۲ آبان: زادروز هندریک ویلم باکیوس روزبوم

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
۱۶۰ سال پیش در چنین روزی هندریک ویلم باکیوس روزبوم شیمیدان بزرگ هلندی متولد شد. شهرت این شیمیدان بخاطر دستاوردهای بزرگش در خصوص رفتار فازی در حوزه شیمی فیزیک است.
تبلیغات

۱۶۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۴ اکتبر سال ۱۸۵۴ هندریک ویلم باکیوس روزبوم شیمیدان بزرگ هلندی در شهر آلکمار هلند دیده به جهان گشود. هندریک در خانواده‌ی فقیر متولد شد و مشکلات فراوان مالی باعث شد تا وی نتواند به تحصیل بپردازد. مشکلات مالی و نیاز به تامین مایحتاج خانواده باعث شد تا وی مدرسه را رها کند و در یک کارخانه محصولات شیمیایی مشغول به کار شود. در این کارخانه زمانی «جی ام ون بملن» متوجه نبوغ سرشار وی شد و شروع به آموزش و تعلیم وی کرد. هندریک خیلی سریع مباحث علمی پایه را آموخت سپس استادش یعنی ون بملن از وی حمایت کرد تا هندریک بتواند برای تحصیل وارد دانشگاه لیدن شود.

هندریک ویلم تحصیلاتش را در سال ۱۸۷۸ آغاز و ۳ سال بعد در یک دبیرستان شروع به تدریس شیمی کرد. هندریک در سال ۱۸۸۴ توانست دکترای خود را با کار بر روی هیدرات‌های اسید بدست بیاورد. سپس به توصیه جی دی ون در والز به یکی از اساتید تئوری شیمی معرفی شد تا کمک وی در خصوص آزمایش‌های علمی باشد و همین مسئله آغاز تحقیقات علمی هندریک بر روی توازن‌های فازی در شیمی فیزیک بود که تا پایان عمر ادامه داشت.

شیمی فیزیک در واقع شاخه‌ای از دانش شیمی است که در آن، از قواعد و قوانین فیزیکی، برای حل مسائل شیمی استفاده می‌شود. یعنی هدف از شیمی فیزیک، یادگیری قواعد نظری فیزیک در توجیح موضاعات شیمی است. از زیرشاخه‌های این علم می‌توان به ترمودینامیک،‌ الکترولیت، ترموشیمی، خوردگی فلزات، شیمی سطحی، شیمی کلوئید، شیمی محلوله‌‌ها، الکترو شیمی و ... اشاره کرد. این دانش، روابط خیلی پیچیده شیمیایی را با زبان ریاضی، نظم داده و دسته‌بندی می‌کند تا موضوع قابل فهم می‌گردد. بسیاری از موضوعات زیستی مثل سوخت و ساز مواد غذایی در یاخته‌های بدن با دانش شیمی فیزیک توجیه می‌شود. خیلی از پدیده‌های طبیعی که به شکل خودکار انجام می‌شود، مثل تبدیل خودکار الماس به گرافیت، با دانش شیمی فیزیک توجیح می‌شود.  هندریک ویلم باکیوس روزبوم در خصوص رفتار فازی در قانون فازی گیبس در شیمی فیزیک بسیار فعالیت کرد و تمام عمر خود را صرف تحقیق در این خصوص کرد. دستاوردهای علمی وی زیربنایی محکمی را برای توصعه و گسترش علمی شیمی فیزیک در قرن بیستم میلادی فراهم آورد. سرانجام هندریک ویلم باکیوس روزبوم در تاریخ ۸ فوریه سال ۱۹۰۷ دیده از جهان رو بست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات