۱۷ مهر: زادروز میهایلو پاپین، دانشمند صرب تبار امریکایی

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۵۹ سال پیش در چنین روزی میهایلو پاپین، فیزیکدان صرب تبارِ آمریکایی در بخش صربستان امپراتوری اتریش متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کار بر روی تماس‌های تلفنی راه دور بوده است.
تبلیغات

۱۵۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ اکتبر سال ۱۸۵۸ میهایلو پاپین، فیزیکدان صرب تبار امریکایی متولد شد. این دانشمند بزرگ همیشه از کودکی خود با خاطره‌ای از مادرش یاد می‌کرد و حتی در کتاب خاطراتش به نام «مهاجر تا یک مخترع» نیز به این موضوع پرداخته بود که مادرش زمانی که وی کودکی بیش نبود همیشه به وی یادآور می‌شد که اگر می‌خواهی از زیبایی دنیا بهره ببری نیاز به دو چشم دیگر داری که آنها خواندن و نوشتن هستند. پاپین جوان دوران دبستان را در محل تول خود سپری کرد و سپس در مقطع دبیرستان به یک مدرسه آلمانی رفت و در آنجا به عنوان با استعدادترین دانش‌‌آموز شناخته شد. در آن دوران بخاطر فعالیت‌های سیاسی و فشارهای شدید سیاسی امپراتوری اتریش-لهستان پاپین جوان مجبور شد تا دبیرستان خود را ترک کند و به شهر پراگ برود و در آنجا به تحصیل ادامه دهد. بعد از مرگ پدر پاپین در سال ۱۸۷۴، وی تصمیم گرفت تا بخاطر مشکلات مالی پراگ را ترک کرده و در 19 سالگی به آمریکا مهاجرت کند. وی در خاطراتش می‌نویسد که زمانی که از کشتی پیاده شد در جیب‌هایش تنها ۵ سنت پول داشت و حتی نمی‌دانست که قدم بعدیش را به چه سمت باید بردارد.

بعد از ورود به خاک امریکا پایپن توانست یک کار به عنوان کارگر ساده پیدا کند و به مدت ۵ سال مشغول به آن کار بود تا بتواند هم خرج زندگی خود را تامین کند و هم پس اندازی برای تحصیل خود جمع‌‌آوری کند. در همین خلال با توجه به هوش بالایی که داشت توانست زبان‌های انگلیسی یونانی و لاتین را تنها با صحبت با کارگران مهاجر و همکارانش فراگیرد. وی همچنین در کلاس‌های مختلفی شرکت کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۸۷۹ توانست وارد کالج کلمبیا شود. پاپین در سال ۱۸۸۳ توانست از کالج کلمبیا فارغ التحصیل شده و همزمان شهروندی کشور امریکا را نیز کسب کند. بعد از آن، برای ادامه تحصیل به اروپا بازگشت و در دانشگاه برلین مشغول به تحصیل شد و دکترای خود را در سال ۱۸۸۹ زیر نظر هرمن فون هلموتز از دانشگاه برلین دریافت کرد. سپس به آمریکا برگشت و در دانشگاه کلمبیا مشغول به تدریس شد.

دکتر پاپین، آزمایش‌های متعددی انجام داد و موفق شد تا با اختراع نوعی خاص از القاگرها و قرار دادن آنها در فاصله‌های مشخصی در مسیر کابل‌های تلفن، امکان برقراری تماس‌های راه دور را میسر ساخته و تحول بزرگی را در حوزه صنعت مخابرات ایجاد کند. دکتر پاپین جزء موسسین کمیته مشورتی ملی علوم هوانوردی بود که در سال ۱۹۱۵ تاسیس شد و بعدها به ناسا تغییر نام یافت.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱۷ مهر (۹ اکتبر)

۱۸۷۶ - برقراری اولین تماس تلفنی تاریخ در بیرون از محیط آزمایشگاه. در این روز، الکساندر گراهام بل و دستیارش واتسون، یک تماس تلفنی را از طریق یک خط ۲ مایلی بین بوستون و شرق کمبریج برقرار کردند.

۱۹۴۷ - شروع به ساخت کامپیوتر BINAC. این کامپیوتر که نام کامل آن Binary Automatic Computer بود، تنها محصول شرکت Eckert-Mauchly به حساب می‌آمد. این شرکت توسط مخترعین کامپیوتر ENIAC تاسیس شده بود.

این مطلب در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات