تبلت نوکیا N1 یکی از اولین دستگاه‌هایی است که از پورت USB دوطرفه پشتیبانی می‌کند

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا در تبلت اندرویدی N1 از یک کانکتور دو طرفه‌ی USB نوع C استفاده کرده است تا کاربر بتواند کابل USB را از هر سمتی به درگاه متصل کند. اما مساله این است که تبلت نوکیا از نسخه نسبتا قدیمی USB 2.0 بهره برده است!
تبلیغات

نوکیا با معرفی تبلت اندرویدی N1 نشان داد که می‌خواهد همچنان به حیات مستقل خود ادامه دهد. مشخصات فنی این تبلت نشان‌دهنده قدرت بسیار بالای آن است. یکی از ویژگی‌های این تبلت استفاده از درگاه USB نوع C دوطرفه است. منظور از دوطرفه بودن USB این است که شما می‌توانید این پورت را از بالا یا پایین به دستگاه متصل کنید.

این درگاه جدید USB در ماه آگوست سال جاری میلادی معرفی شد. تصور همگان بر این بود که برای مشاهده اولین ابزارهایی که از این پورت بهره می‌برند، باید تا نمایشگاه CES 2015 منتظر بمانیم. اما نوکیا با معرفی تبلت N1 یکی از اولین ابزارهای رده بالایی است که از این پورت پشتیبانی می‌کند. البته شاید N1 اولین ابزار مجهز به USB دوطرفه در بازار نباشد، چرا که این کمپانی فنلاندی اعلام کرده که تبلت اندرویدی خود را همزمان با سال نوی چینی، یعنی اواخر بهمن‌ماه روانه بازار خواهد کرد و شاید تا آن زمان محصولات دیگری، زودتر از N1 با پورت USB نوع C دوطرفه روانه بازار شوند.

مزایای استفاده از کانکتور USB باریک‌تر در ابزارهای هوشمند بر کسی پوشیده نیست، اما نکته عجیب این است که نوکیا در N1 از یک پورت USB 2.0 استفاده کرده که نرخ انتقال داده در آن بسیار پایین‌تر از استاندارد امروزی، یعنی USB 3.1 است. کمپانی نوکیا در بیانیه مطبوعاتی خود در این باره چنین توضیح می‌دهد:

دلیل این امر آن است که شریک ما امکان استفاده از USB نوع C دو طرفه نسخه 3.0 بر روی تراشه‌ای که در دل این دستگاه قرار داده‌ایم را نداشت. ما معتقدیم که استفاده از کانکتور دو طرفه راهکار بسیار ساده‌تری در ابزارهای هوشمند است و تراشه اینتل مورد استفاده در N1 دقیقا همان قابلیت‌های فراوانی که ما به دنبالشان بودیم را دارا است. تنها امکانی که فعلا به آن دسترسی نداشتیم، امکان استفاده از USB 3.1 بر روی این تراشه بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات