آیا سامسونگ Iconic UX را جایگزین رابط کاربری TouchWiz خواهد کرد؟

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ، نامی که به سادگی واکنش‌های زیادی را برانگیخته می‌کند؛ شما یا عاشقش هستید یا از آن متنفرید. عده‌ی اندکی هستند که می‌توانند در این میان حالت بی‌تفاوت داشته باشند. این شرکت بخاطر استفاده از پلاستیک در محصولات قدیمی خود مورد انتقاد بوده است. رابط کاربری این شرکت برای اندروید نیز با وجود امکانات ویژه‌ی خود، عده‌ی بسیاری را در انتظار تغییر نگاه داشته است.
تبلیغات

 این شرکت کره‌ای تنها بخاطر مواد پلاستیکی دستگاه‌های خود زیر بار انتقاد نبوده و برخی نیز اشباع بیش از حد رنگ‌ها در صفحه‌نمایش Super AMOLED سامسونگ را عامل ناخرسندی می‌دانند. هرچند که این مشکل به لطف تنظیم‌ها و بهینه‌سازی‌های صورت گرفته توسط سامسونگ از میان برداشته شده و وب‌سایت معتبر دیسپلی‌میت صفحه‌نمایش دستگاه جدید سامسونگ را بخاطر نمایش رنگ واقعی خود بهترین نمایشگر دنیای موبایل لقب داده، اما برچسب ذهنیت منفی برخی کاربران به این سادگی قابل حذف نیست. سامسونگ حتی به تازگی گلکسی نوت اج را معرفی کرده که در آن از فرم‌فکتوری منحصر به فرد با بهره گیری از صفحه‌نمایشی با گوشه‌ی خمیده استفاده کرده، اما همچنان بخش بزرگی از مخاطبان آن را به اندازه‌ی کافی نوآورانه نمی‌بینند. یک نقل قول قدیمی از جان لیدگیج می‌گوید:

شما همیشه قادر به راضی کردن بخش خاصی از مردم هستید. و در مقابل در مواقع اندکی خواهید توانست همه‌ی مردم را خشنود کنید. اما مطمئن باشید نمی‌توان همیشه تمام مردم را راضی کرد.

حال این جمله را به واقع می‌توان وصف حال سامسونگ دانست. در هر صورت در این میان یک مورد نیز وجود دارد که همگان بر روی آن اتفاق نظر دارند. رابط کاربری TouchWiz دستگاه‌های سامسونگ نیاز مبرم به یک بروزآوری اساسی دارد که صد البته نرم‌افزارهای از پیش نصب شده‌ی کمتری به کاربر تحمیل کند. سال‌ها به طول انجامید تا سرانجام سامسونگ فریم فلزی را بعنوان شخصیتی برتر به گوشی‌های هوشمند خود وارد سازد، بنابراین حدس می‌زنیم همچنان باید مدتی دیگر منتظر بمانیم تا چنین تغییر بزرگی را در رابط کاربری محصولات این شرکت شاهد باشیم؛ هرچند که کره‌ای‌ها تغییرات جزئی متعددی را در TouchWiz دستگاه‌های اخیر خود اعمال کرده‌اند، اما هیچ‌یک در حد و اندازه‌ای نبوده که تفاوتی در سطح بازدهی دستگاه نمایان سازد.

اگر یکی از پتنت‌هایی که اخیرا در کره جنوبی توسط سامسونگ ثبت شده ارتباطی با TouchWiz داشته باشد، این رویه ممکن است بزودی شاهد تغییرات قابل توجهی گردد. سامسونگ این طرح جدید را  Iconic UX می‌نامد. با توجه به ظاهر نگاره‌های ارائه شده از این رابط، بیشتر تمرکز آن بر روی قابلیت چندوظیفگی قرار دارد تا سامسونگ همچنان پیشتاز چندوظیفگی در دنیای موبایل باشد. به نظر می‌رسد این رابط کاربری جدید امکان افزودن اپلیکیشن‌های بیشتری را در صفحه فراهم می‌کند و احتمالا قابلیت تبادل داده میان بخش‌های مختلف صفحه را نیز در دسترس کاربر قرار می‌دهد - یک صفحه نمونه بخش Date & Time را در قسمت بالا، و در قسمت پایین گالری، وب‌کلیپ، بخش موسیقی و پنج آیکن را به نمایش می‌گذارد که همه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

Iconic UX در حال حاضر تنها در مرحله‌ی پتنت قرار دارد که تحت عنوان «دستگاه و شیوه‌ی نمایش نتایج قابل اجرای اپلیکیشن‌ها» ثبت شده است. تحقیقات تکمیلی صورت گرفته توسط منابع ما نشان می‌دهد که بخش تحقیق و توسعه‌ی تجربه کاربری سامسونگ درگیر این پروژه شده و در حال کار بر روی Iconic UX است. همچنین لازم است از خود بپرسیم که آیا این سیستم، بخشی از رابط کاربری TouchWiz جدید سامسونگ خواهد بود یا ارتباط خاصی با سیستم‌عامل تایزن خود این شرکت دارد. در حال حاضر نمی‌توان با توجه به اطلاعات اندک موجود با قاطعیت نظری داد اما جای خشنودی است که می‌دانیم این شرکت در حال کار بر روی رابط کاربری خود بوده و دیر یا زود شاهد نتیجه‌ی آن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات