اینتل نسل جدید تراشه‌های Core M را برای استفاده در مک‌بوک ایر اپل عرضه می‌کند

یک‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در تلاش است چیپ‌های خانواده‌ی Core M خود را که پردازنده‌هایی کم‌مصرف برای سیستم‌های بدون فن محسوب می‌شوند بهبود دهد، در حالی است که اپل نیز برای تولید نسل بعدی اولترابوک‌های خود نیاز مبرم به این تراشه‌ها دارد.
تبلیغات

در حالی که نسل جدید پردازنده‌های Broadwell اینتل تا اوایل سال 2015 یا شاید حتی دیرتر در اختیار تولیدکنندگان قرار نخواهد گرفت، اما این شرکت چند ماه پیش ارسال مجموعه‌ای از چیپ‌های فوق کم مصرف مبتنی بر برادول را با نام سری Core M آغاز کرد. این چیپ‌ها برای فعالیت خود تنها به 4.5 وات نیرو نیاز دارند و با هدف نیروبخشی به کامپیوترها و تبلت‌های بدون فن نسل جدید طراحی شده و توسعه یافته‌اند. این مساله با شایعاتی که اخیرا در خصوص نسخه‌ی رتینای مک‌بوک ایر 12 اینچی به گوش می‌رسد سازگاری کامل دارد. 

مقاله مرتبط: چرا اپل هنوز مک‌بوک ایر را به صفحه‌نمایش رتینا مجهز نکرده است؟

دسته‌ی اول چیپ‌های Core M در اوایل سپتامبر ارائه شد که شامل مدل 5Y10/5Y10a با فرکانس پایه‌ی 800 مگاهرتز است که در حالت توربو به 2 گیگاهرتز افزایش می‌یابد، و همچنین یک مدل قدرتمندتر 5Y70 با فرکانس پایه‌ی 1.1 گیگاهرتز که در حالت توربو به 2.6 گیگاهرتز نیز می‌رسد. اما بر اساس گفته‌ی CPU World، اینتل بدون هیچ اعلام قبلی و سر و صدایی اقدام به افزودن چند مدل جدید به خانواده‌ی Core M اضافه کرده است. نقشه مسیر داخلی اینتل به این موضوع اشاره دارد که این مدل‌ها تا اوایل 2015 راهی بازار نخواهند شد، اما دیتابیس چیپ‌های اینتل برای عرضه‌ی این مدل‌ها به سه‌ماهه‌ی چهارم همین سال اشاره دارد.

این چیپ که بر اساس شواهد موجود، توسط اپل به منظور به‌کار گیری در مک‌بوک ایر 12 اینچی جدید در حال آزمایش و سنجش آن است شامل یک تراشه رده بالای 5Y71 است که بر روی فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز کلاک شده و قادر است در حالت توربو به 2.9 گیگاهرتز نیز برسد. موارد دیگری نیز توسط اپل در حال آزمایش هستند که می‌توان دو چیپ میان‌رده‌ی 5Y51 و 5Y31 و مدل پایین‌رده‌ی 5Y10c را از آن جمله دانست. بنا بر گفته‌ی CPU World، همه‌ی این چیپ‌های جدید از گرافیک قدرتمندتری در مقایسه با سری اولیه‌ی Core M بهره می‌برند که یکی از مشکلات اصلی مهندسی بر سر راه ساخت آیپد ایر رتینا را ممکن است حل کند. فرکانس پایه‌ی گرافیک این چیپ‌ها از 100 مگاهرتز به 300 مگاهرتز ارتقا یافته و حالت توربو نیز در این پردازشگرها گاهی به نزدیکی 900 مگاهرتز می‌رسد.

Intel Core M

کامپیوتر Yoga 3 Pro لنوو اولین دستگاهی بود که از مدل اولیه‌ی چیپ‌های سری Core M بهره برد که البته سطح بازدهی چندان قابل رقابتی ارائه نمی‌کرد. مشخص نیست که این مساله ناشی از تلاش اینتل برای کم‌مصرف نگاه داشتن سری Core M بوده یا تصمیمات طراحی و مهندسی لنوو باعث آن شده است. حال به نظر می‌رسد نسل جدید تراشه‌های Core M قدمی بزرگ به جلو به حساب خواهند آمد که ضمن افزایش قابل توجه توان پردازشی، مصرف بهینه‌ی انرژی خود را در همان سطح محفوظ نگاه داشته‌اند.

زمان معرفی آیپد ایر جدید همچنان در ابهام باقی خواهد ماند اما یکی از شایعات اشاره به میانه‌های 2015 دارد. اما آیا اینتل در توسعه‌ی چیپ‌های خانواده‌ی Core M خود به اندازه‌ای خوب عمل خواهد کرد و شتاب خود را افزایش خواهد داد تا شاهد معرفی زودتر مک‌بوک ایر رتینا باشیم؟ مسلما در ماه‌های آینده خبرهای دقیق‌تری در این خصوص به دستمان خواهد رسید که شما همراهان زومیت را در جریان آن‌ها قرار خواهیم داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات