بررسی دستبند ورزشی Sonostar SmartFit

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
مطالعه 14 دقیقه
دستبند هوشمند تایوانی سوناراستار یکی از گزینه‌های ارزان‌قیمت و نسبتا کارآمد است که در این مطلب به بررسی عمیق آن می‌پردازیم.
تبلیغات

امروزه بازار دستبندهای هوشمند و استفاده از آن‌ها در حوزه سلامت، بسیار داغ شده است. در این بین کمپانی تایوانی Sonostar نیز اقدام به تولید یک دستبند سلامتی خوش‌قیمت به نام SmartFit کرده است. از آنجایی که این گجت پوشیدنی اخیرا با قیمت نسبتا مناسبی وارد بازار کشور شده، بررسی آن را تهیه کرده‌ایم. در ادامه با بررسی دستبند هوشمند SmartFit، دستبند سلامتی کمپانی سونواستار همراه زومیت باشید.

پیش‌تر در زومیت به بررسی اسمارت‌بند سونی پرداخته بودیم. کمپانی سونواستار نیز با معرفی دستبند سلامتی اسمارت‌فیت وارد بازار دستبندهای سلامتی شده تا در این حوزه جدید بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

این گجت رنگارنگ را شرکت رای‌بین در اختیار زومیت قرار داده تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی ظاهری

سونواستار برای طراحی محصول خود به سراغ آنچه در بازار رایج شده نرفته و سعی کرده با استفاده از تنوع و رنگ‌های شاد محصول خود را از سایرین متمایز کند. همچون دستبند سونی، اسمارت‌فیت نیز یک بخش شبیه کور سونی دارد که همه چیز در داخل همین سنسور اتفاق می‌افتد. در واقع شما شاهد یک قطعه پلاستیکی سفیدرنگ گرد هستید که داخل ان یک باتری سکه‌ای قرار گرفته و می‌توانید با سه درب در رنگ های قرمز، سبز فسفری و آبی روی آن را بپوشانید.

بخش اصلی که بسیار سبک هم هست ظاهری کاملا ساده دارد. در پشت آن یک دکمه برای جفت کردن این گجت با تلفن هوشمند در نظر گرفته شده که درپوش آن به راحتی بر روی بدنه‌ی کوچک چفت می‌شود. اسمارت فیت به چند روش قابل استفاده است. روش اول آن است که آن را در داخل کفش آدیداس یا +Nike قرار دهید. بدین صورت هر گامی که بر می‌دارید به دقت بیشتری شمرده شده و نیازی به انداختن یک دستبند به مچ دستتان ندارید. روش دوم قرار دادن اسمارت‌فیت بر روی کمربند است. در این شرایط نیز می‌توانید روی این محصول و دقت بالایش حساب کنید. اما شاید پرطرفدارترین روش، بستن آن روی مچ دست با استفاده از دستبندهای آن در رنگ بندی متنوع باشد.

دستبندهای اسمارت‌فیت طراحی ظاهری خیلی شیکی ندارند. البته زیبایی امری سلیقه‌ای است و شاید نظر شما در این باره با من متفاوت باشد. با این حال در چند روزی که این محصول روی مچم قرار داشت، کسی از ظاهر آن تعریف نکرد. عده‌ای معتقد بودند ظاهر خوبی ندارد ولی بیشتر افراد ضمن این که ارائه رنگ‌بندی متنوع را تحسین می‌کردند، معتقد بودند ظاهری معمولی دارد.

جنس دستبند از یک نوع پلاستیک نرم و لطیف ساخته شده تا باعث آزار مچ دست کاربر نشود. این دستبند مقاومت بالایی دارد و به خاطر حالت کشسانی که دارد گستره وسیعی از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. البته هنگام خرید این محصول می‌توانید سایز کوچک، متوسط یا بزرگ را برای دستبند آن انتخاب کنید. در بخش داخلی دستبند در دو سمتی که کناره‌های مچ را در بر می‌گیرند شاهد شیارهایی هستیم تا مانع از تعریق مچ دست شوند. با این حال هنوز هم در صورتی که هوا گرم باشد یا فعالیت شما زیاد باشد، اندکی عرق بر روی مچ شما خواهد نشست.

این دستبند آنقدر ساده طراحی شده که نظر دادن درباره کیفیت ساخت و طراحی آن چندان معنایی ندارد ولی به طور کیفی می‌توان گفت که ظاهر آن معمولی است، رنگ بندی متنوعش تحسین‌برانگیز است و کیفیت پلاستیک به کار رفته نیز مناسب است.

اسمارت‌فیت گواهینامه IPX3 را کسب کرده که بدین معنا است که این محصول می‌تواند در برابر ریختن مقدار اندک مایعات یا در محیط‌های مرطوب از خود مقاومت نشان دهد، اما نباید با آن به حمام رفته، در استخر شنا کنید یا در زیر باران شدید از آن استفاده کنید. اسمارت فیت روی مچ دست شما حس خوبی را القا می‌کند. دلیل این موضوع لطافت پلاستیک، رنگ بندی متنوع و وزن بسیار سبک آن است. همین موضوع می‌تواند یک امتیاز برای این دستبند سلامتی در زمینه‌ی طراحی محسوب شود.

مشخصات فنی Sonostar SmartFit

  • ابعاد سنسور: قطر ۲۴ میلی‌متر، ضخامت ۷.۵ میلی‌متر
  • طریقه برقراری ارتباط: بلوتوث ۴.۰ نسخه BLE یا کم‌مصرف
  • حافظه با قابلیت ثبت اطلاعات تا ۱ سال
  • باتری سکه‌ای CR2032 با عمر ۶ ماه
  • پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید ۴.۳ و بالاتر و iOS 7 و بالاتر
  • ضدآب با گواهینامه IPX3
  • بندهادر ۵ رنگ سفید، مشکی، آبی، سبز فسفری و نارنجی
  • ۳ سایز برای طول بند: کوچک (۱۶ سانتیمتر)، متوسط (۱۸۰ سانتیمتر) و بزرگ (۲۱ سانتیمتر)
  • بخش سنسور با سه درپوش در رنگ‌های قرمز، آبی و سبز فسفری
  • سازگار با کفش های آدیداس و نایکی پلاس
  • قیمت در بازار ایران: ۱۹۶ هزار تومان

طریقه راه‌اندازی و استفاده

برای راه اندازی دستگاه ابتدا باید بخش سنسور را آماده کنیم. باتری سکه‌ای که به همراه این دستگاه ارائه شده را در داخل آن قرار داده و یکی از سه نوار عایق نازکی که در جعبه این ابزار وجود دارد را دور بخش سنسور قرار می‌دهیم. بسته به سلیقه یکی از ۳ درپوش رنگی را روی آن قرار می‌دهیم، به شکلی که نشانگر روی بدنه سنسور هم‌راستا با نشانگر سمت چپ درپوش باشد. حال کافی است درپوش را به صورت ساعت‌گرد بچرخانید تا نشانگر بدنه روی نشانگر سمت راست درپوش قرار گیرد. بدین صورت درپوش در جای خود محکم شده و دستگاه شروع به کار می‌کند. از این به بعد تمام گام‌های شما شمرده خواهد شد.

می‌توانید این سنسور را در داخل کفش آدیداس یا نایکی پلاس خود قرار داده یا حتی بر کمربند خود بیاویزید و از آن استفاده کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از دستبندها داشته باشید، باید به سادگی این سنسور را در داخل آنها قرار داده و با ترکیب رنگی که می‌سازید به اشکال متنوعی آن را با لباس خود ست کنید!

حال اگر بخواهید اطلاعات را پس از چند روز در تلفن هوشمند خود مشاهده کرده و تحلیل کنید، کافی است بلوتوث تلفن اندرویدی نسخه ۴.۳ یا بالاتر یا آیفون با iOS 7 یا بالاتر را روشن کرده، دکمه موجود در پشت سنسور اسمارت‌فیت را فشار داده و از طریق اپلیکیشن SmartFit تلفن‌تان را با دستبند جفت کنید. حالا باید دکمه Sync در اپلیکیشن SmartFit را لمس کنید تا اطلاعات دستبند با تلفن همگام‌سازی شوند.

اپلیکیشن SmartFit

دستبند سونواستار دارای یک اپلیکیشن با همان نام محصول یعنی SmartFit است. این اپلیکیشن ساده و کارآمد رابط کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید با آن کار کنید.

از طریق همین اپلیکیشن و بخش تنظیمات می‌توانید دستبند را با تلفن هوشمندتان جفت کنید. باید مشخصات قد و وزن خودتان را هم به آن وارد کنید تا مقدار کالری سوزانده شده به شکل دقیقی محاسبه شود.

smartfit-scrshot-1

در بخش Home می‌توانید اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزانه و تاریخچه استفاده از دستبند را مشاهده کنید. اطلاعات به سه شکل کالری سورانده شده، تعداد قدم‌ها و مسافت پیموده شده به نمایش درمی‌آیند. در بخش Family می‌توانید اطلاعات خود را با سایر اعضای خانواده که از این دستبند استفاده می‌کنند به اشتراک گذاشته و از وضعیت یکدیگر آگاه شوید.

smartfit-scrshot-2

در بخش Report گزارش‌ها و نمودار فعالیت‌ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه در اختیار شما قرار می‌گیرند. بخش Sleep مخصوص مانیتور خواب شما است. در این بخش می‌توانید مشاهده کنید که کیفیت خوابتان به چه صورت بوده است؟ چند بار از خواب پریده‌اید، چند درصد خواب عمیق داشته و چندمرتبه وارد خواب سبک شده‌اید. اگر نمودار خواب شما پرتلاطم و مداوما در حال تغییر است به یک پزشک متخصص نیاز دارید. من به شخصه خواب یکنواخت و یکسره‌ای داشتم چون خواب سنگینی دارم و به ندرت از خواب بیدار می‌شوم. اما از دیگران نیز خواستم تا آن را بر روی مچ دست خود ببندند تا نتیجه را مقایسه کنیم. مثلا یکی از دوستانم که خواب پریشانی داشت و چند بار از خواب بیدار شده بود، وضعیت خواب او به خوبی بر روی نمودار نرم‌افزار قابل مشاهده بود.

smartfit-scrshot-3

شما می‌توانید در داخل اپلیکیشن مشخص کنید که هدف‌ ورزشی‌تان چیست؟ می‌خواهید روزانه چند قدم پیاده‌روی داشته باشید یا چند کالری بسوزانید. بدین طریق در طول روز اپلیکیشن به شما نشان خواهد داد که چند درصد به هدفتان نزدیک‌تر شده‌اید. همچنین باید در داخل اپلیکیشن روش استفاده از سنسور را مشخص کنید. مثلا اگر از آن به صورت دستبند یا در داخل کفش استفاده می‌کنید، در داخل اپلیکیشن آن را وارد کنید.

smartfit-scrshot-4

یکی از ویژگی‌های جالب اسمارت‌فیت آن است که نیاز نیست مدام به تلفن متصل باشد و بدین طریق بخش عمده‌ای از انرژی باتری تلفن هوشمند شما را به خود اختصاص دهد. شما می‌توانید هر از گاهی بلوتوث را روشن کرده و دکمه Sync را لمس کنید تا اطلاعات همگام‌سازی شوند. اطلاعات یک سال اخیر همواره در حافظه خود سنسور اسمارت‌فیت باقی مانده و موجود است.

جمع‌بندی

طی مدتی که با این دستبند کار می‌کردم نقاط مثبت و منفی آن به خوبی برایم مشخص شد. مهم‌ترین مزیت اسمارت‌فیت سونواستار مستقل بودن آن و عدم نیاز به ارتباط دائم با تلفن از طریق بلوتوث و همچنین عمر باتری بسیار بالای آن است. این گجت پوشیدنی با هر باتری ۶ ماه دوام می‌آورد. اسمارت‌فیت یک ابزار صرفا مخصوص حوزه سلامتی است و برخی کاربردها برای کنترل تلفن یا زیر نظر گرفتن فعالیت‌های آنلاین که در اسمارت‌بند سونی و برخی دیگر از گجت‌های پوشیدنی شاهدشان بودیم را ندارد. البته به همین دلیل هم قیمت ارزان‌تر دارد و می‌تواند برای افرادی که نیاز به دستبند سلامتی دارند، اما نمی‌خواهند پول زیادی برای خرید یک اسمارت‌بند سونی یا دستبندهای جاوبون و فیت‌بیت بپردازند، بسیار مناسب باشد.

این دستبند بسیار سبک است و به همین دلیل باعث آزار شما نخواهد شد. طراحی آن چندان دلربا و جذاب نیست، اما رنگ‌بندی متنوعش می‌تواند به عنوان یک مزیت در برابر رقبا به حساب آید. اپلیکیشن SmartFit رابط کاربری ساده‌ای دارد و امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند فعالیت روزانه و خواب خود را مانیتور کند. حتی کاربر می‌تواند برای خود هدفی تعیین کند که مثلا در هر روز مسافت خاصی را پیاده‌روی کند یا مثلا چند کالری انرژی مصرف کند. دقت دستگاه بالا است. گام‌ها به درستی شمرده شده و خواب نیز کاملا درست و منطقی مانیتور می‌شود.

اما این ابزار نقاط ضعفی هم دارد. ظاهر نه چندان دلچسب، عدم مقاومت بالا دربرابر مایعات و باران‌های شدید و قابلیت‌های محدود به شمردن گام و مانیتور خواب را می‌توان به عنوان معایب آن ذکر کرد.

در مجموع با توجه به قیمت این ابزار باید بگوییم که اسمارت‌فیت یک دستبند سلامتی خوب به شمار می‌رود. اگر نیاز به امکانات پیشرفته حوزه سلامت ندارید، امکاناتی مثل سنجش ضربان قلب یا فشار خون که در فیت‌بیت یا جاوبون آپ وجود دارند و اگر چندان امکانات جانبی برای کنترل تلفن (همانند آنچه در اسمارت‌بند سونی شاهدش هستیم) برایتان کاربردی نیست، و همچنین اگر می‌خواهید با هزینه‌ای کم یک دستبند باکیفیت با امکانات گام‌شمار دقیق و مانیتور خواب داشته باشید، اسمارت‌فیت با قیمت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

اگر مایل به تهیه‌ی این دستبند ورزشی هستید می‌توانید به وب‌سایت رای‌-بین مراجعه کنید.

نقاط قوت

  • باتری قابل تعویض با عمر ۶ ماه
  • حافظه داخلی حجیم با قابلیت ثبت اطلاعات تا ۱ سال
  • ارائه در رنگ‌بندی متنوع دستبند و درپوش سنسور
  • سازگار با کفش‌های آدیداس و نایکی پلاس
  • دقت در محاسبه‌ی گام‌های برداشته شده و مانیتور خواب

نقاط ضعف

  • طراحی معمولی
  • مقاومت نه چندان بالا در برابر آب
  • قابلیت‌های محدود
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات