اینتل توانایی‌ تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خود را تشریح کرد

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
با انتشار خبر مربوط به همکاری انویدیا و آی‌بی‌اِم برای تولید نسل بعدی سوپرکامپیوترهای دولتی ایالات متحده‌ی آمریکا، اینتل نیز بیکار ننشسته و جزئیات بیشتری را از تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خود منتشر کرد.
تبلیغات

پس از به تعویق افتادن افتتاح کارخانه‌ی Fab 42 اینتل در آریزونا که هدف از ساخت آن توسعه‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بود، شایعاتی در مورد تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری در این تاسیسات مطرح شد. اما به‌نظر می‌رسد این شایعات در آینده‌ی نزدیک رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت، چراکه اینتل برنامه‌های خود مبنی بر تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را تشریح کرد.

پس از آنکه انویدیا و اینتل از همکاری خود مبنی بر تولید نسل بعدی سوپرکامپیوترهای دولتی ایالات متحده پرده برداشتند، اینتل نیز برنامه‌های خود برای تولید تراشه‌های مبتنی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را تشریح کرد. پس از سال‌های فعالیت در زمینه‌ی تولید انواع سوپرکامپیوترها، ۸۵ درصد ابررایانه‌ها از پلتفرم اینتل استفاده می‌کنند.

خلاصه‌ای از برنامه‌های اینتل شامل مواردی است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

  • نسل سوم از تراشه‌های Xeon Phi، که با کد Knights Hill شناخته شده، براساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید خواهد شد. این اولین محصول با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است که در کنار فناوری ارتباط فیبرنوری داخلی اینتل که Omni-Path نام دارد، بصورت رسمی معرفی شد. همچنین نسل دوم این تراشه‌ها، با عنوان Knights Landing نیز در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی برای استفاده‌ی تجاری روانه‌ی بازار خواهد شد.
  • اینتل تمرکز بیشتری روی پردازنده‌های سری Xeon Phi دارد. بسیاری از مشتریان درصدد سفارش تراشه‌های سری Knights Landing هستند که ۵۰ درصد از آنها در قالب پردازنده و باقی مانده نیز در قالب کارت‌های PCI Express روانه‌ی بازار خواهند شد. براساس اطلاعات منتشر شده توانایی محاسباتی این پردازنده‌ها ۱۰۰ پتافلاپس است. برای بالابردن قدرت پردازشی سیستم، می‌توان از Xeon Phi به‌عنوان پردازنده‌ی کمکی در قالب کارت‌های PCI Express استفاده کرد که شرط لازم برای آن استفاده از پردازنده‌ی زئون در سیستم است.
  • از جمله‌ی آخرین پروژه‌هایی که در آن از Knights Landing استفاده شده می‌توان به سوپرکامپیوتر‌های لوس آلاموس، سوپرکامپیوتر ترینیتی ساندیا و شماری دیگر از سوپرکامپیوترهای مورد استفاده در مراکز تحقیقاتی و دولتی اروپا و آمریکا اشاره کرد.
  • پهنای باند مورد استفاده در معماری ارتباط داخلی Omni-Path که از فیبرنوری بهره می‌برد، ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه است. این روش در مقایسه با InfriniBand، شاهد کاهش ۵۶ درصدی تاخیر در ارسال داده‌ها است. در معماری روش ارتباطی Omni-Path از تراشه‌ی ۴۸ سوئیچ استفاده می‌شود، در حالی که در InfriniPath، از ۳۶ سوییچ بهره گرفته شده است.
  • بخش پردازش موازی اینتل از احداث ۴۰ کارخانه‌ در ۱۳ کشور مختلف پرده برداشت.

نظر شما در این باره چیست؟ در بخش دیدگاه‌ها همراه ما باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات