کوالکام با ورود به صنعت سرورها به دنبال گسترش سلطه پردازنده‌های خود است

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام این روزها از جایگاه قدرتمندی برخوردار است. پردازنده‌های اسنپدراگون و چیپ‌های سلولار این شرکت در اغلب دستگاه‌های هوشمند بازار از نکسوس 6 گرفته تا آیفون حضور دارند. در هر حال کوالکام قصد ندارد پیشرفت خود را متوقف کند و به تازگی از برنامه‌های خود برای تولید خط محصولات پردازنده‌ی سرور پرده برداشته است.
تبلیغات

 مدیرعامل کوالکام در اطلاعیه‌ی ارائه شده جزئیات زیادی ارائه نکرده اما جای تعجب ندارد که این CPUها که به قدرت بسیار بالایی برای اجرای وظایف سنگین نیاز دارند نیز درست همانند نمونه‌های موجود در دستگاه‌های موبایل از معماری ARM بهره خواهند گرفت. هنوز زمان‌بندی مشخصی نیز از سوی کوالکام مورد تایید قرار نگرفته اما گفته می‌شود که آن‌ها وارد گفتگو با مشتریان شده‌اند.

درست همانند سازندگان فعلی چیپ‌های پردازشی سرور یعنی HP و AMD، کوالکام نیز تصمیم دارد از بزرگ‌ترین نقطه ضعف اینتل یعنی مصرف انرژی نهایت استفاده را برده و ضربه‌ی خود را از این ناحیه به رقابت وارد کند. با وجود اینکه چیپ‌های Xeon اینتل بسیار قدرتمند و سریع هستند، اما عطش آن‌ها برای مصرف انرژی محدودیت‌های بسیاری پیش پای مراکز داده قرار می‌دهد و امکان تقلیل هزینه‌ها و انعطاف را از آن‌ها تا حدودی سلب می‌کند.

از سوی مقابل، معماری ARM به اندازه‌ی ساخته‌ی اینتل سریع نیست اما به شکل قابل توجهی بهینه‌تر عمل می‌کند. برای فائق آمدن بر مساله‌ی قدرت و سرعت، مشتری قادر است صدها هسته‌ی CPU مبتنی بر معماری ARM را در فضایی اندک جای داده و نهایت قدرت را از آن‌ها انتظار داشته باشد؛ این در حالی است که چنین مقیاسی با پردازنده‌های اینتل عملی نخواهد بود و کاربر به چند CPU محدود خواهد بود. بنابراین با آنچه کوالکام در ذهن دارد، آزادی عمل بیشتر و امکان اجرای وظایف بیشتری در حالت بهینه فراهم خواهد شد. مدیرعامل کوالکام معتقد است این بخش از کسب و کار کوالکام که به زودی به مرحله‌ی اجرا خواهد رسید می‌تواند برای غول‌های اینترنتی نظیر فیسبوک بسیار مفید باشد تا بتوانند بر اساس آن دیتاسنترهای خود را برای اجرای وظایف بسیار مشخص و چندگانه مورد بهینه‌سازی قرار دهند.

هنوز برای پیش‌بینی اینکه آیا کوالکام بر بازار سرورها نیز همچون بازار گوشی‌های هوشمند مسلط خواهد شد یا خیر زود است؛ اما تردید نداریم که این اقدام موجب نگرانی اینتل خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات