19 نوامبر: تولد جیمز بچلر سامر شیمیدان آمریکایی

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جیمز بچلر سامر، شیمیدان بزرگ آمریکایی، 127 سال پیش متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر تحقیقات روی آنزیم‌ها و اثبات موضوع پروتئین‌ بودن آنهاست. به همین دلیل سامر سال 1946  جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد.
تبلیغات

 19 نوامبر سال 1887 جیمز بچلر سامر در کانتون ایالت ماساچوست به دنیا آمد.

بچلر سامر بعد از سپری کردن تحصیلات پایه، وارد دانشگاه هاروارد شد و سال 1910 در رشته شیمی با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. او زیر نظر شیمیدانان برجسته‌ای همچون راجر ادامز، فارینگتون دانیلز، فرانک ویتمور، جیمز برایانت کونان و چارلز لوران جکسون تحصیلات کارشناسی را به پایان رساند. بعد از پایان دوره کارشناسی برای تحصیلات تکمیلی در رشته زیست شیمی وارد دانشکده پزشکی هاروارد شد و در سال 1914 دکترای گرفت. سپس به عنوان استاد در دانشگاه کورنل مشغول به تدریس و تحقیق شد.

در دانشگاه کورنل، سامر شروع به تحقیق و کار روی ایزوله کردن آنزیم‌ها کرد تا بتواند خواص آنها را بهتر بررسی کند. آنزیم‌ها نوعی ماده آلی هستند که فرایند شیمیایی را در یک ارگانیسم یا موجود زنده تقویت یا تضعیف می‌کند؛ ولی خود دگرگون نمی‌شود. تمامی آزمایش‌های ابتدایی سامر با شکست روبه‌رو شد و تقریبا تمام همکارانش اطمینان داشتند موضوعی که وی بررسی می‌کند غیر ممکن است. اما سرانجام در سال 1926 سامر توانست آنزیم اوره را ایزوله و آنرا تبدیل به ساختار بلوری کند. وی همچنین ثابت کرد انزیم اوره یک نوع پروتیئن است و این اولین باری بود که چنین آزمایشی صورت گرفت و به نتیجه رسید. سامر با توجه به دستاوردهای مهم علمی که در این دوران کسب کرده بود، سال 1929 به عنوان استاد دانشگاه کورنل برگزیده شد و به تحقیقاتش در خصوص آنزیم‌ها ادامه داد. سال 1947 بنیاد نوبل دکتر سامر، دکتر نروتروپ و دکتر وندل مردیت استنلی را بخاطر دستاوردهایشان در زمینه بلوری کردن آنزیم‌ها، به عنوان برنده جایزه نوبل شیمی انتخاب کرد.

جیمز بچلر سامر در تاریخ 12 اگوست سال 1955 و در سن 67 سالگی دیده از جهان فرو بست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات