استراتژی گوگل در ساخت نکسوس 9: عدم رقابت مستقیم با آیپد

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
مطالعه 8 دقیقه
تبلت نکسوس 9 از ابتدا نیز با هدف رقابت مستقیم و از دور خارج کردن آیپد طراحی نشده بود؛ بلکه در عوض هدف از طراحی این دستگاه همچون سایر گجت‌های سری نکسوس، الهام‌بخشی به سایر تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی و دادن ایده‌های صحیح به آن‌ها برای تولید رقیب آیپد بوده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ببینیم گوگل چه استراتژی را با تولید نکسوس 9 دنبال می‌کند.
تبلیغات

 البته در صورتی که خلاف این مساله تصور می‌کردید هم مشکلی نیست؛ چرا که هرچه باشد این دستگاه درست یک روز پیش از معرفی آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 رونمایی شد، از چیپ قدرتمند 64 بیتی انویدیا K1 بهره می‌برد و از نظر قیمت هم کاملا شانه به شانه‌ی آیپد اپل می‌زند. با وجود این موارد، آلبرتو ویلاریل رئیس بخش طراحی صنعتی نکسوس 9 اصرار دارد که رقابت با آیپد اپل هدف این محصول نبوده است.

ما تصمیم داشتیم سطح بازار تبلت‌های اندرویدی را شتاب بخشیم. نکسوس 9 از ویژگی‌های خاص بسیاری برخوردار است و قطع یقین کیفیت لازم را برای اینکه سایر شرکت‌ها دستگاه‌های خود را بهتر بسازند ارائه می‌کند.

هدف نکسوس 9 نیز همچون نکسوس‌های سال پیش یعنی نکسوس 5 و 7، ایجاد یک نمونه برای تولیدکنندگان اندرویدی بوده که این هدف در دستگاه‌های سال گذشته نشان دادن این مساله بود که می‌توان تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند ارزان قیمتی تولید کرد که از ظاهر و کیفیت خوبی برخوردار بوده و عملکرد مناسبی هم داشته باشند. همچون گذشته، این بار هم تیم توسعه‌ی این دستگاه نیاز به شریک و همکاری داشت که در تولید دستگاه‌های با کیفیت و رده بالا تجربه داشته باشد؛ بنابراین این بار اچ‌تی‌سی بعنوان شریک تجاری نکسوس انتخاب شد.

ما گوشی هوشمند One اچ‌تی‌سی را مشاهده کردیم و از اینکه طراحی‌های آن‌ها تا چه حد ساده و متمرکز بر کارایی بود و همینطور اینکه موارد زائد از طرح حذف شده بودند خوش‌مان آمد. آن‌ها از هنر مناسب و جزئیات و مواد دقیق بهرمند هستند.

در نتیجه اچ‌تی‌سی تولید نکسوس 9 را در اختیار گرفت و برای این منظور در زمینه‌ی طراحی و مواد به کار گرفته شده به همکاری نزدیک با گوگل پرداخت؛ اما نتیجه‌ی نهایی هیچ شباهتی به دستگاه‌هایی که این تولیدکننده‌ی تایوانی تا به امروز ساخته ندارد. اسپیکرهای استریو BoomSound که به شکل جالبی در قسمت جلویی دستگاه پنهان شده‌اند، مسلما امضای اچ‌تی‌سی محسوب می‌شود، اما در مجموع این تبلت شبیه به نسخه‌ی بزرگ شده‌ای از نکسوس 5 است. کناره‌های سرراست، پلی‌کربنات نرم بعنوان جنس اصلی و حتی شکل و نحوه‌ی جایگیری دوربین دستگاه کاملا تداعی‌کننده‌ی نکسوس 5 هستند. جالب است بدانید رئیس واحد طراحی نکسوس 9، در طراحی نکسوس 5 نیز مشارکت داشته؛ بنابراین شاید این تشابه چندان هم عجیب و بی‌راه نباشد. با این وجود، نکسوس 9 یک قدم از نظر کیفیت ساخت نسبت به نکسوس 5 سال پیش پیشرفت داشته که این مساله به لطف بهره‌گیری از آلومینیوم بوده است.

P1010913

حتی در صورتی که ایده‌ی ساخت تمام فلزی دستگاه نیز زمانی بر روی میز تیم طراحی بوده، راه به جایی نبرده است. تیم ساخت نکسوس 9 ترجیح داده‌اند در خصوص استفاده از فلز از رویکرد لایه‌ای نظیر سامسونگ بهره ببرند که به موجب آن گوشه‌های آلومینیومی، مقاومت، حفاظت و حس و ظاهر با کیفیت را فراهم می‌کند و در عین حال بخش اصلی پلی‌کربنات، در دست گیری بهتر دستگاه و رنگ‌های بیشتر را در کنار وزن سبک‌تر ممکن می‌سازد. البته با توجه به اینکه رنگ‌های ارائه شده برای نکسوس 9 یعنی سفید، مشکی و شنی آنقدرها هم متنوع و چشمگیر محسوب نمی‌شود، بنابراین ملاحضات کلی دیگری نیز در این تصمیم‌گیری دخیل بوده است.

ما در حال فاصله گرفتن از رنگ‌های مشکی و نقره‌ای مرسوم در دنیای تکنولوژی هستیم و تلاش می‌کنیم ظواهر جدیدتر مربوط به مد و فشن را وارد بازار دستگاه‌های هوشمند کنیم.

اگرچه انتخاب رنگ‌های ارائه شده برای نکسوس 9 چندان هم مبتنی بر مد روز به نظر نمی‌رسند، اما ویلاریل توضیح می‌دهد که تیم طراحی این محصول رنگ شنی را برای بیان منظور و مقصور خود به شیوه‌ای رسا و روشن انتخاب کرده است. احتمالا این مورد نیز در راستای الگو دادن به سایر تولیدکنندگان عمل کرده و هدف تیم سازنده‌ی دستگاه تکمیل تمام ظرفیت‌های موجود نبوده است. رنگ مشکی دستگاه زمانی که از زاویه‌ی مشخصی مورد مشاهده قرار گیرد ته‌مایه‌های آبی رنگ به خود می‌گیرد و رنگ سفید در نظر گرفته شده نیز در واقع قرابت بیشتری به خاکستری دارد تا کثیفی محیط و دست بر روی آن چشمگیر نباشد.

نکسوس 9

 سایز 9 اینچی این تبلت آن را دقیقا در میانه‌ی طیف تبلت‌ها قرار می‌دهد؛ جایی بین تبلت‌های بزرگ نظیر نکسوس 10 و آیپد ایر 2 و تبلت‌های کوچک نظیر آیپد مینی و نکسوس 7. شخصا نسبت تصویر 4:3 را به نسبت 16:10 به کار رفته در نکسوس 7 ترجیح می‌دهم؛ این تفاوت نسبت تصویر ممکن است هنگام تماشای فیلم در حالت لنداسکیپ چندان به چشم نیاد، اما مسلما کارکرد دستگاه در حالت پرتره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک تبلت 9 اینچی اگر در نسبت تصویر 16:10 ارائه شود، مسلما برای استفاده‌ی راحت در حالت پرتره  بخاطر طول زیاد، کاربر را به دردسر خواهد انداخت.

در مراحل اولیه‌ی توسعه، گوگل تمامی اندازه‌ها و شکل و شمایل اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهد که ویلاریل نیز در این خصوص تعداد نمونه‌های اولیه را «بی‌شمار» عنوان می‌کند. در نهایت گوگل و اچ‌تی‌سی به این دلیل بر طرح حاضر متمرکز شده‌اند که هنوز قابلیت حمل دستگاه را حفظ کرده و به میزان کافی برای انتقال سبک خواهد بود؛ اما در عین حال نیز به اندازه‌ای بزرگ هست که بعنوان یک دستگاه با قابلیت بهره‌وری و سرگرمی مناسب در نظر گرفته شود.

مشخص است که نکسوس 9 کوچک‌تر و سبک‌تر از آیپد ایر بوده و احساس قابل حمل بودن بیشتری را منتقل می‌کند. در هر صورت این دستگاه همچنین از نظر مشخصات سخت‌افزاری می‌تواند به رقابت با تبلت اپل برخیزد. اگر گوگل تصمیم داشته ثابت کند که این دستگاه قادر است بعنوان دستگاهی با قابلیت بهره‌وری واقعی در نظر گرفته شود، این موقعیت دقیقا همان فرصت طلایی گوگل خواهد بود. نکسوس 9 از یک پردازنده‌ی 64 بیتی  Tegra K1 با دو هسته‌ی پردازشی 2.3GHz ساخت انویدیا بهره می‌برد، اما اجازه ندهید تعداد کم هسته‌ها موجب گمراهی شما شود: ما هم‌اکنون چشمه‌ای از قدرت این نوع پردازنده‌ها را در نسل اول K1 دیده‌ایم که اکنون بسیار قدرتمندتر شده است.

N9-keyboardhigh-1600

از آنجا که نکسوس 9 با در نظر گرفتن قابلیت‌های بهره‌وری طراحی و ساخته شده، گوگل همچنین به تولید یک کیبرد فیزیکی برای آن پرداخته که نقشی دوگانه در کنار حفاظت از دستگاه بعنوان یک کاور را ایفا می‌کند. این کاور/کیبرد 5 میلی‌متر ضخامت داشته و بصورت مغناطیسی به نکسوس 9 متصل می‌شود. لازم به ذکر است که این کیبرد با NFC داخلی برای جفت شدن سریع با دستگاه و عمر باتری چند ماهه ارائه شده است. با توجه به این مساله که کیبرد مذکور به اندازه‌ی کیبرد دسکتاپ یا تبلت بزرگ و گسترده نیست، هنوز هم کار کردن با آن به مدتی زمان نیاز دارد تا بتوان به آن عادت کرد اما نکته‌ی مثبت این است که کلیدها به آن میزان که ممکن است فکر کنید چسبیده به هم نیستند.

یکی از مزیت‌های رقابتی واضح گوگل در ساخت یک تبلت نکسوسی، کنترل مستقیم این شرکت بر روی نرم‌افزار و سخت‌افزار بصورت همزمان است. در نتیجه نکسوس 9 به کلی با در نظر گرفتن اندروید 5 آبنبات چوبی طراحی و ساخته شده است.

ما از ابتدا کار خود را با هماهنگی نزدیک تیم نرم‌افزاری آغاز کردیم و این همکاری و هماهنگی به شیوه‌ای بسیار نزدیک پیش رفت.

نسخه‌ی جدید اندروید به شکل فوق‌العاده‌ای جدید و خاص به نظر می‌رسد که این تازگی بی حد و حصر در درجه‌ی اول مدیون زبان طراحی جدید گوگل یعنی Material Design است. این زبان طراحی تمیزتر، تخت‌تر و خلاقانه‌تر از نمونه‌های پیشین خود محسوب می‌شود.

nxus9

نکسوس 9 بعنوان دستگاهی با قیمت پایه‌ی 399 دلار، بصورت بسیار رقابتی با آیپد مینی 3 و نسخه‌ی پیشین آیپد ایر قیمت‌گذاری شده است. در عین حال این تبلت جالب توجه از قدرت بسیار بالایی در زیر بدنه‌ی نرم خود بهره می‌برد. ممکن است عجیب به نظر برسد که نکسوس 7 با قیمت 200 دلاری خود دیگر بعنوان یک گزینه‌ی در دسترس با قیمت مقرون به‌صرفه‌تر ارائه نخواهد شد اما این تصمیم و اقدام نیز در راستای استراتژی جدید گوگل منطقی به نظر می‌رسد: ایجاد یک سنگ محک باکیفیت برای شرکای سخت‌افزاری که بر اساس آن به تولید دستگاه‌های مناسب‌تر بپردازند. گوگل باز هم به جای حجوم یک تنه به میدان نبرد، به استخدام یک لشکر می‌پردازد.

نظر شما در خصوص رویکرد گوگل در طراحی و ساخت نکسوس 9 چیست؟ آیا این محصول به اهداف تعیین شده‌ی خود دست خواهد یافت؟ گوگل به شیوه‌ای نامتعارف که تا کنون نظیر نداشته به هدایت بازار ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل خود می‌پردازد که البته تا کنون نتایج قابل توجهی نیز از آن حاصل آمده است. باید منتظر ماند و دید سازندگان اندرویدی در دستگاه‌های آتی خود چگونه خط مشی‌های تعیین شده توسط گوگل در نکسوس 9 را مد نظر قرار خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات