت حافظه‌‌ی ذخیره سازی از نوع eMMC و ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد.

موتورولا برای کاهش مصرف انرژی در زمان جفت شدن ساعت با تلفن از بلوتوث 4.0 LE بهره برده   است.

باتری و شارژر بی‌سیم

ممکن است در خصوص نحوه‌ی شارژ کردن موتو 360 در ذهن‌تان سؤال ایجاد شده باشد. ساعت هوشمند موتورولا جایگاهی برای اتصال کابل شارژر ندارد و در عوض از استاندارد القای مغناطیسی Qi پشتیبانی می‌کند.  کافی ست دستگاه را بر روی شارژر بی‌سیم قرار گرفته درون جعبه‌ی دستگاه قرار دهید تا عملیات نیرو رسانی آغاز شود. زمانی که موتو 360 را در حالت شارژ قرار دهید صفحه‌ی ساعت ضمن نمایش زمان، به شکل زیبایی مقدار شارژ دستگاه را بصورت دایره‌ای نمایش می‌دهد.

شارژ بی‌سیم

طول عمر باتری، چالش اصلی ساعت‌های هوشمند

موتو ۳۶۰ از یک باتری ۳۲۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. طول عمر باتری یکی از چالش‌های اصلی ساعت‌های هوشمند است که حتی اپل نیز نتوانست در اپل‌واچ بر آن چیره شود. موتو ۳۶۰ در استفاده‌ی روزمره و عادی یک روز را دوام می‌آورد اما در انتهای روز باید حتما آن را روی شارژر بی‌سیمش قرار دهید. اما اگر مدام در حال کار با ساعت باشید و صفحه نمایش آن را روشن نگاه دارید، آن‌وقت طول عمر باتری به حدود ۱۳ ساعت کاهش می‌یابد.

از آنجایی که ظرفیت باتری موتو ۳۶۰ بسیار کم است در کمتر از ۱ ساعت شارژ کامل می‌شود و از این بابت حتی اگر شارژ ساعت تمام شود به سرعت می‌توانید آن را شارژ کرده و مجدد استفاده کنید.

جمع بندی

موتورولا بهترین راه برای متمایز کردن ساعت هوشمند خود را در استفاده از طراحی گرد یافت. این کمپانی ساعت هوشمندی را تولید کرد که بیشترین شباهت را به ساعت‌های کلاسیک دارد. موتو ۳۶۰ به لطف استفاده از اندروید ور، امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تا به‌حال در ساعت مچی خود تجربه نکرده‌اید.

این امکانات باعث می‌شوند تا کمتر از قبل مجبور به روشن کردن و نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی هوشمند خود باشید. اما در عوض با موتو ۳۶۰، طول عمر باتری ۱ یا چند ساله‌ی ساعت مچی شما به یک روز کاهش می‌یابد. ساعت هوشمند موتورولا تجربه‌ی جذاب و جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تا به حال نداشته‌اید.

موتو ۳۶۰

با وجود اینکه موتو ۳۶۰ اولین تجربه‌ی موتورولا در دنیای گجت‌های پوشیدنی است، اما در زمینه‌ی طراحی، کیفیت ساخت و کارایی، این ساعت در سطح بسیار خوبی قرار دارد. تنها دغدغه‌ی باقی مانده در ساعت‌های هوشمند طول عمر باتری است که به نظر می‌رسد برای حل آن باید چند سالی صبر کرد.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا
  • سبک و راحت
  • بند قابل تعویض، فلزی یا چرمی
  • شارژ بی‌سیم

نقاط ضعف

  • طول عمر باتری نه‌چندان مناسب
  • برامدگی شیشه‌ی صفحه نمایش
  • عدم سازگاری کامل اندروید ور با صفحه‌نمایش گرد

در تهیه این مقاله، امین فیض‌پور مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات