چرا چینی‌ها برای استفاده از خودروهای هوشمند، از غربی‌ها مشتاق‌ترند؟

پنج‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
جمعیت بالای چین در کنار اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب، این کشور آسیایی را به یکی از بازار‌های مصرفی بزرگ جهان تبدیل کرده است. یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر مصرف بازار چین قرار گرفته، خودروسازی است. با برنامه‌ریزی خودروسازان به منظور تولید خودروهای هوشمند، برخی اقبال این محصولات برای موفقیت در بازار چین را بیش از بازار‌های غربی عنوان کرده‌اند، اما دلیل این موضع‌گیری چیست؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی دلایل چنین نگرشی بپردازیم.
تبلیغات

  پیش‌تر، بازار آمریکای شمالی به‌عنوان یکی از بازار‌های بزرگ خودروسازی در جهان شناخته می‌شد، حال آنکه با بهبود وضعیت اقتصادی چین و رشد اقتصادی مثبت این کشور، فرهنگ مصرف‌گرایی در این کشور شرقی نیز گسترش یافته و خودورسازان با یک بازار رو به رشد و جدید روبرو شده‌اند، بطوریکه حتی خودروسازان نوپای چینی نیز که حتی سابقه‌ی کمتری از خودروسازان ایرانی دارند، علاوه بر تغذیه بخشی از بازار خود، خیابان‌های کشورهای جهان سومی را به تسخیر خود درآورده‌اند.

براساس یک تحقیق که توسط موسسه‌ی آماری Nielsen صورت گرفته، کاربران چینی برای استفاده از خودروهای هوشمند در مقایسه با اروپایی و آمریکایی بسیار مشتاق‌ترند. نتایج این تحقیق نشان از این دارد که کاربران چینی بیش از دیگران برای پرداخت هزینه‌ی بیش‌تر به‌منظور استفاده از قابلیت‌های هوشمند در خودروها تمایل دارند.

رالف‌کرمر، مدیر کمپانی کانتیننتال در چین اعتقاد دارد که استفاده از خودروهایی با قابلیت‌های هوشمند از سال ۲۰۱۶ بصورت تجاری ممکن خواهد شد. همچنین بنابر پیش‌بینی این کارشناس و وعده‌های کمپانی‌های سازنده، تا سال ۲۰۲۰ شاهد خودروهای هوشمند با قابلیت رانندگی خودکار بوده و تا سال ۲۰۲۵ نیز خودروهای کاملا هوشمند را در خیابان‌ها خواهیم دید.

دولتمردان ملی و محلی چینی نیز با اشتیاق فراوان اخبار و فناوری‌های مرتبط با خودروهای هوشمند را تعقیب می‌کنند، چراکه بهره‌گیری از این فناوری‌ها و خودروهای مجهز به فناوری‌های هوشمند می‌تواند یک راه‌حل موفق برای حل مشکل ترافیک در شهر‌های پرجمعیت چین باشد. آمارهای منتشر شده حکایت از این دارد که سالانه در چین ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد در مقایسه با ۳۴٫۰۸۰ مرگ و میر ناشی از حواث رانندگی در آمریکا و ۱۲٫۰۰۰ مورد در اروپا بسیار بالا است. هرچند خودروهای هوشمند نمی‌توانند بصورت کامل مشکل ترافیک و سوانح رانندگی را حل کنند، اما این راهکار می‌تواند تا حدودی منجر به حل این مساله شود.

 همچنین وجود فرهنگ استفاده از راننده در شهر‌های بزرگ در کنار تولید خودروهای ارزان قیمت هوشمند، می‌تواند موفقیت خودروهای هوشمند در بازار‌های آسیایی را در مقایسه با سایر نقاط دنیا، بیشتر کند. لازم به‌ذکر است که کمپانی بزرگ بیدو که از آن با عنوان گوگل چین یاد می‌کنند، تحقیقاتی را برای تولید خودروهای هوشمند آغاز کرده و وعده‌ی عرضه‌ی محصول خود را نیز در آینده‌ی نزدیک داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات