سامسونگ با «گیر وی‌آر» و «بیاند» در حوزه‌ی واقعیت مجازی موفق می‌شود؟!

یک‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
واقعیت مجازی، مفهومی است که این روز‌ها بسیار در مورد آن می‌شنویم. سامسونگ از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که با هدست واقعیت مجازی گیر وی‌آر و دوربین ۳۶۰ درجه سه‌بعدی پروژه‌ی بیاند، دستی در این حوزه دارد.
تبلیغات

 سامسونگ در جریان برگزاری مراسم معرفی محصولات خود در نمایشگاه IFA 2014، از هدست واقعیت مجازی خود پرده برداشت. گیر وی‌آر اوایل ماه دسامبر روانه‌ی بازار خواهد شد. این هدست با همکاری آکیولس که هم‌اکنون تحت تملک فیس‌بوک قرار دارد، توسعه یافته است. استفاده از گیر‌ وی‌آر مستلزم اتصال آن به گوشی گلکسی‌نوت ۴ است. سامسونگ مدعی است با عرضه هدست واقعیت مجازی، بخش جدیدی در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است.

با وجود گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قیمت ۲۰۰ دلاری، هنوز قیمت نهایی گیر وی‌آر اعلام نشده است. برای استفاده از قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی، کاربران باید گوشی گلکسی‌نوت ۴ با صفحه‌ی نمایش ۵.۷ اینچی داشته باشند. اگرچه استفاده از گلکسی‌نوت ۴ برای اتصال به این هدست، ایده‌‌ی خوبی است، اما در صورتی که از گوشی هوشمند دیگری استفاده کنید، گیر وی‌‌آر تبدیل به یک تکه پلاستیک بی مصرف گران قیمت خواهد شد که هیچ قابلیتی ندارد.

سامسونگ برای جذب کاربران و خریداران این محصول، با تعدادی از کمپانی‌ها در زمینه‌ی تولید نرم‌افزار و محتوای دیجیتال همچون سیرک آفتاب یا سیرک دوسولی فرانسه، دریم‌ورکز، هارمونیکس، وِوُ و ماروِل همکاری می‌کند. اما این همکاری برای سامسونگ بیشتر جنبه تبلیغاتی در زمینه محصولی مفهومی دارد که هنوز از نظر کاربردی تعریف خاصی پیدا نکرده است.

سامسونگ کیت توسعه‌ی آکیولس برای موبایل را نیز آماده کرده و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با ایجاد اپلیکیشن‌ها مبتنی بر این کیت، از اینترفیس گیر وی‌آر بهره ببرند. اما بازار محدود و قابلیت‌های پایین به‌دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار نسبتا ضعیف، شانس سامسونگ برای استقبال توسعه‌دهندگان را کاهش داده است.

 اما سامسونگ مصرانه در پی تحقق اهداف خود در حوزه‌ی واقعیت مجازی است. دومین گجت در این بخش، یک دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تصاویر ویدئویی سه‌بعدی است. این دوربین، «پروژه‌ی بیاند» نام دارد. بیاند ساختاری همچون یک بشقاب دارد که از وجود ۱+۱۶ دوربین با رزولوشن اچ‌دی بهره می‌برد. بیاند قادر است ویدئوهای ۳۶۰ درجه ضبط کرده، آن را ذخیره و بصورت زنده به گیر وی‌آر استریم کند. یکی از نقاط ضعف دوربین ۳۶۰ درجه‌ی سامسونگ، عدم ضبط صدای محیط است که تجربه‌ی حضور مجازی در محیط را خدشه‌دار می‌کند. افرادی که گیر‌ وی‌آر را با تصاویر این دوربین مورد استفاده قرار داده‌اند، تجربه‌ی حاصل را تا حدودی غیرنرمال و خام خوانده‌اند.

Beyond

سامسونگ اعلام کرده که بیاند هنوز یک محصول نهایی نیست و متخصصان این کمپانی در حال توسعه‌ی هرچه بیشتر قابلیت‌های این محصول هستند.

با وجود فعالیت تعدادی از کمپانی‌ها در حوزه‌ی واقعیت مجازی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، این فناوری در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد. بسیاری از اهداف تعیین شده در این حوزه هنوز در حد ایده‌ باقی مانده و راه‌درازی تا تحقق آن‌ها باقی مانده است. در این میان استفاده از یک گوشی هوشمند برای تجربه‌ی قرار گرفتن در دنیای مجازی، افق چندان روشنی ندارد، با این حال سامسونگ این ایده‌ را با تمام نیرو دنبال می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات