گزارش مالی مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۴: افزایش فروش تبلت سرفیس و تلفن‌های لومیا

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی سوم ۲۰۱۴ را منتشر کرد و در آن خبر از سود خالص ۴.۵ میلیارد دلاری از درآمد ۲۳.۲۰ میلیارد دلاری داد. درآمد این شرکت نسبت به رقم ۱۸.۵۳ میلیارد دلار در همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته، رشد چشم‌گیری داشته است.
تبلیغات

هرچند درآمد مایکروسافت نسبت به همین فصل در سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما سود خالص ردموندی‌ها از ۵.۲۴ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴.۵ میلیارد دلار در این فصل کاهش یافته است. دلیل این کاهش سود مربوط به هزینه ۱.۱۴ میلیارد دلاری است که نقل و انتقالات تجارت نوکیا، به مایکروسافت تحمیل کرده است.

رشد ۱۲۷ درصدی درآمد سرفیس

مایکروسافت با عرضه‌ی تبلت موفق Surface Pro 3 بالاخره توانست نظر مثبت کاربران را به سمت تبلت خود جلب کند. هرچند هنوز مایکروسافت آمار دقیق میزان فروش سرفیس پرو ۳ را منتشر نکرده؛ اما گزارش کرده که بخش سرفیس این شرکت درآمد ۹۰۸ میلیون دلاری را در این فصل داشته که ۱۲۷ درصد بیشتر از درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری این شرکت در همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته است. به این ترتیب به زودی بخش سرفیس مایکروسافت به یکی از بخش‌های میلیارد دلاری این شرکت تبدیل خواهد شد.

مایکروسافت همچنین گزارش کرده که حاشیه‌ی سود سرفیس برای اولین بار در فصل گذشته، مثبت شده است. با این حال از آنجایی که ردموندی‌ها هزینه‌ی سنگینی را برای بخش تحقیق و توسعه‌ی سرفیس متحمل می‌شوند هنوز زود است که در باره‌ی آینده سرفیس اظهار نظر قطعی کرد.

فروش ۲.۴ میلیون دستگاه ایکس‌باکس، همچنان عقب‌تر از پلی‌استیشن

مایکروسافت در گزارش خود اعلام کرد که در فصل سوم از سال جاری میلادی موفق به فروش ۲.۴ میلیون دستگاه ایکس باکس (ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰) شده است. شواهد نشان می‌دهند که مایکروسافت در نسل جدید از کنسول های بازی حداقل تا اینجای کار، ضعیف‌تر از پلی‌استیشن ۴ سونی عمل کرده است.

درآمد مایکروسافت از تولیدکنندگان سخت‌افزارهای تحت ویندوز، نسبت به همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته نزدیک به ۲ درصد کاهش یافته است و دلیل این موضوع نیز کاهش رونق بازار لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی است. تجارت‌های مختلف نیز هنوز آنطور که باید و شاید نسبت به استفاده از ویندوز ۸ اقدام نکرده‌اند. مخصوصا حالا که ویندوز ۱۰ معرفی شده و قرار است سال آینده منتشر شود، شرکت‌ها نیز صبر خواهند کرد تا ارتقاء به این نسخه از ویندوز را بررسی کنند.

بازار تلفن‌های لومیا در حال رشد است

بخش موبایل مایکروسافت در فصل سوم از سال ۲۰۱۴، کارنامه‌ی قابل قبولی داشته است. ردموندی‌ها موفق شدند تا ۹.۳ میلیون دستگاه تلفن لومیا را به فروش برسانند. مایکروسافت در این فصل تلفن‌هایی همچون لومیا ۹۳۰، لومیا ۶۳۰ و لومیا ۵۳۰ را رونمایی کرد که مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. مایکروسافت در همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته موفق به فروش ۸.۸ میلیون دستگاه تلفن ویندوز فونی شد.

بخش سرورها و سرویس‌های ابری مایکروسافت، افزایش ۱۳ درصدی در درآمد را تجربه کرده است. ارائه‌ی سرویس‌های موفق آفیس ۳۶۵، پلتفرم Azure و Dynamic CRM باعث رشد این بخش‌ها شده‌اند. مایکروسافت گزارش کرد که در حال حاضر ۷ میلیون نفر مشترک سرویس ابری آفیس ۳۶۵ شده‌اند. این رقم در سال گذشته ۵.۶ میلیون نفر بوده است.

تمرکز بر روی بازی و ایکس‌باکس با قدرت ادامه خواهد داشت

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در جلسه‌ی ارائه گزارش عملکرد مالی این شرکت در فصل سوم سال ۲۰۱۴، بار دیگر به ادامه‌ی تمرکز خود بر روی ایکس‌باکس اشاره کرد و گفت «مایکروسافت تمرکز قوی خود را در حوزه‌ی گیمینگ PC و کنسول ادامه خواهد داد.» او در ادامه گفت: «دلیلی که ما در بازار رقابت بسیار قوی هستیم در کورتنا و فناوری تشخیص صدا است که به نظر هسته‌ی بهره‌وری به شمار می‌روند.» این فناوری‌ها در ایکس‌باکس و کینت بکار گرفته می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات