تکنودایری: تأملی مختصر بر قدرت بازی‌های آنلاین

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
مطالعه 6 دقیقه
TechnoDiary برگرفته از دو لغت Technology و Diary به معنای دفتر وقایع روزانه است. قصد داریم تا گاهی اوقات ازطریق TechnoDiary اتفاقات روزمره و به‌خصوص مرتبط با فناوری خود را با شما عزیزان در میان بگذاریم. اینجا جایی است که می‌توانیم فارغ از قواعد نوشتاری راحت با هم صحبت کنیم. لطفا با برگ دیگری از دفتر وقایع روزانه همراه باشید.
تبلیغات

برخلاف همیشه این بار یه جا واسه نشستن پیدا کردم. از پنجره قطار بیرونو نگاه می‌کنم و غرق افکار خودم هستم که با صدای دو پسر جوان که روبروی من نشستن به خودم می یام. بیا تو کِلَن ما اینجا بدرد نمی‌خوره. ما خیلی قوی هستیم تا حالا هم هیچ جنگیو نباختیم. چیدمان دفاعیتم که خوب نیست. با شنیدن این جملات جرقه‌ی تکنودایری تو سرم زده میشه و داستان امروز ما از همین‌جا آغاز میشه. لطفا با من محسن کریمی و برگ دیگری از وقایع روزانه همراه باشید.

سکانس اول

تو باشگاه مشغول انجام حرکت پرس سینه هست، گوشی خودش رو بالای سرش قرار داده و کاملاً مشخصه که تمام حواسش به اتفاقای داخل گوشیه. دیدن افرادی که حتی موقع تمرین هم دست از سر گوشیشون برنمیدارن برای من عادیه ولی این یکی فرق داره. مرتب به گوشیش نگاه میکنه و گاهی هم با غرور لبخند رضایت میزنه. به سراغش میرم و ازش می‌پرسم که چطور می‌تونی موقع تمرین هم بازی کنی؟

مهدی هستم 28 سالمه. حدود دو ماهی میشه که این بازی رو نصب کردم و تو این مدت معتادش شدم. شب و روز بازی می‌کنم و همونطور که می‌بینی موقع تمرین هم نمیتونم دست از بازی بردارم. هیلرها (نیروهایی که باعث می‌شوند تا حملات دشمن به نیروهای خودی اثر نکند) رو پشت سر افرادم گذاشتم، اونا حمله میکنن و من تمرینمو انجام میدم.

سکانس دوم

به همراه پسر عمم سعید برای خرید لباس وارد یه بوتیک می‌شیم. در حین این که سعید مشغول امتحان لباس‌هاس تا به مدل مورد علاقش برسه با فروشنده‌ها هم صحبت می‌شم.

راستش تو مغازه که خیلی نمیشه ولی شبا تا دیروقت بازی می کنم. با این که لول 20 هستم ولی 3 تا بیلدر دارم.

سکانس سوم

سراغ مصطفی لطفی از تیم تحریریه زومیت میرم. اونم به اصرار یکی از دوستانش مشغول این بازی شده، نظرش رو راجع به بازی میپرسم.

بازی کلش آو کلن که در چند سال اخیر نفوذ خیره کننده‌ای داشته و باعث شده قشرهای گوناگون در سنین مختلف درگیر این بازی بشن. این بازی موفقیت خودش رو مدیون جنبه مولتی پلیراین بازیه که باعث شده افراد شروع به جنگ‌های گروهی برای مثال چهل نفر درمقابل چهل نفر کنند. شاید بازی‌های مشابه زیادی رو بشه پیدا کرد که از نظر گرافیکی و شخصیت‌پردازی دارای کاراکترهای خیلی قویتر از این بازی بوده باشند ولی موضوعی که تونسته این بازی رو تبدیل به یه تجربه موفق بکنه کار تیمی افرادیه که این بازی رو انجام می‌دهند، این بازی تبدیل به یک شبکه اجتماعی در میان بازیکنان شده و همین موضوع باعث موفقیتش شده. جدیدا بازی های بسیار مشابهی حتی با گرافیک بهتر طراحی و ارائه شدند تا جای این بازی محبوب رو بگیرند برای مثال می‌توان به بازی starwars commander که در حال حاضر فقط بروی ای او اس ارائه شده اشاره کرد.

سکانس چهارم

از اونجایی که هیچ بازی بدون حضور خودم لذتی نداره، بعد از دو ماه بازی و امتحان کلن‌های ایرانی و خارجی وارد کِلَن زومیت میشم. کلنی که صرف‌ نظر از اسمش، هیچ ارتباط رسمی با زومیت نداره و فقط از روی علاقه بچه‌هایی که توش مشغول فعالیت هستن به این اسم نام‌گذاری شده. اگر بخام منصف باشم بهترین کلنی بوده که تا به حال دیدم ولی مطمئناً کلن‌های بهتری هم هستن که من ندیدم. پس از آرمان لیدر این کلن میخام که خودشو معرفی کنه و از تجربیاتش از این بازی برام بگه:

من آرمان 22 سالمه دانشجو هستم و 3 ساله که زومیتی هستم.تو تعطیلات عید 93 به پیشنهاد یکی از همکلاسی‌هام این بازی رو نصب کردم. اوایل زیاد بازی میکردم در حد روزی 4 یا 5 ساعت اما این روزا سرم شلوغه و حدودا 1 تا 2 ساعت میتونم بازی کنم. این بازی راحت میتونه آدم رو معتاد خودش کنه. مهم‌ترین دلیلش هم به نظرم میل ذاتی پیشرفت در انسان هست که میخواد قوی و قوی تر شه و اینکه تو بازی‌های ‌آن‌لاین با انسان‌ها سر و کار داریم نه هوش مصنوعی، این یکی به شخصه برای من خیلی جذابه. کمتر از 1 ماه پیش که قصد تعویض کلن داشتم تو بازی سرچ کردم zoomit تا به کلن زومیت بیام اما در کمال تعجب هیچ کلنی ندیدم! با خودم گفتم زومیت با این همه کاربر فعال که همه دستی تو فناوری اطلاعات دارن چطوره که کلن نداره! پس تصمیم گرفتم خودم این کار رو بکنم.

Clash of Clans این روزها سرگرمی بسیاری از افرادیه که بدنبال بازی‌های آنلاین هستند. این بازی در سال 2012 برای iOS عرضه شد و چند ماه بعد بود که در سال 2013 نسخه اندرویدی آن هم ارائه شد. کمپانی فنلاندی Supercell در سال 2012 درآمدی در حدود 102 میلیون دلار از این بازی کسب کرد و در سال 2013 با رشدی قابل توجه این درآمد به 892 میلیون دلار رسید و در همین سال بود که Clash of Clans به سومین بازی پردرآمد اپ استور اپل و پلی استور گوگل تبدیل شد. این در حالیه که شمار افرادی که در ساخت این بازی مشارکت داشتن بیش از انگشتان دو دست نیست. البته رسیدن به این درآمدها چندان هم عجیب نیست، چند وقت پیش بود که تو مقاله‌ای در زومیت خوندیم که تحقیقات نشان میدن، بسیاری از افرادی که حتی حاضر نیستند ۱ دلار بابت خرید بازی موبایل هزینه کنند وقتی از بازی خوششان بیاد و با آن ارتباط برقرار کنن، حاضرند ۳۰۰ دلار یا بیشتر در ماه هزینه کنند تا تو اون بازی پیشرفت کنند. محبوبیت بازی‌های in app purchased نیز این موضوع را به خوبی ثابت می‌کند.در این مقاله همین یک بازی رو انتخاب کردم و فکرمی‌کنم دیگه نیازی نیست تا باقی بازی‌ها رو مثال بزنم!

بسیاری از دانشجویان سر کلاس درس، کارمندان در اداره و نوجوانان تا پاسی از شب مشغول بازی‌های آنلاین هستند

واقعیت اینه که طی چند سال گذشته بازی‌های آنلاین تبدیل به سرگرمی بسیاری از افراد دنیا شدن و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و با رشد گوشی‌های هوشمند حالا دیگه دسترسی به این بازی ها بسیار ساده شده. بازی‌هایی که می‌تونن شما رو ساعت‌ها مشغول نگه دارن و نیاز به سرعت بالای اینترنت هم ندارن. شرکت‌های سازنده این بازی‌ها هم سود کلانی رو از آن خودشون می‌کنند. بر هیچکس پوشیده نیست که عدم مدیریت زمان باعث میشه تا بازی‌های آنلاین روند زندگی عادی ما رو دچار اختلال کنن. بطوریکه همین حالا هم بسیاری از دانشجویان سر کلاس درس، کارمندان در اداره و نوجوانان تا پاسی از شب مشغول انجام بازی‌های آنلاین با نام‌های مختلف هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید می‌شناسم افرادی را که به دلیل Clash of Clans بازی کردن در محیط کار و پس از دریافت چندین تذکر، از محل کار خود اخراج شده‌اند! بله در ایران خودمان این اتفاق افتاده است. نکنه آنقدر سرگرم بازی بشیم که بهترین سال‌های جوانی که زمان یادگیری بسیاری از فنون هست رو با بازی کردن سپری کنیم و زمانی به خودمان بیاییم که آنقدر درگیر زندگی شده باشیم که فرصتی برای یادگیری نباشه!

سکانس آخر

دنیای بازی‌های آنلاین ایرانی نیاز به یک ایده ناب، چند جوان مستعد والبته حمایت مالی دارد

اما تا مثل بسیاری از پدیده‌های نوظهور دیگه این بازی‌ها هم به باد انتقاد گرفته نشدن، شاید بد نباشه تا یه بار دیگه جمله‌ای را که چند سطر بالاتر نوشتیم، با هم مرور کنیم. «برای ساخت بازی Clash of Clans کمتر از 10 نفر فعالیت داشته‌اند و درآمد این بازی در سال 2013 معادل 892 میلیون دلار بوده است». بازی‌های آنلاین جا برای فعالیت زیاد دارند. یک ایده ناب، چند جوان مستعد و حمایت مالی می‌تونن تحولی در بازی‌سازی کشور و البته درآمدزایی خوبی را ممکن کنن. شاید بهتر باشه با سرمایه‌گذاری در دنیای بازی‌های آنلاین از سوی مراجع ذیربط، ما هم بازی‌هایی بسازیم که در سایر نقاط دنیا دانشجویان، کارمندان و نوجوانان خارجی را سرگرم کرده و برای کشور ما اعتبار و ارزآوری داشته باشن. به نظر من کار دشواری نیست، نظر شما چیست؟ مقالات تکنودایری با نظرات خوب شما تکمیل می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات