اینترنت پهن باند 3G و 4G چه تاثیری بر جامعه و اقتصاد کشور دارد؟

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
امروز مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری که به مناسبت هشتمین سالروز راه‌اندازی دومین اپراتور کشور برگزار شد، به اهمیت‌های اینترنت پرسرعت یا پهن باند پرداخت و اطلاعات ارزشمندی را در باره‌ی لزوم ارتقاء سطح اینترنت کشور و استفاده از فناوری‌های ارتباطی پرسرعت 3G و 4G ارائه کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از صدور پروانه‌ی نسل سوم و چهارم برای اپراتورهای کشور، اظهار نظرهای متفاوتی در باره‌ی افزایش سرعت اینترنت مطرح شد. امروز مدیرعامل ایرانسل براساس تحقیقات منتشر شده توسط منابع مطمئن، آمار و ارقام ارزشمندی را ارائه کرد که نشان می‌دهند، پهنای باند وسیع و اینترنت سریع تا چه حد می‌تواند بر روی اقتصاد، فرهنگ، اشتغال زایی و غیره تاثیر گذار باشد.

دزفولی گفت: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ در دنیا مجموعه‌ی استفاده از ترافیک به ۱۵ اگزابایت می‌رسد. این ترافیک در طول ۵ سال ۱۱ برابر خواهد شد. رشد ترافیک دیتا در منطقه‌ی خاورمیانه و افریفا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. 

irancel bandwith

دزفولی درباره تاثیر اینترنت پهن باند بر شاخص‌های جهانی گفت: به ازای هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند 1.38 درصد رشد در تولید ناخالص ملی و به ازای هر ۱ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۰.۲ درصد نرخ اشتغال افزایش می‌یابد و ۰.۱۳ درصد افزایش در بهره‌وری تولید اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل ایرانسل افزود: همچنین به ازای هر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پهن باند ۱.۸ میلیون شغل در طول ۱۰ سال ایجاد می‌شود و ۳۰۰ میلیارد دلار صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ در آمریکا برابر ۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی را به دنبال داشته است و با استفاده از اینترنت پهن باند صادرات شرکت‌های تولیدی ۶ درصد افزایش می‌یابد و فروش شرکت‌های خدماتی ۱۰ درصد بیشتر می‌شود. 

irancel bandwith 03

دزفولی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی اعلام کرد به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۱.۳۸ درصد رشد در تولید ناخالص ملی و طبق اعلام گروه تحلیلی Analysys Mason به ازای هر ۱ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۰.۱۳درصد افزایش در بهره‌وری تولید اتفاق می‌افتد.

افزایش استفاده از پهن باند منجر به تسهیل بکارگیری فرایندهای کارآمدتر در کسب و کار، معرفی خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید و دسترسی حداکثری به منابع، مشتریان و نیروی کار می‌شود و نتیجه آن بهبود بهره‌وری، افزایش نوآوری و افزایش کارآیی واحدهای سازمانی می‌شود و بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوریITIF اعلام کرده است به ازای هر ۱ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۰.۲ درصد نرخ اشتغال افزایش می‌یابد و به ازای هر ۱۰  میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پهن باند ۱.۸ میلیون شغل در طول ۱۰سال ایجاد می‌شود.

.

دزفولی افزود: Criterion Economics اعلام کرده است صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال 2007 در آمریکا 300 میلیارد دلار بوده است و صرفه اقتصادی مصرف‌کننده یعنی خرید یک محصول توسط مصرف‌کننده با قیمتی کمتر از آنچه انتظار دارد.

به گفته او، افزایش استفاده از پهنای باند نیز با ارایه سرویس‌ها و کاربرهای جدید مانند درمان از راه دور، سلامت همراه، جستجوی اینترنت، تجارت الکترونیک، آموزش مجازی، خدمات جدید مالی و روش‌های جدید پرداخت و تجارت، سفارشی سازی محصولات، کاهش نیاز به انبارداری و بهینه‌سازی زنجیره تامین، رشد بخش خدمات و رشد درآمد کسب و کار منجر به افزایش میزان صرفه اقتصادی مصرف‌کنندگان می‌شود.

irancel bandwith 05

دزفولی با اشاره به اینکه ITU اعلام کرده است با استفاده از اینترنت پهن باند شش درصد صادرات شرکت‌های تولیدی و 10 درصد فروش شرکت‌های خدماتی افزایش می یابد، افزود: باتوجه به اطلاعات ارایه شده و براساس تجارب بین‌المللی، بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله ایجاد تحرک، پویایی و بهبود شاخص‌های کلان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی، مردم محوری، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، کاهش وابستگی به نفت، اصلاح الگوی مصرف، فسادستیزی و دانش محوری با توسعه شبکه پهن باند محقق خواهد شد.

irancel bandwith 06

او با اشاره به تاثیر اینترنت پهن باند بر فرهنگ نیز گفت: با استفاده از این خدمت امکان اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی به اقصی نقاط دنیا با افزایش دسترسی و سهولت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تولید و توزیع محتوای فرهنگی و مذهبی، الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی توسط علما، متخصصی و آحاد مردم فراهم و ارتقای فرهنگی جامعه از طریق افزایش میزان نشر و توزیع و همچنین سهولت دسترسی مقرون به صرفه به کتاب، انواع فیلم و محتواهای ویدئویی در حوزه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی، سبک زندگی، انواع نواها و آواهای ملی، محلی، مذهبی و آثار هنری ممکن می‌شود.

دزفولی افزود: همچنین با بسط امکان توزیع گسترده پیامدهای ناشی از فرهنگ نامطلوب، توسعه آموزش در راستای رفع بدآموزی‌های فرهنگی و قانون‌گریزی در بستر انتقال پهن باند با استفاده از عکس، متن و ویدیو از توسعه فرهنگ نامطلوب جلوگیری می‌شود و با فراهم آوردن دسترسی به اینترنت پهن باند برای تمامی اقشار جامعه فارغ از موقعیت جغرافیایی و زمان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و امنیت پایدار، زمینه‌های توسعه عدالت اجتماعی محقق می‌شود.

irancel bandwith 07

او درباره تاثیر اینترنت پهن باند بر اقتصاد فرهنگ نیز گفت: افزایش نزدیک به ۲۶۰ درصدی در درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال ۲۰۲۰ و افزایش ۲۵درصدی در سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه از نتایج آن خواهد بود.

با نگاهی دقیق به اطلاعات ارائه شده توسط ایرانسل به خوبی می‌توان متوجه شد که ارائه‌ی اینترنت سریع و فراهم سازی بستری مناسب برای ارائه پهنای باند وسیع نه تنها بر اقتصاد مملکت کمک خواهد کرد، بلکه ما در بخش فرهنگی،‌ اجتماعی، اشتغال زایی، صرفه جویی اقتصادی و غیره یاری خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات