افزایش تحسین برانگیز قدرت گرافیکی تبلت‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
در سری جدید پردازنده‌های Core M اینتل بیشتر از ۶۰ درصد مساحت سطح سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) به واحد پردازشگر گرافیکی اختصاص داده شده است که نشان از تمرکز اینتل بر قوت بخشیدن به پردازش گرافیکی در تراشه‌های جدید اینتل دارد.
تبلیغات

رزولوشن تبلت‌ها به سرعت در حال افزایش است و به زودی تبلت‌هایی با رزولوشن 4K و بالاتر خواهیم داشت که این حجم از پیکسل‌ها پردازش سنگینی را به پردازشگر گرافیکی تحمیل خواهد کرد. اینتل برای این که بتواند سهم بیشتری از بازار تبلت‌ها در اختیار بگیرد و در مقابل پردازنده‌های مبتنی بر آرم حرفی برای گفتن داشته باشد مجبور شده توجه بیشتری بر بازدهی پردازشگر گرافیکی مجتمع در پردازنده‌های جدید خود نشان دهد.

در سری جدید پردازنده‌های Core M اینتل از ۸ هسته‌ی گرافیکی ۳۲ بیت استفاده شده است. همچنین این پردازشگر گرافیکی از تمام رابط‌های برنامه‌نویسی گرافیکی مانند DirectX 11 ، OpenGL ES3.0 ، OpenCl 2.0 و غیره پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین هر بازی که برای اندروید نوشته شود و تقریبا اکثر بازی‌های مبتنی بر ویندوز در پردازنده‌های جدید اینتل قابل پردازش خواهند بود. این بهترین قدم اینتل در راه افزایش قدرت گرافیکی پردازنده‌هایش تاکنون بوده است.

پردازنده‌های سری Core M اینتل برای هدف قرار دادن بازار تبلت‌ها و گجت‌های کوچک شبیه آن‌ها به بازار عرضه شده‌اند. با پشتیبانی از Open CL 2.0 نرم‌افزارهای نمایش ویدئو و تصاویر از این قابلیت بهره‌ی زیادی خواهند برد و بازی‌های ویدئویی با گرافیک پیشرفته مانند آن‌هایی که از موتور جدید Unreal Engine استفاده می‌کنند نیز قادر به پردازش در این پردازنده‌ها خواهند بود.

Tessellation

بر روی کاغذ ۸ واحد پردازش ۳۲ بیت قادر به تولید ۳۸۴ فلاپ بر کلاک خواهند بود، همان قدرتی که پردازنده‌ی جدید موبایل Tegra K1 انویدیا به آن مجهز شده است. هدف اینتل فروش ۴۰ میلیون تبلت مجهز به پردازنده‌هایش در سال جاری است. بر روی کاغذ این تبلت‌ها می‌توانند عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارند، اما باید منتظر عکس‌العمل مصرف‌کنندگان و استقبال تولیدکنندگان از این پلتفرم باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات