BoneFinder؛ نرم‌افزاری برای تشخیص حدود استخوان با اشعه‌ی ایکس

یک‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برخلاف تصور همگان، اشعه‌ی ایکس قادر نیست به طور کامل حدود استخوان‌ها و بافت اطراف‌ را تفکیک کند. بر این اساس نرم افزاری ارائه شده که به پزشکان در تشخیص این حدود کمک شایانی خواهد کرد.
تبلیغات

 در موارد متعددی، تشخیص حدود انتهای یک استخوان خاص و قرار گرفتن آن در مجاورت استخوان دیگر، دشوار است. برای تشخیص بهتر، به بررسی‌های کلینیکی با دقت بالایی نیاز است و طرح کلی استخوان به صورت دستی مشخص شود. اما نرم افزار رایگان "استخوان‌یاب" یا "BoneFinder" این کار را به بهترین شکل و به طور خودکار انجام می‌دهد.

نرم افزار تشخیص حدود استخوان

این نرم افزار که در دانشگاه منچستر تولید شده، هم اکنون توسط محققان حوزه‌ی ورم مفاصل و مشکلات استخوانی در بریتانیا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تصاویر حاضر، این نرم افزار برای تشخیص مشکلات استخوان ران و تهیه جزئیات رادیوگرافی‌ لگن مورد استفاده قرار گرفته است.

BoneFinder محصول تلاش سه ساله‌ی مهندسان و شورای علوم پزشکی بریتانیا است. در حال حاضر تلاش‌هایی برای تطبیق و بهبود کارایی این نرم افزار در زمینه شناخت استخوان‌های دیگری همچون زانو و دست نیز در حال انجام است.

انتظار می‌رود "BoneFinder" در شکل فعلی و همچنین فرم ارتقا یافته‌ی خود، به کاهش زمان تشخیص عکس‌های رادیوگرافی کمک کند تا پزشکان و کادر درمانی زمان بیشتری برای درمان بهتر و سریع‌تر داشته و از درد و رنج بیماران تا حد ممکن بکاهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات