استیو بالمر: یادگیری ماشین، انقلاب بعدی علوم کامپیوتر خواهد بود

جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت، برای توسعه‌ی دپارتمان علوم کامیپوتر دانشگاه هاروارد، ۶۰ میلیون دلار کمک کرد. وی دوره‌ی بعدی انقلاب در صنعت کامپیوتر را متعلق به یادگیری ماشین خواند.
تبلیغات

 استیو بالمر که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴، هدایت مایکروسافت را بر عهده داشت، هیجان‌ انگیزترین حوزه در علوم کامپیوتر را یادگیری ماشین می‌داند. یادگیری ماشین، توسعه‌ی الگوریتم‌هایی هوشمندی است که کامپیوترها با استفاده از آن‌ها و در اختیار گرفتن منابع عظیم پایگاه داده‌، به شناسایی دوران پیرامون خود خواهند پرداخت.

استیو بالمر، چند ماه پیش، ریاست کمپانی مایکروسافت را به ساتیا نادلا سپرد. وی با اعلام کمک ۶۰ میلیون دلاری به دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد، علاقه‌ی خود به بحث یادگیری ماشین را نشان داد. کمک استیو بالمر این امکان را در اختیار دانشگاه هاروارد قرار می‌دهد تا فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی علوم کامپیوتر، ۵۰ درصد گسترش دهد. وی دروسی چون Introduction to Computer Science را در دانشگاه هاروارد از جمله‌ی محبوب‌ترین دروس خواند. براساس آمارهای منتشر شده بیش از ۱۲ درصد دانشجویان هاروارد، در این کلاس حضور می‌یابند. بالمر از هدف خود برای تبدیل هاروارد به دانشگاهی همتراز با سایر دانشگاه‌های پیشرو در زمینه‌ی فناوری، چون برکلی، ماساچوست و کارنگی ملون سخن گفت. از جمله‌ی اقدامات هاروارد برای تقویت دپارتمان علوم کامپیوتر، استخدام ۱۲ نفر از بهترین اساتید فناوری خواهد بود.

بالمر در سال ۱۹۷۷ میلادی، مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی ریاضیات کاربردی و اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. وی در سال ۱۹۸۰ به مایکروسافت پیوست تا بنای یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیای فناوری را پی ریزی کنند. در حال حاضر استیو بالمر، مالک تیم بسکتبال لوس آنجلس کلیپرز است.

هاروارد تنها دانشگاهی نبود که استیو بالمر در هفته‌ی گذشته به آن کمک کرد. استیو بالمر و همسر وی، روز چهارشنبه اعلام کردند که ۵۰ میلیون دلار به دانشگاه اُریگان اهدا می‌کنند. این مبلغ برای ایجاد بستر مورد نیاز تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش بودجه‌ی تحقیقاتی دانشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همسر بالمر در این دانشگاه به تحصیل پرداخته است.

بالمر هدف خود از کمک به دانشگاه هاروارد را تبدیل این دانشگاه به یکی از ده دانشگاه برتر آمریکا در زمینه‌ی علوم کامپیوتر خواند:

دانشگاه‌های دیگری نیز در سطح آمریکا وجود دارند، اما هاروارد جایی است که من خود در آن تحصیل کرده‌ام. دانشگاه بوستون و کمبریج در کنار دره‌ی سیلیکون از جمله‌ی محل‌هایی هستند که چرخ کارآفرینی و تولید ایده‌های ناب در آن‌ها به خوبی می‌چرخند. ما در هاروارد از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه‌ی علوم کامپیوتر حمایت می‌کنیم.

وی همچنین بر اهمیت موضوعاتی چون امنیت سایبری و حریم خصوصی در فضای آنلاین تاکید کرده و اظهار امیدواری کرد تا دانشگاه هاروارد در این زمینه‌ها نیز سرمایه‌گذاری کند. اما از نظر وی یادگیری ماشین از جمله‌ی مهم‌ترین حوزه‌های علوم کامپیوتر است. بالمر در این خصوص گفت:

این موضوع را نمی‌توان مشابه سیستم‌هایی دانست که تنها با آماده کردن ورودی مورد نیاز، بتوان خروجی را دریافت کرد. یادگیری ماشین همیشه در حال تحول و تغییر است. یادگیری ماشین به یکی از علوم بنیادی تبدیل خواهد شد.

یادگیری ماشین رابطه‌ی نزدیکی با هوش مصنوعی دارد. توسعه‌ی یادگیری ماشین همراه با ایجاد قابلیت‌هایی در کامپیوترها است که بصورت ذاتی انسان‌ها از آن بهره‌مند هستند. از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به تصمیم‌گیری و همچنین درک مفاهیم تصویری اشاره کرد.

 هوش مصنوعی یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های علوم کامپیوتر است که مخالفان و موافقان زیادی دارد. اخیرا ایلان ماسک، مدیر عامل و بنیان‌گذار کمپانی‌های اسپیس ایکس و تسلا، در سمپوزیوم دانشگاه MIT، توسعه‌ی بدون کنترل هوش مصنوعی را دعوت از شیطان خوانده بود.

اما بالمر در این مورد نظر متفاوتی دارد. وی توسعه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را مشکلی برای بشریت نمی‌بیند. وی پیشرفت هوش مصنوعی را در کنار پیشرفت در سایر زمینه‌ها می‌داند که می‌توانند حریم خصوصی و امنیت سایبری کاربران را حفظ کند. وی حمایت از خلاقیت و پیشرفت در دانش کامپیوتر را چیز بدی نمی‌داند.

وی همچنین در مورد خودروهای هوشمند گفت:

توسعه‌ی خودروهای هوشمند که نیازمند توسعه‌ی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است، تا تجاری شدن، ۱۰ سال فاصله دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات