آیا بکارگیری رابط کاربری با قالب مشکی در تلفن‌ با نمایشگر AMOLED باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود؟

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
AMOLED در برابر LCD؛ این مقایسه‌ای است که بسیاری از کاربران در زمان خرید گجت‌ها، مرور کرده و مطمئنا در راستای یافتن پاسخی برای این پرسش، به اینترنت نیز مراجعه می‌کنند. براساس برخی از شنیده‌ها، از آنجایی که صفحه نمایش AMOLED برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل مربوطه را خاموش می‌کند، مصرف پایین‌تری دارد. اما این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ال‌ای‌دی‌ها زمانی که نیاز به انتشار نور کمی دارند، مصرف پایینی نیز خواهند داشت، از این‌رو برای نمایش رنگ مشکی، ال‌ای‌دی‌ها خاموش می‌شوند که در واقع مصرف هر یک از ال‌ای‌دی‌های خاموش صفر شده و جریان کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در مقابل ال‌سی‌دی‌ها قرار دارند که از نور پس‌زمینه حتی در حالت نمایش رنگ مشکی نیز استفاده می‌کنند، یعنی در زمان نمایش رنگ مشکی همچنان نور پس‌زمینه‌ی تابیده می‌شود با این تفاوت که فیلتر نور مورد استفاده اجازه‌ی عبور نور تابیده شده را نمی‌دهد.

اما این سخن تا چه اندازه‌ای صحت دارد؟ برای یافتن پاسخ روشنی برای این پرسش، دست‌اندرکاران وب‌سایت Greenbot، یک دستگاه تلفن‌هوشمند موتو ایکس موتورولا مجهز به صفحه‌ی نمایشی با رزولوشن فول اچ‌دی را به ورطه‌ی آزمایش گذاشته‌اند. سپس میزان انرژی مورد استفاده توسط صفحه‌ی نمایش در بازه‌های زمانی مختلف با استفاده از اپلیکیشن Reddit Sync که از وجود دو اینترفیس با رنگ‌های مشکی و رنگارنگ بهره می‌برد، سنجیده شده است.

MotoInt 2

در این تست، مصرف سایر ماژول‌های سخت‌افزاری حذف نشده است، اما سعی شده تا میزان مصرف انرژی توسط سایر بخش‌های سخت‌افزاری از طریق متوقف کردن پردازش‌ها کاهش یابد، همچنین موتو ایکس در زمان انجام تست در حالت AirPlane قرار داشته و روشنایی صفحه‌ی نمایش نیز روی ۵۰ درصد تنظیم شده است.

MotoInt 1

نتایج حاصل، صحت ادعای مطرح شده در مورد مصرف پایین در زمان استفاده از اینترفیس مشکی در صفحات نمایش AMOLED را تایید کرده است، بطوریکه گزارش منتشر شده نشان از کاهش ۴۱ درصدی مصرف در هنگام استفاده از اینترفیس مشکی در مقایسه با اینترفیسی با رنگ روشن و رنگی دارد. شاید دلیل اینکه سامسونگ قالب گرافیکی تلفن‌های پرچمدار خود را رنگی و کمی تیره در نظر می گیرد همین موضوع باشد.

به‌طور قطع نمی‌توان همیشه از یک اینترفیس مشکی استفاده کرد، چراکه اپلیکیشن‌ها و محیط‌های مختلف چنین امکانی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. اما روی دیگر سکه را نیز باید در نظر داشت، چراکه در روشنایی بالا، ال‌سی‌دی‌ها در مقایسه با OLEDها مصرف پایین‌تری دارند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات