۱۳ مهر: زادروز رابرت هاچینگز گودارد

یک‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۳۲ سال پیش در چنین روزی رابرت گودارد مهندس و استاد فیزیک آمریکایی در شهر وورچستر ایالت ماساجوست متولد شد. او اولین کسی است که از سوخت مایع در مکانیزم پرتابی موشک‌ها استفاده کرد.
تبلیغات

۱۳۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۵ اکتبر سال ۱۸۸۲ رابرت هاچینگز گودارد دیده به جهان گشود. رابرت از آغاز به پدیده‌های طبیعی علاقه‌مند بود و با کنجکاوی خاصی به بررسی و تحقیق موضوعات مختلف می‌پرداخت. با معرفی صنعت برق در آمریکا در دهه ۸۰ قرن ۱۹ میلادی رابرت گودارد به علم و مباحث علمی علاقه‌مندتر شد. علاقه‌ی گودارد به علم و دانش مهندسی، زمانی به اوج خود رسید که پدرش نحوه تولید الکتریسیته‌ی ساکن را با فرش خانه به وی نشان داد و در حالی که رابرت تنها ۵ سال بیشتر نداشت به شدت به علوم مهندسی و انجام آزمایش‌های علمی علاقه‌مند شد. از آن پس رابرت از هر فرصتی برای آزمایش ایده‌های ذهنی خود استفاده می‌کرد و بدلیل سن پایین حتی از انجام آزمایش‌های پر خطر نیز ترسی نداشت. به همین دلیل مادر رابرت مجبور بود نظارت شدیدتری را بر او اعمال کند.

رابرت حتی یک بار خانشان را منفجر کرد، اما خوشبختانه به کسی آسیب نرسید. پدر رابرت که این اشتیاق را به علم در فرزندش می‌دید، سعی کرد توجه وی را به جای انجام آزمایش در خصوص الکتریسیته و مواد منفجره به انجام آزمایش با وسایل کم خطر جلب کند. پدر رابرت برایش تلسکوپ و میکروسکوپ خریداری کرد و همچنین برایش اشتراک مجله معروف Scientific American را تهیه کرد. رابرت انواع گوناگون ازمایش‌های علمی را در دوران کودکی انجام دارد همچنین پدرش را ترقیب به ثبت و مستند کردن آزمایش‌ها و نتایجش کرد و به مرور این موضوع تبدیل به یک عادت خوب برای رابرت شد.

زمانی که رابرت تنها ۱۶ سال سن داشت تصمیم گرفت تا یک بالون با آلومینیوم بسازد. بعد از چندین هفته کار و تلاش رابرت اعلام کرد که نمی‌توان بالون را با فلز آلومینیوم بسازد چراکه این فلز برای بالون بسیار سنگین است. دفتر خاطرات و ثبت نتایج رابرت گودارد پر بود از انواع آزمایش‌های موفق و شکست خورده که او با دقت تمام، همگی آن‌ها را ثبت کرده بود. نکته جالب در آزمایش‌های گودارد این بود نتایج آزمایشات شکست خورده را نیز ثبت می‌کرد تا در موفقیت آزمایش‌های بعدی به او کمک شود.

رابرت در کنار علاقه به علم با مشکل ضعف جسمانی روبرو بود. مدت‌های زیادی مریض باقی می‌ماند و معمولا درگیر بیماری‌های گوناگون بود که همین موضوع باعث وقفه در دوران تحصیلش در مقطع دبیرستان شد. بعد از مدتی که وضعیت جسمانی رابرت گودارد کمی بهتر شد در سال ۱۹۰۱ و در ۱۹ سالگی به دبیرستان بازگشت تا بتواند تحصیلاتش را به پایان برساند و در سال ۱۹۰۴ موفق شد در مراسم فاراغ التحصیلی شرکت کند. رابرت گودارد حتی زمانی که به علت بیماری نمی‌توانست به مدرسه برود دست از مطالعه انجام آزمایش‌های علمی نکشید. رابرت گودارد در سال ۱۹۰۴ وارد موسسه پلی تکنیک وورچستر شد و به سرعت نظر اساتید فیزیک دانشگاه را به خود جلب کرد. با وجود اینکه وی تازه وارد دانشگاه شده بود، اما دانش و تجربه آزمایش‌هایش خارق العاده بود. رئیس دپارتمان فیزیک دانشگاه، رابرت را به عنوان دستیار و کمک استاد خود به آزمایشگاه فیزیک دانشگاه برد. رابرت گودارد توانست در سال ۱۹۰۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک از دانشگاه وورچستر دریافت کند. بعد از آن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کرد و در سال ۱۹۱۰ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود از دانشگاه کلارک شد و از همان دانشگاه در سال ۱۹۱۱ دکترای خود را در رشته فیزیک دریافت کرد. بعد از آن ۱ سال در دانشگاه کلارک باقی ماند و سپس در سال ۱۹۱۲ به لابراتوار فیزیک دانشگاه پرینستون پیوست و این آغاز دستاوردهای علمی دکتر رابرت گودارد بود.

رابرت گودارد به عنوان یک از پیشگامان صنعت موشکی در جهان شناخته می‌شود و ساخت موشک با سوخت مایع در مکانیزم پرتابی از دستاوردهای این دانشمند و محقق بزرگ است. اولین موشک ساخته شده با سوخت مایع در ۱۶ مارچ سال ۱۹۲۶ توسط پی پرتاب شد و در فاصله سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۴۱ رابرت گودارد بیش از ۳۴ موشک را با مدل‌های بهبود یافته ساخت و پرتاب کرد. دستاوردهای گودارد تاثیر زیادی بر ساخت زیر بنای دانش فضایی ایجاد کرد و اگر انسان توانست از جو زمین خارج شود بی شک یکی از تاثیر گذار ترین افرادی که دراین مهم نقش داشته، رابرت گودارد است.

رابرت گودارد بیش از ۲۱۴ اختراغ را به نام خود ثبت کرد که دو مورد آن یعنی راکت‌های چند مرحله‌ای در سال ۱۹۱۴ و راکت‌هایی با سوخت مایع در سال ۱۹۱۴ از جمله مهمترین دستاوردهای وی در صنعت هوافضا به حساب می‌آیند. نکته جالب در خصوص این دانشمند این است که زمانی که وی این دستاوردها را منتشر می‌کرد کمترین توجه به آن‌ها می‌شد و حتی جراید و رسانه‌ها او را برای نظریه‌های پروازهای فضایی مسخره می‌کردند. اما بعدها همان دستاوردهای که مورد تمسخر مردم زمانش صورت می‌گرفت تبدیل به مهمترین دستاوردها برای ورود بشر به فضا شد. هر چند که رابرت گودارد فرصت دیدن این عصر را پیدا نکرد، اما یاد و خاطره این مرد همیشه جاودان خواهد ماند.

رابرت گودارد در تاریخ ۱۰ آگست سال ۱۹۴۵ در ۶۲ سالگی در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات