شارپ و ژاپن-دیسپلی در حال کار بر روی نمایشگرهای 4K برای تلفن‌ها هستند

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارند که شارپ قصد دارد رزولوشن نمایشگر تلفن‌های هوشمند را یک پله دیگر ارتقا دهد. با عرضه رسمی این نمایشگرها که تا سال ۲۰۱۶ وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد، باید به زودی شاهد تغییر استاندارد تلفن‌های پرچمدار و ارائه آنها با رزولوشن 4K باشیم. ژاپن-دیسپلی هم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل LCD در دنیا در حال کار بر روی یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن 4K است.
تبلیغات

عده‌ای معتقدند، وقتی چشم انسان نمی‌تواند تراکم بالاتر از ۳۰۰ پیکسل بر اینچ را تشخیص دهد، چه نیازی به افزایش رزولوشن در نمایشگرهای موبایل وجود دارد و تولیدکنندگان تا کجا پیش خواهند رفت؟ ارتقا از HD (یعنی ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) به Full HD (یعنی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) یک اقدام مفید بود که عملا به بهبود تجربه کاربری نمایشگرها کمک کرد. اما پس از آن هم، پرچمداران بعدی با رزولوشن QHD روانه بازار شدند. آیا باز هم باید جلوتر رفت؟ بیشتر شدن تعداد پیکسل‌ها به معنای افزایش استفاده از مواد گران‌قیمت و مصرف بیشتر باتری است. اما به نظر می‌رسد هنوز باری تمام نشده و شارپ و ژاپن-دیسپلی برنامه‌های برای ارتقا رزولوشن نمایشگرهای موبایل به نسل آتی دارند.

گزارش‌ها حاکی از آنند که شارپ در حال کار بر روی نمایشگرهای ۵ تا ۶ اینچ با رزولوشن 4K است. این بدان معنا است که یک پنل ۵.۵ اینچ نسل آتی شارپ تراکم ۸۴۲ پیکسل بر اینچ دارد! شارپ مدعی است که این تکنولوژی را در سال ۲۰۱۶ وارد مرحله تولید انبوه خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان حوزه تکنولوژی دید منتقدانه‌ای به این موضوع دارند. حتی سونی هم چند ماه پیش اعلام کرد که رزولوشن QHD نیز مورد نیاز کاربران نیست، اما چه بسا پرچمدار بعدی سونی هم QHD شود! مساله این است که کمپانی‌ها برای تبلیغات خود نیاز به این اعداد و ارقام دارند. شرکت‌ها باید پرچمدار جدیدشان با پرچمدار سال گذشته متفاوت باشد تا بتوانند ادعا کنند که مثلا نمایشگر پرچمدار جدید نسبت به نسل قبلی رزولوشن بالاتری دارد. همین جمله بار تبلیغاتی بالایی دارد.

گزارشٰ‌های دیگری از ژاپن نیز وجود دارند که مدعی هستند شارپ هم‌اکنون یک پنل موبایل با تراکم ۶۰۰ پیکسل بر اینچ را آماده کرده که به زودی در جولای ۲۰۱۵ در بازار چین عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد که شارپ بر روی نمایشگرهای موبایل حساب ویژه‌ای باز کرده، چرا که اخیرا هم از نمایشگری به نام AQUOS Crystal که تقریبا هیچ حاشیه‌ای ندارد، رونمایی کرده است.

sharp-jd-4k-1

شارپ پس از ژاپن-دیسپلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل‌های LCD در جهان است. ژاپن-دیسپلی نیز به عنوان رقیب هم‌وطن شارپ بیکار ننشسته است. این کمپانی بزرگ یک نمایشگر ۸ اینچی LCD با رزولوشن 4K و یک نمایشگر مخصوص خودرو تولید کرده که آنها را در نمایشگاه Display Innovation 2014 در معرض دید عموم قرار خواهد داد.

برای کاهش مصرف انرژی، ضخامت و وزن کم و حاشیه‌های باریک که برای دستگاه‌های موبایل خیلی مهم هستند، ژاپن-دیسپلی بهبودهایی را در تکنولوژی IPS خود که IPS-NEO نام دارد و فناوری WhiteMagic که ساب‌پیکسل W را به فضای رنگی RGB اضافه می‌کند، اعمال کرده است.

ژاپن-دیسپلی، گستره رنگی IPS-NEO را تا ۹۵ درصد بر روی استانداردهای NTSC افزایش داده است. همچنین با استفاده از تکنولوژی Backlight Dimming توانسته مصرف انرژی فناوری WhiteMagic را کاهش دهد. این فناوری بسته به ویدیوی در حال پخش، نور پس‌زمینه بخش‌هایی از تصویر که تاریک‌تر هستند را کاهش می‌دهد.

sharp-jd-4k-2

علاوه بر موارد فوق، ژاپن-دیسپلی عملکرد ورودی لمسی را نیز بهبود بخشیده است. حالا این پنل‌ها می‌توانند علاوه بر تشخیص لمس انگشت، لمس یک قلم که نوک آن تنها ۱ میلی‌متر ضخامت دارد را نیز تشخیص دهند.

نسل بعدی نمایشگرهای مخصوص خودرو برای افرادی مناسب است که دوست دارند در هنگام رانندگی به بهترین شکل، اطلاعات مختلفی را مشاهده کنند. این نمایشگر خمیده است و اطلاعات متنوعی را برای راننده نمایش می‌دهد. در واقع با استفاده از این نمایشگر شما می‌توانید اطلاعات نقشه، ترافیک و سایر اطلاعات مربوط به مسیر و خودرو را روی شیشه جلوی اتومبیل خود مشاهده کنید. این نمایشگر خمیده از فناوری IPS-NEO و WhiteMagic بهره می‌برد.

sharp-jd-4k-3

نظر شما در این باره چیست؟ آیا نمایشگرهای موبایل نیاز به رزولوشن بالاتر دارند؟ این روند تا کجا پیش خواهد رفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات