گوشی‌های هوشمند باعث نابودی تبلت‌ها می‌شوند!

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
مطالعه 7 دقیقه
تبلت‌ها به جایگاه‌ لپ‌تاپ‌ها صدمه‌ای نخواهند زد، اما گوشی‌های هوشمند باعث نابودی تبلت‌ها می‌شوند!
تبلیغات

رشد تبلت‌ها در حال افول است و اپل آیپد‌های کمتری را به فروش می‌رساند. تلفن‌هایی با صفحه نمایش‌ غول پیکر مشتریان پر و پا قرصی پیدا کرده‌اند. فروش پی‌سی بهبود پیدا کرده و مایکروسافت فهمیده که ویندوز باید یک سیستم عامل دسکتاپ باقی بماند چرا که پی‌سی‌ها در نزد مردم محبوب خواهند ماند؛ همه این جملات شبیه اخباری هستند که هر روزه همه ما می‌شنویم  اما در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کدام محصول بر کدام محصول دیگر غلبه پیدا خواهد کرد؟ در یک کلام آینده نشان دهنده پیروزی کدام دسته محصول و شکست کدام یک است؟

شاید یک یا دو سال پیش هر کسی دوست داشت حداقل یک گوشی هوشمند، یک تبلت و یک پی‌سی داشته باشد اما در حال حاضر تبلت‌ها دیگر آن محبوبیت همیشگی را ندارند و بیشتر شبیه به محصولاتی تزیینی و طاقچه‌ای شده‌اند. علت این موضوع چیست؟ چه چیز آن‌ها را از دل مردم بیرون آورده؟ چرا تبلت‌ها توانایی از دور خارج کردن پی‌سی‌ها (کامپیوتر‌های شخصی) را ندارند؟ چرا گوشی‌های هوشمند همچنان به صعود خود ادامه می‌دهند اما تبلت‌ها دچار افول شده‌اند؟ در ادامه به دنبال جواب این سوال‌ها خواهیم گشت.

فروش تبلت در مقابل فروش پی‌سی

زمانی که بخواهیم فروش پی‌سی‌ها را تشریح کنیم باید به فروش تبلت‌ها که اکنون به پایین‌ترین مقدار خود در کل تاریخ وجودشان رسیده‌ است توجه داشته باشیم. در حالی که کاهش فروش پی‌سی با سرعتی بسیار کم دنبال می‌شود اما تبلت‌ها سقوطی آزاد را تجربه می‌کنند. اکنون، بگذارید نگاهی به آخرین اطلاعات در این زمینه داشته باشیم:

۱. رشد فروش تبلت‌ کند شده و بر طبق گزارشی از Gartner که در همین اکتبر ۲۰۱۴ گرد آمده: فروش تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳، ۵۵ درصد بیشتر از مقدار فروش آن‌ها در سال ۲۰۱۲ بوده و در سال ۲۰۱۴ مقدار فروش تبلت‌ها بسیار بدتر شده و نشان‌دهنده افزایش فروش ۱۱ درصدی از تعداد واحد تبلت‌های فروش رفته در سال ۲۰۱۳ است. (منبع)

۲. فروش آیپد‌ها کاهش پیدا کرده و بر طبق گزارشی که اپل از سه ماهه سوم ۲۰۱۴ منتشر کرده، فروش آیپد نسبت به سه ماهه قبل ۱۹ درصد افول را نشان می‌دهد. این میزان فروش آیپد در سه ماهه سوم ۲۰۱۴ نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ نیز ۹ درصد کاهش را به ثبت می‌رساند. (منبع)

۳. به گزارش Gartner در جولای ۲۰۱۴ فروش پی‌سی‌ها در حال بهبود است. فروش کامپیوتر‌های شخصی در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ نسبت به سه ماهه دوم ۲۰۱۳ نشان‌دهنده میزان ۰.۱ درصد رشد مثبت است. این افزایش اندک است اما یک روند و رویه روشن و واضح را هویدا می‌کند: فروش پی‌سی‌ها در حال فراز و فروش تبلت‌ها در حال فرود. به نظر می‌رسد دوره سقوط آزاد پی‌سی‌ها پایان یافته است. (منبع)

فشار گوشی‌های هوشمند بر تبلت‌ها

Sony-Xperia-Z-Ultra-vs-2013-Nexus-7

اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند هر سال در حال افزایش است. گوشی‌های اندرویدی هر سال که می‌گذرد بزرگ و بزرگتر می شود و گوشی‌های مایکروسافت و اپل نیز در حال پیروی از همین رویه هستند. حتی اپل که به مقاومت در برابر بزرگتر کردن موبایل‌ مشهور شده بود، اکنون در استور‌های خود آیفون‌هایی بسیار بزرگ با اندازه ۴.۷ و ۵.۵ اینچی می‌فروشد (و اگر هنوز از موفقیت فروش گوشی‌های هوشمند شک دارید باید خیالتان را راحت کنم که همه اطلاعات نشان‌دهنده افزایش فروش گوشی‌های هوشمند هستند).

هیچ گوشی هوشمندی حداقل به این زودی‌ها قادر نیست لپ‌تاپ و سیستم‌های دسکتاپ را از رده خارج کند. اما همین تلفن‌های هوشمند نقشه دارند تبلت‌ها را به نابودی بکشند. یک آیفون 6 پلاس یا حتی آیفون 6 را با آیپد مقایسه کنید. زمانی که آیفون 6 پلاس را در کنار آیپد مینی می‌گذاریم، ظاهر این تبلت بسیار کوچک به نظر می‌رسد، پس چرا زمانی که می‌توانید هر دو را با هم داشته باشید زحمت خریدن و نگه‌داری از آیپد مینی را باید بکشید؟

اپلیکیشن‌های آیپد آنطور که باید و شاید نمی‌توانند از صفحه نسبتا بزرگ آیپد مینی بهره ببرند. شما نمی‌توانید چند اپلیکیشن‌ را با یکدیگر باز کنید و یکی دیگر از دلایل استفاده از تبلت‌ها با صفحه نمایش بزرگتر نیز اینطور از بین می‌رود. البته که برخی اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های نرم افزاری هستند که این ویژگی‌ها را به شما ارزانی می‌دارند اما کاربرد آن‌ها بسیار محدود و برای استفاده‌های حرفه‌ای است و زمانی که گوشی هوشمند بزرگی داشته باشید دیگر آن‌ها قادر به راضی کردن شما برای خرید و استفاده از یک تبلت نخواهند بود.

iphone-vs-ipad

همین موضوع در سرزمین اندرویدی‌ها نیز صادق است. گوگل، تبلت نکسوس با صفحه نمایش ۷ اینچی را از بین برد و اکنون نکسوس ۶ را تولید کرده که ۵.۹ اینچ صفحه نمایش دارد. چرا باید یک تبلت ۷ اینچی را بخواهید زمانی که یک گوشی ۶ اینچی دارید؟ تبلت‌های اندرویدی نیز نمی‌توانند چند وظیفگی بین اپلکیشن‌ها را در اختیار شما بگذارند، پس اکنون بزرگترین فایده تبلت‌ها صفحه نمایش‌های بزرگی است که می‌توان فیلم بر روی آن‌ها تماشا کرد یا کتاب خواند.

مایکروسافت فهمید که مردم هنوز از پی‌سی‌ها استفاده می‌کنند

اگر ویندوز 8 سیستم عاملی برای شروع و ورود مایکروسافت در ابزار‌های لمسی بود، ویندوز ۱۰ برای همه صفحه‌نمایش‌ها و با همه سبک تعامل آماده شده است. مایکروسافت به خوبی فهمیده که مردم هنوز پی‌سی‌ها و کامپیوتر‌های ویندوزی خود را دوست دارند پس ویژگی‌هایی را در این نسخه جدید از ویندوز آماده کرده که بهره‌وری کاربران پی‌سی را بسیار افزایش می‌دهد و  به شکلی تبلت‌ها را در عرصه رقابت  با فاصله زیاد پشت سر می‌گذارد.

windows-10

در زمان توسعه ویندوز ۸، Paul Thurrot و دیگران گزارش دادند که در درون مایکروسافت برنامه ریزی شده تا در ویندوز بعد، نسخه دسکتاپ حذف شود. اما چنین اتفاقی نیافتاد و مایکروسافت خوب می‌دانست که تبلت‌های لمسی قادر به ساخت آینده نخواهند بود و نسخه پی‌سی را زنده نگه داشت و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای را به آن اضافه کرد.

گوشی‌های هوشمند جای تبلت‌ها را خواهند گرفت...

بگذارید از خود سوال کنیم، منظور از وجود تبلت‌ چیست؟ گوشی‌های هوشمند در دسته فبلت‌ها و پرچم‌داران مختلف در حال بزرگ‌تر شدن هستند، آن‌ها همواره همراه با شما هستند و ارتباطات داده‌ای و اینترنت نیز بسیار راحت با آن‌ها صورت می‌گیرد. اما تبلت‌ها نمی‌توانند عملیات‌های چند وظیفگی خاص و مفیدی داشته باشند و باز کردن بیشتر از یک اپلیکیشن در آن‌ها کاری نشدنی است (برخی تبلت‌های ویندوزی و تبلت‌های سامسونگ قادرند اما تنها با چند اپلیکیشن محدود)، حمل و نقل آن‌ها سخت است و ارتباطات داده‌ای تلفن همراه نیز در آن‌ها میسر نیست یا اگر هم باشد فایده چندانی ندارد. همین که گوشی‌های هوشمند به اندازه کافی بزرگ شدند، می‌توانند همان ظاهر ساده، مولتی تسکینگ سریع، تجربه‌ای عالی از صفحات نمایش لمسی را در اختیار شما بگذارند. پس چرا باید از یک تبلت استفاده کرد؟

...اما تبلت‌ها نمی‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند

لپ‌تاپ و سیستم‌های دسکتاپ هنوز ضروری هستند. آن‌ها تجربه‌ای قدرتمند از ظاهری مبتنی بر موس و کیبوردی را به شما ارائه می‌دهند که پنجره‌های چندگانه و چند وظفیگی یک از قابلیت‌های پایه‌ای این نوع محصولات به حساب می‌آیند. برای استفاده‌هایی با بهره‌وری بیشتر یا حتی مالتی‌تسکنیگ قوی یک آیپد یا تبلت اندروید بسیار زجرآور است اما یک پی‌سی بر پایه ویندوز، مک، لینوکس یا حتی کروم OS بسیار کارآمدتر هستند.

بالاخره تبلت‌ها چه جایگاه‌هی را کسب خواهند کرد؟ حتی تلفن‌های پایین رده در حال رسیدن به صفحات نمایش بزرگ هستند، لپ‌تاپ‌ها نیز سبک‌تر شده‌اند و میزان عمر باتری‌ آن‌ها نیز در حال افزایش است. شما می‌توانید حتی لپ‌تاپی را تهیه کنید که برخی از وظایف تبلت‌ را برای شما انجام دهد (مایکروسافت در این زمینه با سرفیس‌ها میدان‌دار است). چه زمانی باید از آن به جای گوشی هوشمند بزرگ یا لپ‌تاپ خود استفاده کنیم؟ تنها بعضی از اوقات، پس باید یک تبلت بخرم و با خودم آن را در هر جا بگردانم؟ نه ضرورتا.

تبلت‌ها به یک تحول نیاز دارند، به این معنی که بتوانند با صفحات نمایش بزرگ خود کاری‌هایی بیشتر از گوشی‌های هوشمند برای ما انجام دهند. تبلت‌هایی با چند‌وظیفگی قوی و شاید صفحات نمایش بزرگتر از این مقدار کنونی می‌توانند چالش برانگیز باشند. سرفیس پرو ۳ را می‌توان یک مثال از این خواسته و آرزو دانست. گوگل نیز یک کیبورد همراه با نکسوس ۹ پیشنهاد می‌دهد تا آن را به وسیله‌ای مفید‌تر تبدیل کند. حتی شایعاتی وجود دارد که اپل در حال کار بر روی آیپد پرو با صفحه نمایش بزرگتر و همراه با عملکرد‌های چندوظیفگی است.

surface-pro-3

اکنون، تبلت‌ها هنوز نمرده‌اند و با آن زمان فاصله بسیار دارند. اما آن‌ها دیگر محبوبیت اولیه خود را از دست داده‌اند. زمانی بود که مردم از میزان شوق زیاد می‌گفتند تبلت‌ها به زودی جایگزین لپ‌تا‌پ‌ها می‌شوند اما مطمئنا هنوز این اتفاق نیافتاده و به احتمال بسیار زیاد نخواهد افتاد. بسیاری از مردم نیز بر این عقیده‌اند که هرکس باید «سه صفحه نمایش» داشته باشد؛ گوشی‌ هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ. به نظر می‌رسد این خواسته منطقی است و برای بسیاری نیز اجتناب‌ناپذیر است.

در هر صورت، تبلت‌ها در بین دو محصول یاد شده گیر افتاده‌اند و هر روز از هر دو جانب متحمل فشار‌های زیادی هستند. شاید تنها راه علاج آن‌ها قوی‌تر شدن در زمینه چندوظیفگی و رقابت با لپ‌تاپ‌های رده بالا باشد. روزگاری ایده‌ای می‌گفت هر کسی به زودی لپ‌تاپ‌ خود را با یک تبلت ۱۰ اینچی جایگزین خواهد کرد اما اکنون آن فکر و ایده به نظر مرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات