۱۶ مهر: تولد هنری لویی لوشاتلیه شیمی‌دان برجسته فرانسوی

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۶۷ سال پیش در چنین روزی، هنری لویی لوشاتلیه شیمی‌دان برجسته فرانسوی متولد شد. لوشاتلیه یکی از تاثیرگذارترین شیمی‌دانان اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی به شمار می‌رود.
تبلیغات

۱۶۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۸ اکتبر سال ۱۸۵۰ هنری لویی لوشاتلیه شیمی‌دان و دانشمند برجسته‌ی فرانسوی در شهر پاریس دیده به جهان گشود. پدر هنری یعنی لویی لوشاتلیه یکی از صنعتگران معروف زمان خود بود و نقش کلیدی در خلق صنعت آلومینیوم فرانسه ایفا کرد. همین موضوع تاثیر عمیقی بر هنری جوان گذاشت و به نوعی مسیر آینده او را روشن کرد. هنری که پدرش را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده بود در ۱۹ سالگی وارد کالج رولین در پاریس شد و بعد از یک سال با تمام کردن دروس مقدماتی، در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۱۸۶۹ وارد مدرسه پلی‌تکنیک معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی مهندسی فرانسه شد تا پا در مسیری قرار دهد که پدرش سال‌ها قبل از آن وارد آن شده بود. بعد از فارغ التحصیلی با اینکه هنری لوشاتلیه علاقه داشت که وارد صنعت شود و راه پدر را ادامه دهد، اما تصمیم گرفت تا به تدریس شیمی بپردازد و در یکی از دانشگاه‌های پاریس مشغول شد.

در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۹۷ هنری لوشاتلیه چندین بار سعی کرد تا کرسی استادی دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس را بدست بیاورد ولی در این امر موفق نبود. بیشترین شهرت هنری لوشاتلیه بخاطر اصل لوشاتلیه است که در سال ۱۸۸۴ ارائه کرد و زیربنای بسیاری از اصول علم شیمی قرار گرفت. اصل لوشاتلیه اصلی است درباره‌ی تعادل شیمیایی که بنابر این اصل، چنانچه سامانه‎ای در حال تعادل باشد، در برابر هرگونه تغییری در جهت مخالف واکنش نشان می‎دهد تا اثر آن را خنثی کند. عده‌ای نیز این اصل را در علوم انسانی صادق می‌دانند. در سال ۱۹۴۷، پل ساموئلسون این مفهوم را دربارهٔ تعادل بازار در اقتصاد به کار برد. خود لوشاتلیه در همان زمان معتقد به وجود کاربرد این اصل در اقتصاد بود و مقالاتی دربارهٔ تاثیر این اصل بر روابط کارگر و کارفرما و بهره‌وری در صنعت نوشت.

هنری لوشاتلیه ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۳۶ در ۸۶ سالگی فوت کرد.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱۶ مهر (۸ اکتبر)

۱۸۶۰ - افتتاح خط تلگراف بین لس آنجلس و سان فرانسیسکو در ایالات متحده‌ی آمریکا. این خط به معدنچیان طلا اجازه می‌داد که وضعیت کشف طلا را به گروه‌های پشتیبانی خود اعلام کنند.

۱۹۵۸ - اولین عمل جراحی برای استفاده از ضربان ساز مصنوعی در قلب بیمار. این ضربان ساز متشکل از ۲ ترانزیستور کوچک بود و به به قلب بیمار کمک می‌کرد که ضربان منظمی داشته باشد.

۲۰۰۶ - اولین آزمایش اتمی در کره شمالی

این مطلب در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات