انویدیا کارت گرافیکی تسلا K80 را با دو پردازنده‌ی گرافیکی و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی رم معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
مطالعه 1 دقیقه
انویدیا در حال گذر از معماری کپلر و استفاده از معماری مکسول در پردازنده‌های گرافیکی خود است. اما به‌نظر می‌رسد، کار انویدیا هنوز با معماری کپلر تمام نشده، چراکه امروز این کمپانی، کارت گرافیکی تسلا K80 را مبتنی بر معماری کپلر معرفی کرد.
تبلیغات

این کارت گرافیک از وجود دو پردازنده‌ی گرافیکی براساس تراشه‌ی بازبینی شده‌ی GK210 بهره می‌برد. این تراشه‌ی گرافیکی همچون نسل پیشین آن GK110، توسط TSMC و براساس لیتوگرافی ۲۸ نانومتری تولید شده است. بهینه‌سازی انجام شده در تراشه‌ مربوط به بهبود مصرف انرژی و افزایش بازده است. همچنین ظرفیت حافظه‌ی L1 و سایز فایل قابل ثبت در حافظه نیز در این تراشه‌ به دوبرابر افزایش یافته است. برای آن که توان مصرفی۳۰۰ وات حفظ شود، از ۲ ردیف چندپردازنده‌ی جریانی (Streaming Multiprocessor) که هر کدام ۱۳ پردازنده دارند و حداقل فرکانس آنها ۵۶۲ مگاهرتز و حداکثر ۸۷۵ مگاهرتز است، استفاده شده که البته دو عدد از این چندپردازنده‌های جریانی غیر فعال هستند. تسلا K80 با دو حافظه‌ی رم ۱۲ گیگابایتی GDDR5 همراه شده است.

نتیجه‌ی استفاده از این سخت‌افزار در کارت گرافیک تسلا K80، قدرت پردازشی ۸.۷۴ ترافلاپس در حالت پردازش ۳۲ بیتی و ۲.۹۱ ترافلاپس در زمانی است که پردازش بصورت ۶۴ بیتی انجام می‌پذیرد. تسلا K80 برای استفاده در کاربردهایی چون سوپرکامپیوترها و امور علمی و مهندسی طراحی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات