بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
مطالعه 21 دقیقه
اکسپریا زد 3 تبلت کامپکت تبلت ۸ اینچی جدید سونی از سری Z3 است که مجموعه‌ی کاملی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در بدنه‌ای فوق‌العاده باریک و سبک جای داده است. در ادامه با بررسی زومیت از جدیدترین تبلت سونی همراه باشید.
تبلیغات

سونی از دو سال پیش با معرفی تبلت‌های Xperia Z Tablet، طراحی آمنی‌بلنس خود را وارد دنیای تبلت‌ها کرد و شانس خود را با یک تبلت خوش ساخت ۱۰ اینچی امتحان کرد. در ادامه‌ی راه Xperia Z2 Tablet نیز با طراحی نسبتا مشابه اما سخت‌افزار قوی‌تر رونمایی شد. اما Z2 Tablet هم در سایز ۱۰ اینچ عرضه شده بود و سونی در بازار تبلت‌های کوچک ۷ و ۸ اینچی محصولی نداشت. اما این کمپانی ژاپنی در IFA امسال با دستی پر حضور پیدا کرد و درکنار گجت‌های پوشیدنی و تلفن‌های هوشمند سری Z3 از یک تبلت ۸ اینچی با نام Xperia Z3 Tablet Compact رونمایی کرد. تبلت باریک و بسیار سبکی که به سخت‌افزار کارآمد و قدرتمندی مجهز شده است. نامی که سونی برای این محصول انتخاب کرد آنقدر طولانی است که بعید است حتی خریداران آن هم بتوانند، این نام را به خاطر بسپارند. به هر حال هرچند سونی دیر وارد بازار تبلت‌های سایز کوچک شد، اما تبلت این شرکت از هر نظر توان رقابت با محصولات این بخش از بازار را دارد.

طراحی و سخت‌افزار

یکپارچگی در تمام محصولات موبایل سونی به چشم می‌خورد. سونی زبان طراحی خاص خود را در تبلت زد ۳ کامپکت نیز بکار برده است تا حتی اگر از دور به این تبلت نگاه کنید،‌ متوجه شوید که با یک محصول از سونی رو‌به‌رو هستید. همین که زد ۳ تبلت کامپکت را از زمین بلند می‌کنید و در دستان خود می‌گیرید به احتمال زیاد حس در دست‌گیری نسخه‌ای بزرگ شده از گوشی هوشمند زد ۳ را پیدا خواهید کرد. زبان طراحی خاص OmniBalance سونی در سراسر بخش‌های مختلف تبلت کامپکت حضور دارد. خوب یا  بد، سونی ترجیح داده تا در تبلت کوچک ۸ اینچی خود از پوشش تمام شیشه‌ای، شبیه به آن‌ چیزی که در زد ۳ یا زد ۳ کامپکت دیده‌ایم، استفاده نکند. به‌جای آن، کمپانی ژاپنی در پشت این تبلت از یک پلاستیک نرم استفاده کرده که لمس کردن آن حس خوبی به دارنده دستگاه منتقل می‌کند، همچنین  این پلاستیک نرم در دست گرفتن تبلت را ساده کرده و خوشبختانه این‌طور که پیدا است اثر انگشتی را هم به خود جذب نمی‌کند. همین ماده نرم پلاستیکی تا کناره‌های دستگاه نیز کشیده شده تا سطح تبلت و کناره‌ها حسی یکنواخت و بدون حاشیه‌ی تیز داشته باشد. به گفته سونی چهار گوشه تبلت از فولاد ضد زنگ ساخته شده که البته از فریم پلاستیکی و خاکستری دور دستگاه تقریبا غیر قابل تشخیص است. در بخش جلویی تبلت همان‌طور که انتظار می‌رفت از یک پنل کاملا شیشه‌ای استفاده شده است. در کل در دست گرفتن این تبلتِ زیبا، لذت بخش است و شما را با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نخواهد کرد.

اکسپریا زد ۲ تبلت، با ضخامت ۶.۴ میلی‌متری تبدیل به نازک‌ترین تبلت مطرح دنیا شد. البته اکنون این لقب را اکسپریا زد ۲ تبلت دراختیار ندارد و تبلت‌هایی همچون آیپد ایر ۲ یا تبلت جدید شرکت دل با ضخامت کمتر به‌عنوان نازک‌ترین تبلت‌‌های دنیا به شمار می‌روند. با این‌ حال سونی توانسته به واسطه زبان طراحی مناسب خود حتی در تبلت‌ کامپکت نیز بازی را به نفع خود به پیش ببرد. ضخامت ۶.۴ میلی‌متری تبلت کامپکت سونی در بین نازک‌ترین تبلت‌های ۸ اینچی جهان قرار می‌گیرد. همچنین وزن سبک ۲۷۰ گرمی آن باعث می‌شود حمل‌و‌نقل زد ۳ کامپکت به هیچ وجه خسته کننده نباشد. این تبلت با طول ۲۱۳.۴ میلی‌متر کمی بلند و به واسطه حاشیه‌های کم دور صفحه‌نمایش ۱۲۳.۶ میلی‌متر عرض دارد. یکی از جنبه‌های مهم طراحی این تبلت توانایی مقاومت آن در برابر آب با دریافت مجوز IP65/68 است. این مجوز به این معنی است که دستگاه می‌تواند تا مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب قرار گیرد و هیچگونه صدمه‌ای به آن وارد نشود.

مقایسه مشخصات فنی اکسپریا زد ۳ تبلت کامپکت با آیپد مینی ۳:

جایگاه جک هدفون در بخش بالایی به چشم می‌خورد، تبلت آنقدر باریک‌ است که جک هدفون کمی بزرگ‌تر از بدنه‌ی دستگاه شده و برآمدگی میلی‌متری را ایجاد کرده است. درگاه میکرو SD و نانو سیم‌کارت در لبه‌ی چپ تبلت زد ۳ کامپکت حضور دارند و مطابق معمول درگاه میکرو USB در لبه‌ی پایین این دستگاه ۸ اینچی جای خوش کرده است. تمام این درگاه‌ها توسط روکش‌های مخصوص سونی در برابر ورود آب محافظت می‌شوند که البته بیرون کشیدن آن‌ها در شرایط معمولی کمی سخت می‌شود. بااین‌حال سونی این بار دقت بیشتری در طراحی این درپوش‌ها کرده تا بدنه‌ی دستگاه یکپارچه‌تر به‌نظر برسد و درپوش‌ها پیدا نباشند.

در هر حال، این تبلت به اندازه رقبای خود (برای مثال آیپد مینی) حس یک دستگاه کاملا رده‌بالا را القا نمی‌کند، اما کیفیت ساخت تبلت در سطح قابل قبولی قرار دارد و پوشش پلاستیکی پشت دستگاه نیز به نظرمقاوم می‌رسد. اما در این شکی نیست که اگر سونی از پوشش شیشه‌ای که در اکسپریا زد ۳ شاهد آن بودیم در تبلت ۸ اینچی خود نیز استفاده می‌کرد، نه‌تنها بر دوام دستگاه افزوده می‌شد، بلکه طراحی ظاهری و حسی که به کاربر منتقل می‌شد نیز بهبود می‌یافت.

بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

در حالت عمودی، با یک دست گرفتن اکسپریا زد ۳ تبلت کامپکت غیر ممکن نیست و بدنه بسیار نازک آن نیز سبب خیر شده تا استفاده از این تبلت در حالت عمودی و افقی مناسب و راحت باشد. همچنین حاشیه‌های صفحه‌نمایش در بخش بالا و پایین، باعث می‌شوند در زمان در دست‌گیری تبلت به حالت افقی، انگشت‌های شست شما در آن محل استراحت کنند که این موضوع در استفاده‌های طولانی مدت از تبلت قطعا حس خوب و راضی‌کننده‌ای از طراحی این دستگاه در نزد کاربر ایجاد خواهد کرد.

نمایشگر

سونی در تبلت اکسپریا Z3 کامپکت از یک صفحه‌ی نمایش ۸ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱٫۲۰۰ در ۱٫۹۲۰ پیکسل بهره برده است. ماحصل استفاده از این رزولوشن در صفحه‌ی نمایش ۸ اینچی تراکم پیکسلی ۲۸۳ پیکسل در هر اینچ است. این تراکم پیکسلی هرچند در برابر آیپدمینی ۳ و برخی دیگر از تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی بازار زیاد نیست اما به سختی می‌توان در آن پیکسل‌ها را تشخیص داد. به لطف استفاده از پنل IPS، شاهد زاویه دید گسترده‌ای هستیم اما این زاویه‌ دید نسبت به گوشی‌های خانواده‌ زد ۳ مقداری کمتر است.

بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

صفحه‌ی نمایش تبلت اکسپریا Z3 کامپکت در محیط‌های پرنور به خاطر صفحه‌ی براق خود، دارای بازتاب نور است. اما سونی در این تبلت نیز همچون دیگر محصولات سری Z3، شدت روشنایی را بسیار زیاد کرده است تا استفاده از تبلت در محیط‌های پرنور و حتی زیر نور مستقیم آفتاب به‌راحتی میسر شود. حداکثر شدت روشنایی این صفحه‌ی نمایش حدود ۶۰۰ نیت است. تبلت اکسپریا Z3 کامپکت قادر است تا در محیط‌های پرنور و زیر نور مستقیم آفتاب رقبا را به ‌راحتی به چالش بکشد. حداقل روشنایی صفحه‌ی نمایش هم آنقدر کم هست که به‌سادگی بتوان از آن در تاریکی و بدون آسیب به چشم استفاده کرد.

سونی در تبلت زد ۳ کامپکت به مانند اکثر موبایل‌ها و تبلت‌هایی که تولید می‌کند، از موتور اختصاصی پردازش تصویرِ X-Reality استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را درکنار کاهش میزان نویز برعهده دارد؛ این تکنولوژی قابلیتی به‌نام سوپر رزولوشن  دراختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازه‌ای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش‌ازپیش به نمایش بگذارد.

بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

سونی همچون سایر محصولات سری Z، در تبلت مینی خود از فناوری Live Color LED بهره برده است. استفاده از این فناوری منجر به نمایش طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها شده و همچنین روشنایی بیشتری را ایجاد می‌کند که در محیط‌های پرنور بسیار کارآمد است.

در کل صفحه‌نمایش زد ۳ کامپکت از نظر کنتراست تصویر، شدت روشنایی و دقت نمایش رنگ‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد و می‌توان از آن در مصارف مختلف استفاده کرد و البته لذت هم برد.

دوربین

تبلت زد ۳ کامپکت از یک ماژول دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی با حسگر Exmor RS در پشت و یک ماژول ۲.۲ مگاپیکسلی در جلو بهره می‌برد. ازآنجاکه تبلت‌ها کمتر برای عکاسی استفاده می‌شوند و تمرکز بر دوربین در این ابزارها کمتر است، سونی در زد ۳ تبلت کامپکت، نیازی به اضافه کردن فلاش LED یا دکمه‌ی فیزیکی شاتر ندیده است. 

قابلیت‌های متنوع نرم‌افزاری دوربین سونی که در تلفن‌های سری اکسپریا نیز شاهد آن‌ها هستیم در تبلت زد ۳ کامپکت نیز وجود دارند. قابلیت‌های همچون، واقعیت افزوده، AR Fun، تایم‌شیفت، Sound Photo و غیره که به‌طور مفصل در مقاله‌ی «با قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین گوشی اکسپریا Z3 سونی آشنا شوید» به معرفی آن‌ها پرداختیم، همگی در Z3 Tablet Compact نیز قابل استفاده هستند.

بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

در حالت پیش‌فرض این تبلت تصاویر را با نسبت ۱۶:۹ و با رزولوشن ۵ مگاپیکسل ضبط می‌کند اما کاربر می‌تواند نسبت تصویر را روی ۴:۳ تنظیم کرده و عکس‌های ۸ مگاپیکسلی بگیرد. از نظر کیفیت تصویربرداری، عکس‌های گرفته شده با زد ۳ کامپکت در نور مناسب بد نیستند، اما در محیط‌های داخلی و فضاهای کم نور، نتیجه‌ی کار تقریبا غیر قابل استفاده است. در کل، عکاسی در تبلت‌ها جزو اولویت‌های کاربران نیست و ابعاد بزرگ این ابزارها باعث می‌شوند تا کاربران نیز کمتر از آن‌ها برای عکاسی استفاده کنند. کمتر تبلتی را نیز می‌توان یافت که قدرت عکس‌برداری بالایی داشته باشد. بااین‌حال اگر کیفیت عکس‌برداری در تبلت جزو اولویت‌های شما است، تبلت زد ۳ کامپکت چندان خوب عمل نمی‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری تبلت زد ۳ کامپکت در سطح قابل قبولی قرار دارد. این تبلت ۸ اینچی قادر به ضبط ویدئو در رزولوشن 1080p است و لرزش‌گیر دیجیتالی آن نیز وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد و تصاویر به‌صورت نرم و روان ضبط می‌شوند و تأثیر منفی حرکت دست نیز کمتر در ویدیوها به چشم می‌خورد. میکروفن‌های داخلی تبلت صدای محیط را به‌صورت واضح و قوی ضبط می‌کنند. به این ترتیب اگر جزو افرادی هستید که با تبلت فیلم می‌گیرید، می‌توانید روی زد ۳ تبلت کامپکت حساب باز کنید.

نمونه‌ی تصاویر گرفته شده با تبلت زد ۳ کامپکت را در ادامه مشاهده کنید:

[widgetkit id=1096]

اسپیکر

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تبلت‌ها که کاربران بسیاری را نیز به سمت این محصولات گرایش داده، موارد مرتبط با محتوا همچون تماشای فیلم، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی، بازی‌ها و از این دست امور است. از این رو اسپیکر در تبلت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه سونی در محصولات سری Z3 خود توجه ویژه‌ای به بخش صدا و اسپیکر داشته است. تبلت زد ۳ کامپکت از یک جفت اسپیکر در قسمت بالا و پایین بهره می‌برد که کیفیت صدای آن‌ها از تبلت ۱۰ اینچی زد ۲ این شرکت به شکل محسوسی بالاتر است.

سونی در محصولات سری زد ۳ از فناوری جدید 3D Surround Sound به‌همراه Clear Audio Plus و Xloud Experience بهره برده است. همه این فناوری‌ها درکنار یکدیگر باعث می‌شوند تا صدای شفاف، قوی و با کیفیتی را در Z3 Tablet Compact تجربه کنید. جالب است بدانید که با وجود اسپیکرهای قوی و دریچه‌های مربوط به آن‌ها، دستگاه موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه، شده است.

سونی در تبلت زد ۳ کامپکت از سیستم‌ جدیدی برای حذف نویز صدا استفاده کرده که از آن می‌توان برای مکالمه صوتی یا تماس تلفنی استفاده کرد.

نرم‌افزار

تبلت زد ۳ کامپکت به مانند دیگر اعضای خانواده‌ی این سری، از اندروید ۴.۴.۴ استفاده می‌کند و در نگاه اول، تفاوت اساسی در رابط کاربری آن با گوشی‌های زد ۳ پیدا نمی‌کنید. یکی از نکات نرم‌افزاری در تبلت زد ۳ کامپکت، تفاوت نوار اعلانات با بیشتر تبلت‌های اندرویدی است. سونی برخلاف تبلت‌های سایر برند‌ها، دو نوار جداگانه اعلانات و دسترسی به تنظیمات تعبیه نکرده است و به مانند گوشی‌های خود، به یک منوی کشویی بسنده کرده است که می‌توان به وسیله‌ی آن، به تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کرد.

notification

مشخصه‌ی اصلی رابط کاربری گوشی‌های سونی، سادگی در ظاهر و استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی در بخش‌های مختلف از جمله‌ چندرسانه‌ای است که این سنت همیشگی در تبلت جدید سونی رعایت شده است.

اپلیکیشن‌هایی مانند واکمن، آلبوم و Movie، یکی از بهترین رابط‌های چندرسانه‌ای را برای پخش موسیقی، عکس و فیلم دراختیار کاربر قرار می‌دهد. تقابل خوب با بخش‌های آنلاین، می‌تواند تنوع بسیاری را در بخش چندرسانه‌ای ایجاد کند. در اپلیکیشن واکمن، قادر خواهید بود علاوه بر استفاده از موسیقی‌هایی که خود روی حافظه‌ی دستگاه ذخیره کرده‌اید، به سرویس Music Unlimited متصل شوید و از میلیون‌ها قطعه‌ی موسیقی که از سوی بخش موسیقی شرکت سونی انتشار پیدا کردند، به‌صورت آنلاین بهره ببرید.

Walkman

سرویس آنلاین Video Unlimited از بخش دیگر شرکت سونی به‌نام Sony Pictures، کارایی‌های به خصوصی در گوشی‌ها و تبلت‌های سونی دارد. به وسیله‌ی اپلیکیشن اختصاصی این سرویس، یا ازطریق اپلیکیشن Movie، می‌توانید علاوه بر پخش فایل‌های تصویری ذخیره شده در حافظه‌ی دستگاه، به هزاران فیلم و سریالی که در سرویس Video Unlimited وجود دارد، دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن‌های کوچک (Small Apps) برای کاربردهای سریع و بدون نیاز به بازکردن یک برنامه‌ی کامل، اپلیکیشن Lifelog برای تنظیم برنامه‌های روزانه که قابل تطبیق با مچ‌بندهای هوشمند سونی یا اسمارت‌واچ برای سنجش دقیق عملکرد‌های روزانه هستند و اپلیکیشن جالب Movie Creator برای ساخت کلیپ‌های از پیش کارگردانی شده با ویدیوها یا عکس‌های کاربر، از جمله قابلیت‌ها و برنامه‌های تبلت اکسپریا زد ۳ است. به‌طور کلی، نرم‌افزار و کارایی‌های تبلت زد ۳ کامپکت، تفاوتی با گوشی‌های این سری ندارد و تمام امکانات آن‌ها را پوشش می‌دهد.

برای آشنایی با لیست کامل نرم‌افزارهای اختصاصی سونی به مقاله‌ی بررسی گوشی هوشمند اکسپریا زد ۳ سونی مراجعه کنید.

ارتباطات

خانواده گوشی‌ها و تبلت سری زد ۳ از قابلیت‌های ارتباطی خوبی در بخش‌های مختلف بهره می‌برند. تبلت زد ۳ کامپکت جزو آن دسته از تبلت‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت از نوع نانو برای تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک و اینترنت دیتا را دراختیار دارد. سیستم تماس تلفنی و پیام‌رسانی تفاوتی با گوشی‌های زد ۳ ندارد و قابلیت Answering Machine یا همان منشی تلفنی، در این محصول هم مشاهده می‌شود. سونی از سال‌ها پیش، تأکید زیادی در کاهش نویز صدا در تماس‌های تلفنی داشته است و این مورد را در پرچمداران جدید خود در نظر گرفته است. قابلیتی به‌نام Speaker Voice Enhancement در بخش تنظیمات تماس وجود دارد که با فعال‌کردن آن، می‌توان صدای واضح‌تر و بلندتری را در حین مکالمه صوتی دریافت کرد.

call

از دیگر قابلیت‌های ارتباطی تبلت زد ۳ کامپکت می‌توان به NFC که به نوعی امضای سونی پای بیشتر محصولات این شرکت است تا بلوتوث نسخه‌ی v4.0 و وای‌فای 802.11 اشاره کرد. امکاناتی مانند هات‌اسپات و DLNA برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها نیز در پرچمداران جدید سونی مشاهده می‌شود.

از قابلیت‌هایی که سونی از زمان عرضه‌ی پرچمداران اکسپریا Z روی آن تأکید داشت، ارتباط دستگاه با نمایشگرهای دیگر بود. در تبلت اکسپریا زد ۳ کامپکت، این ارتباطات پیشرفت محسوسی  داشته‌اند و چند قابلیت جدید نیز به آن‌ها اضافه شده است. Throw، قابلیتی که از قبل روی گوشی‌ها و تبلت‌های اکسپریا وجود داشته است و توانایی انتقال پخش فایل‌های تصویری را به نمایشگری دیگر دارد. با Screen Mirroring می‌توانید کل رابط کاربری تبلت را به یک نمایشگر دیگر مانند تلویزیون و حتی تبلتی دیگر انتقال دهید. این قابلیت می‌تواند تا رزولوشن 2160p را با نرخ ۳۰ فریم برثانیه به‌همراه صدای فراگیر ۷.۱ روی یک تلویزیون رده‌بالا استریم کند. گزینه‌ی Cast Mirroring هم برای ارتباط با دستگاه‌هایی مانند Chromecast در نظر گرفته شده است.

mirror

یکی از مواردی که سونی در تبلیغات خود برای سری زد ۳ روی آن مانور بسیاری می‌دهد، قابلیت‌های ارتباطی با شبکه‌ی پلی‌استیشن و استریم بازی‌های پلی‌استیشن 4 روی گوشی‌ها و تبلت این خانواده است. تکنولوژی Remote Play اولین‌بار در کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا برای استریم بازی‌های پلی‌استیشن 4 دردسترس بود اما سونی قصد دارد تا مخاطبان هر دو قشر طرفدار گوشی، تبلت و کنسول‌ را با ایجاد ارتباطی تنگاتنگ، به یکدیگر متصل کند.

استفاده از Remote Play برای انجام بازی‌های پلی‌استیشن 4 روی تبلت ۸ اینچی زد ۳ کامپکت بسیار لذت بخش است. بیشترین فاصله‌ای که می‌توانید از کنسول خود در حالت ریموت پلی داشته باشید، بین ۲۰ تا ۳۰ متر است و در این فاصله می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه افت کیفیت و سرعتی، از تبلت خود به‌عنوان صفحه‌نمایش پلی‌استیشن 4 استفاده کنید. به غیر از این کار، شما می‌توانید با یک اینترنت قوی که حداقل سرعتی معادل ۷ مگابایت بر ثانیه داشته باشد، از راه دور به پلی‌استیشن 4 خود متصل شده و به بازی بپردازید که فکر نکنیم این مورد دوم در کشور ما باتوجه‌به سرعت پایین شبکه اینترنت مورد استفاده قرار بگیرد. سونی برای راحتی هرچه تمام‌تر کاربر برای استفاده از ریموت پلی، پایه‌ای به‌نام GCM 10 را به‌صورت جداگانه به بازار عرضه کرده است که به وسیله‌ی آن می‌توانید تبلت یا گوشی خود را روی کنترلر پلی‌استیشن سوار کنید و به مانند یک کنسول دستی به بازی بپردازید. درست اینجا است که وزن سبک بدنه و کیفیت بالای نمایشگر تبلت، کاربر را مجاب می‌کند تا ساعت‌ها به بازی کردن پلی‌استیشن 4 روی تبلت خود مشغول شود. 

Remote-play

عملکرد و کارایی

 تبلت زد ۳ کامپکت همچون گوشی زد ۳ از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Snapdragon 801 بهره می‌برد. این پردازنده با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کار می‌کند و با ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR3 و گرافیک Adreno 330 مجتمع شده است. این پردازنده برای اجرای سریع، نرم و روان اپلیکیشن‌های مختلف تحت اندروید و همچنین بازی‌های سه‌بعدی با گرافیک سنگین کافی است. در زمان استفاده از این تبلت و اجرای بازی‌های مختلف،‌ متوجه تأخیر یا کندی نشدیم. این پردازنده سریع‌ترین SoC حال حاضر بازار نیست اما به اندازه‌ی کافی قوی است که در زمان انجام امور مختلف با مشکل رو‌به‌رو نشوید.

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را روی تبلت زد ۳ کامپکت نیز اجرا کردیم تا بتوانید مقایسه خوبی بین این تبلت و رقبای آن داشته باشید:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

-

41789

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405

20,640

1,799

15,12

43,202

1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397,314

834.983

17,686

16,858

1886

1232

32,852

1186

801.2ms

ZTE Nubia Z5S mini

_____

25,596

318.158

763.198

10,892

9,295

2,241

782

26,692

469

1214.0ms

Sony Xperia Z3 Compact

_

 42028

374,256

860.544

20,590

18,778 

2,607

1459

37,760

1139

844.5ms

GLX Spider 1

_

17,924

85.632

158.173

 

 _

2,169

791

 17,471

226

1367.3ms

Alcatel One Touch POP 8

_

 

16701

88,169

123,656

1940.83

2,855

1865

648

17,466

230

1245.2ms

Alcatel One Touch POP 7

_

 

12575

81,471

159.119

1832.49

2,508

1767

626

8816

175

1359.3ms

Sony Xperia M2 Aqua

17,483

81,471

159.119

8640

5,839

1668

748

15,289

464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim

27,522

120,277

257,114

12,158

5,679

1746

630

38,662

247

1231.8ms

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره‌سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تأثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک ازطریق اجرای دستورها محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورها ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده درواقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تأثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هرچه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

باتری

سونی در تبلت جدید خود از یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت بهره برده است و به وعده‌های خود مبنی بر عمر طولانی مدت باتری تا حد زیادی عمل کرده است. در بررسی گوشی‌های زد ۳ و زد ۳ کامپکت دیدیم که عمر باتری آن‌ها تا چه حد راضی کننده بود. این در مورد تبلت زد ۳ کامپکت هم صدق می‌کند. در آزمایش همیشگی زومیت٬ ما فیلم استاندارد با رزولوشن 720p را در شرایطی پخش کردیم که شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند. در این شرایط تبلت زد ۳ کامپکت حدود ۱۰ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام آورد. البته سونی وعده‌ی ۱۵ ساعت پخش ویدئو را داده بود.

تبلت زد ۳ کامپکت همچنین در عملکردهای معمول و روزانه شامل پخش موسیقی٬ وب‌گردی٬ عکس‌برداری٬ فیلم‌برداری Full HD‌، دانلود و آپلود٬ ارسال ایمیل٬‌ تماشای ویدئو٬ مکالمه و ارسال پیامک توانست یک و نیم روز دوام بیاورد. استقاده از قابلیت ریموت پلی برای ارتباط با پلی‌استیشن 4 انرژی زیادی را از دستگاه می‌طلبد.

برای شارژ دستگاه از ۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به حداقل ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان است.

برخلاف گوشی‌های زد ۳، تبلت زد ۳ کامپکت از قابلیت Ultra Stamina بهره نمی‌برد، اما بازده معمول باتری بسیار عالی است و قابلیت Stamina هم می‌تواند به بازدهی بهتر دستگاه کمک کند. به‌طور کلی، باتری این تبلت سونی نه‌تنها در بیشتر مواقع توانسته است بازدهی بهتر و بیشتری را نسبت به گوشی‌های این خانواده داشته باشد، بلکه به‌راحتی می‌تواند بالاتر از دیگر تبلت‌های قدرتمند و هم‌رده‌ی خود در بازار قرار بگیرد.

Battery

جمع‌بندی

سونی در محصولات سری زد ۳ خود از جمله تبلت زد ۳ کامپکت یک هدف اصلی را دنبال کرده است: ارائه محصولات فوق‌العاده باریک و سبک اما قدرتمند و توانمند.

بررسی تبلت ۸ اینچی سونی Xperia Z3 Tablet Compact

تبلت زد ۳ کامپکت نیز در این زمینه موفق بوده است. این تبلت با ضخامت ۶.۴ میلی‌متر و وزن ۲۷۰ گرمی خود یکی از سبک‌ترین تبلت‌های ۸ اینچی بازار به شمار می‌رود. تبلتی که به‌سادگی می‌توان آن را حمل کرد و در شرایط مختلف از آن استفاده کرد. این تبلت یکی از رقبای جدی آیپد مینی در پلتفرم اندروید است و کمتر می‌توان ایرادی به آن وارد کرد. شدت روشنایی صفحه‌نمایش آنقدر خوب است که به‌سادگی می‌توان از آن در محیط‌های پر نور و زیر آفتاب شدید استفاده کرد، اما تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش در مقایسه با آیپد مینی و برخی دیگر از تبلت‌های بازار کمتر است. از نظر کیفیت ساخت، بدنه‌ی پلاستیکی دستگاه با وجود کیفیت قابل قبول، در مقابل آیپد مینی در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. طول عمر باتری، قدرت پردازنده و امکانات متنوع نرم‌افزاری در این تبلت ضد آب، در سطح عالی هستند. اما شاید مهم‌ترین وجه تمایز تبلت ۸ اینچی سونی در مقابل رقبا، پشتیبانی از قابلیت ریموت پلی برای پلی‌استیشن ۴ و اتصالات متنوع آن باشد. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا علاوه بر کاربران عادی، خوره‌های بازی نیز به سمت این تبلت جلب شوند.

نقاط قوت

  •  بدنه‌ی باریک، فوق‌العاده سبک و ضد آب
  • نمایشگر خوب با زاویه‌ی دید و کنتراست مناسب
  • طول عمر  مناسب باتری
  • پردازنده‌ی سریع و قوی
  • امکان برقراری تماس تلفنی

نقاط ضعف

  •  دوربین نه چندان باکیفیت
  • تراکم پیکسلی نسبتا کم صفحه‌نمایش در مقابل رقبا

در تهیه این بررسی، امین فیض‌پور، حسین خلیلی صفا، دانیال نوروزی، محسن کریمی و مسعود یوسف نژاد مشارکت داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات