وزیر ارتباطات: دسترسی به اطلاعات، حق مردم است

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
روزنامه آرمان، امروز مصاحبه‌ای با وزیر ارتباطات منتشر کرد که محمود واعظی در آن به نکات جالبی اشاره کرده است. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.
تبلیغات

وزیر ارتباطات درباره «دسترسی آزاد به اطلاعات که بخشی از آن مربوط به اینترنت است»، می‌گوید:

در رابطه با مساله دسترسی آزاد به اطلاعات دو بحث مطرح می‌شود که یکی دسترسی مردم به اطلاعات است. در این رابطه لازم است توضیح داده شود، این سیاستی است که دولت از ابتدای روی کار آمدن، اعلام کرده است، به عبارت دیگر دولت همواره بر این اعتقاد بوده که این حق مردم است به آنچه در دولت انجام می‌پذیرد از قبیل سیاست‌ها، برنامه‌ها، عملکردها و دستورالعمل‌ها دسترسی سریع و مستقیم داشته باشند و درحقیقت مردم از آنچه در هیات دولت در جریان است آگاهی پیدا کنند و دلیل آن هم این است که دولت کارگزار مردم است. بر این اساس طرحی که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسیده است بیشتر هدف آن بوده است که چارچوبی را مشخص نمایند که مردم بتوانند آزادانه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اما مبحث دیگری که در این رابطه موضوعیت پیدا می‌کند بحث اینترنت است که در این رابطه لازم به توضیح است که اینترنت، ابزاری است در اختیار مردم برای آنکه بتوانند با سرعت به آنچه دولت به دنبال شفاف‌سازی است و به دنبال آن است که اطلاعات در اختیار مردم قرار دهد. انشاالله بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی درباره شرایط نامطلوب کنونی پهنای باند و تمهیدات وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل با اشاره به عدم محدودیت برای افزایش پهنای باند و فیلترینگ هوشمند می‌گوید:

در حوزه افزایش پهنای باند بین‌الملل نیز به دنبال آن هستیم که همزمان با فعالیت روی فیلترینگ هوشمند که از مدت‌ها پیش آغاز شده به این مبحث رسیدگی کنیم که بر اساس آنچه تا به امروز تلاش شده است ظرف یک ماه آینده طرح فیلترینگ هوشمند آماده خواهد شد و پهنای باند بین‌الملل نیز همزمان با آن گسترش پیدا می‌کند و ما مقدمات هر دو را آماده خواهیم کرد. بنابراین با تکمیل این پروژه امکان افزایش پهنای باند بین‌الملل نیز فراهم می‌شود. البته نکته اساسی که در این حوزه باید مورد توجه داشت آنکه تولید محتوا باید در داخل کشور افزایش پیدا کند و ما بتوانیم برنامه‌های مختلف داخلی طراحی کنیم تا بدین ترتیب مردم بتوانند تمام نیازهای خود را از طریق اینترنت برآورده کنند. درحال حاضر امکاناتی که برای افزایش سرعت تهیه شده به مراکز دانشگاهی، تجاری و عمومی اختصاص داده خواهد شد، به عبارت دیگر در مرحله‌ اول مراکز عمومی در اولویت هستند و طبیعی است که در مراحل بعدی بخش خانگی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

واعضی با اشاره به تکلیف محول شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به وزارت ارتباطات از هشت ماه گذشته در زمینه آغاز اجرای طرح فیلترینگ هوشمند و  قراردادهای مختلف با مراکز علمی و تحقیقاتی می‌گوید:

دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی که در چارچوب می‌توان از آنها استفاده کرد به دلیل مسائل اقتصادی مسدود کند. ما همواره از کاربران خواهش کردیم که از این شبکه‌ها استفاده‌های مجاز کنند. ‌البته در طی یکی، دوماه گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و چند تا از این شبکه‌ها توسط دانشگاهی‌ها و گروه‌های داخل ایران به وجود آمده که مورد استقبال قرار گرفته؛ با توجه به اینکه این شبکه‌ها ابزاری در دست مردم است و ما هم می‌دانیم که از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات مناسب نیست اما با توجه به اقبال جوانان به این شبکه‌ها بنا داریم تا آنها آزاد باشند.

واعظی درباره سازوکار فیلترینگ هوشمند، اعلام می‌کند:

«فیلترینگ هوشمند» طرحی است که می‌خواهد همه‌ دامنه سایت‌هایی را که از نظر جمهوری اسلامی ایران «مسئله‌دار» است، مسدود نکند و تنها امکان دسترسی به محتوایی را که به نظر مقامات برای کاربران «مضر» است، مشمول فیلتر کند. این طرح قرار است واکنشی اصلاحی به انتقادها از فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران باشد. برخی کارشناسان اینترنت ابراز تردید می‌کنند که ایران زیرساخت‌های فنی و اجرایی لازم برای چنین طرحی را در اختیار داشته باشد. از آنجایی که خانواده‌ها نیز مانند دولت معتقدند که شبکه‌های اینترنتی و سایت‌های غیراخلاقی که به کانون خانواده‌ها آسیب می‌رساند نباید در دسترس عموم قرار گیرد بر این اساس قصد داریم با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند، تنها سایت‌های مخرب را مسدود کنیم. لازم به ذکر است در مرحله اول این طرح که از یک ماه دیگر اجرایی می‌شود به‌صورت هوشمند محتوای بخشی از سایت‌های اینترنتی مراقبت می‌شود. فاز دوم این طرح از سه ماه بعد به اجرا درمی‌آید و درنهایت در فاز سوم تا 6 ماه آینده کل شبکه اینترنت تحت پوشش فیلترینگ هوشمند قرار می‌گیرد. بنابراین فیلترینگ هوشمند به‌صورت کلی از «گیت وی» در سه مرحله انجام خواهد شد و ارتباطی به دسترسی کاربران نخواهد داشت. لازم به ذکر است که حدود 8 یا 9 ماه است که در حوزه فیلترینگ هوشمند به همراهی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پرداخته‌ایم و این طرح نسبتا آماده شده است. فکر می‌کنیم مرحله‌ اول این نرم‌افزار ظرف یک‌ماه آینده آماده خواهد شد.

وی در ادامه بیان می‌کند که دولت برای هزینه در حوزه فیلترینگ هوشمند هیچ محدودیتی ندارد و وزارتخانه به دنبال آن است که با اجرای هر چه سریع‌تر این طرح، شرایط لازم برای استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را فراهم کند.

واعظی همچنین کند شدن سرویس وایبر را تکذیب کرده و اعلام می‌کند دولت به هیچ عنوان در پی محدود کردن چنین سرویس‌هایی که مورد استفاده مناسب مردم است، نیست.

 وزیر ارتباطات درباره اینکه آیا نهادهای دیگر بر نرم‌افزارهای داخلی نظارت خواهند کرد، می‌گوید:

تفاوتی در نرم‌افزارهای داخلی و خارجی در این‌باره نیست و بر هر دو گروه در داخل کشور نظارت می‌شود. تنها تفاوت این است که شبکه‌های خارجی تمام اطلاعات را در بیرون از کشور‌ها نگهداری می‌کنند و نرم‌افزارهای داخلی اطلاعات را در داخل کشور نگه می‌دارند. نظارت حاکمیت بر شبکه‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود. بارها اعلام کرده‌ایم که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، مسدودکردن راه‌حل نهایی نیست .کسانی که اطلاعات فنی این کار را ندارند یا افرادی به آنها گزارش می‌دهند که آن افراد اطلاعات فنی لازم را ندارند تصور می‌کنند با مسدودکردن مشکل حل می‌شود. اما راه‌حل این است که پژوهشگران ایرانی را تشویق به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی کنیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی با کیفیت بالا دراختیار مردم قرار بگیرد و بتواند با ویژگی‌هایی مردم را جذب کند. راه‌حل دوم این است که همگام با توسعه اینترنت فرهنگ‌سازی درباره فضای مجازی انجام شود. صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و وعاظ مساجد تبلیغ نکنند که مردم از این شبکه استفاده نکنند بلکه اعلام کنند افراد از این شبکه استفاده صحیح کنند. انواع ابزارها در ابتدای ورود مزیت و معایبی داشتند مانند برق و چرخ‌گوشت. بنابراین در کنار فرهنگ‌سازی حاکمیت نیز باید مراقبت کند تا جایی که توانایی دارد اجازه ندهد مواردی که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند در اختیار خانواده قرار بگیرد.

نظر شما درباره سخنان جدید وزیر ارتباطات چیست؟ در بخش دیدگاه‌ها منتظر مباحثات منطقی و تجربیات شما زومیتی‌های عزیز هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات