لری پیج: کامپیوتر‌ها شغل‌های شما را خواهند گرفت

یک‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
لری پیج، مدیر عامل و بنیانگذار گوگل، فکر می‌کند بهتر است اجازه دهیم کامپیوتر‌ها شغل‌های ما را بگیرند.
تبلیغات

در اواخر دهه ۱۹۹۰ گوگل شاید تنها یک نقطه در یک مدار بزرگ بود اما این شرکت اکنون با نوآوری‌های خود توانایی شکست هر کمپانی دیگر را دارد. فلسفه این کمپانی به شدت ساده است: از طریق تکنولوژی زندگی مردم را ساده‌تر کن! حال اصلا تعجبی ندارد که گوگل با تمام قدرت به اکثر بخش‌های تکنولوژی سر بکشد. از نرم افزار گرفته تا پوشیدنی‌ها کاری کرده‌اند که گوگل توقف ناپذیر جلوه کند.

همین چند مدت اخیر زمانی که از پیج سوال کردند شرکت تحت اختیار او چرا آنقدر خود را در همه چیز شریک می‌کند، پاسخ او تا جای ممکن سر راست و مستقیم بود. به عبارت ساده، کامپیوتر‌ها به شکل قابل توجهی در زمان انجام دادن کار‌ها بهتر از انسان‌ها  هستند و درست به همین خاطر است که باید اجازه دهیم هوش مصنوعی ترتیب کار‌هایی را دهد که هم اکنون برای انجام آن‌ها ما انسان‌ها در حال مبارزه هستیم.

لری پیج می‌گوید:

اتفاق افتادن آن‌ها غیر قابل اجتناب است، آن‌ها در حال اتفاق افتادن هستند. شما قابلیت‌های بسیار شگفت انگیزی در اقتصاد به دست خواهید آورد. زمانی که ما کامپیوتر‌هایی داشته باشیم که کار‌هایی بسیار بیشتر انجام دهند، فکر ما درباره کار کردن تغییر خواهد کرد. هیچ راه خروجی وجود ندارد، غیر قابل اجتناب هستند.

پیج حتی باور دارد که انتصاب انسان‌ها برای کار‌هایی که زیاد در آن توانمند نیستند، تلف کردن منابع است. جواب به این معضل در این حقیقت نهفته است که نوآوری که اکنون با تکنولوژی هدایت می‌شود، بتواند عدم بهینگی و مشکلات این پروژه را به حداقل ممکن برساند.

دنیا به سمت اتوماسیون و انجام کار‌ها به شکل خودکار در حال تغییر است، همین موضوع باعث کاهش تقاضا برای نیروی انسانی خواهد شد. کمپانی‌ها اکنون کار‌های زیادی را به وسیله کامپیوتر‌ها و روبات‌ها انجام می‌دهند. اکنون شاید بزرگترین چالشی که پیش روی گوگل است، ساختن چیزی است که بتواند تکنولوژی را با انسان‌ها هماهنگ کند تا مشکلاتی بین آن‌ها به وجود نیاید.

پیج در آخر صحبت‌های خود می‌گوید:

این ایده که هر کسی باید کورکورانه کار کند تا چیزی بدون بهره و ناکارآمد را انجام دهد تا در آن کار خود بماند، از نظر من منطقی نیست. جواب صحیح این نیست.

می‌توانید متن کامل مصاحبه لری پیج را در اینجا مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات