تایید شد: اچ‌پی به دو کمپانی مجزا تقسیم می‌شود

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس اطلاعات منتشر شده کمپانی اچ‌پی درصدد جداسازی بخش کامپیوتر و پرینتر خود از ساختار بخش سخت‌افزار و سرویس‌ها است. با تقسیم کمپانی به دو بخش، سهامداران در هر دو کمپانی سهم خواهند داشت. جداسازی این بخش از کمپانی از بدنه‌ی اصلی آن در ادامه‌ی برنامه‌های بازسازی کمپانی اچ‌پی است که پیش از این نیز منجر به اخراج تعدادی از نیروی کار اچ‌پی‌ شد.
تبلیغات

 هم‌اکنون اچ‌پی در حال سپری کردن چهارمین سال از برنامه‌ی پنج ساله‌ی بازسازی خود است که با هدف تقویت کمپانی در راستای حضور در بازار گجت‌های موبایل و همچنین رایانش آنلاین و به بیان بهتر ارائه‌ی سرویس‌های آنلاین برنامه‌ریزی شده است. با توجه به این تقسیم‌بندی، بخش سرویس‌ها و محصولات تجاری اچ‌پی در قالب یک کمپانی با نام HP Enterprise و همچنین بخش کامپیوترها و پرینترهای این کمپانی نیز تحت نام HP Inc به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مگ ویتمن، که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل اچ‌پی به ایفای نقش می‌پردازد، پس از انجام تغییرات رهبری اچ‌پی اینترپرایز را بر عهده خواهد گرفته و همچنین رییس هئیت‌مدیره‌ی فعلی اچ‌پی، مدیرعامل HP Inc‌ خواهد شد. بخشی که پس از جداسازی با نام HP Inc شناخته می‌شود، در سه‌ماهه‌ی اخیر بیش از نیمی از درآمد و سود کمپانی اچ‌پی را به ارمغان آورده است.

وایتمن جداسازی کمپانی اچ‌پی به دو بخش اصلی را منجر به بالارفتن انعطاف کمپانی و همچنین عکس‌العمل سریع در قبال تغییرات بازار و خواسته‌های مشتریان می‌داند. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

با این تقسیم ما می‌توانیم به سرعت در مقابل خواسته‌های بازاری که هر لحظه در حال تغییر است، عکس‌العمل نشان دهیم.

اچ‌پی اعلام کرده که انتظار دارد تا این تقسیم تا پایان سال جاری میلادی تحقق یابد.

کارشناسان هنوز با دیده‌ی تردید به تقسیم اچ‌پی به دو بخش مجزا می‌نگرند و در مورد سیاست‌هایی که منجر به مقابله‌ی این دو بخش با رقبا خواهد شد تردید دارند. بسیاری از کارشناسان در این مورد که تقسیم کمپانی به دو بخش منجر به بالارفتن بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خواهد شد، شک دارند. برای مثال باید به هزینه‌های بازاریابی، مالی و سایر هزینه‌های دو کمپانی مجزا اشاره کرد که دو برابر شده و در نتیجه منجر به بالارفتن هزینه‌ها خواهد شد.

اما باید این تقسیم کمپانی را از جنبه‌ی دیگری نیز بررسی کرد و آن احتمال فروش هر یک از این بخش‌ها در صورت پیشنهاد رقم مالی بالا است.

اچ‌پی با وجود کمپانی‌هایی چون لنوو که خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی پی‌سی در جهان مطرح کرده، زیرفشار فراوانی قرار دارد. اچ‌پی یک کمپانی ۷۵ ساله است که نقش پررنگی در انقلاب پی‌سی‌ها و دنیای فناوری داشته و هم‌اکنون در حدود ۳۰۰،۰۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات