جانی آیو از طراحی اپل‌واچ تا نحوه‌ی کار با استیو جابز می‌گوید

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
اگرچه اپل در حال حاضر آمادگی فروش انبوه ساعت هوشمند اپل واچ را ندارد ولی بدون تردید بسیار علاقه‌مند است، تا شما را تبدیل به یکی از خریداران احتمالی آن در اوایل سال 2015 میلادی کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل علاوه بر اینکه برخلاف روال همیشگی خود تعدادی از مدل‌های اپل واچ را در جریان هفته مُد پاریس به نمایش عموم گذاشت، بلکه اجازه داد تا مجله‌ی مّد معروف vogue نیز مصاحبه‌ای با طراح ارشد این شرکت، جانی آیو داشته باشد. مهم‌تر از همه اپل چند هفته قبل از مراسم معرفی رسمی آیفون 6 نیز این ساعت‌ها را در اختیار این مجله قرار داده بود گرچه Vogue مصاحبه خود با جانی آیو در مورد این محصولات جدید را تقریبا یک ماه بعد از مراسم رسمی معرفی اپل واچ منتشر کرد.

در این مقاله به نکات مختلفی در مورد محصولات طراحی شده توسط آیو و زندگی شخصی و کاری او پرداخته شده است. شاید جالب باشد که بدانیم حتی همسر و پسران دو قلوی آیو هم از جزئیات طرح‌هایی که او در اپل مشغول آنها است، اطلاعی ندارند، همچنین آنها اجازه ندارند تا به آزمایشگاه سری طراحی‌های او جایی که محصولاتی مانند اپل واچ شکل می‌گیرند، وارد شوند.

در سال 1985 درست زمانی که جانی آیو تحصیل در دوره‌ی آموزشی طراحی را آغاز کرد، استیو جابز از شرکت اپل اخراج شد

آیو در Chingford در حوالی لندن و نزدیک جنگل Epping بزرگ شد. جایی که برای یک کودک شهری که دوست داشت تا در میان درختان بازی کند بسیار مناسب بود. پدر او مایکل آیو نقره کار است و پدر بزرگش مهندس بود. زمانی که جانی یک پسر بچه بود، پدرش در حال همکاری با دولت بریتانیا برای تدوین استانداردی برای تحصیل رشته‌ی طراحی بود. در دوران دبیرستان آیو مجسمه‌سازی و شیمی خواند و در سال 1985 بود که در یک دوره‌ی آموزش طراحی در Newcastle Polytechnic ثبت نام کرد جایی که او بعنوان طراحی ریزبین و نکته سنج شناخته شد و مدل‌های مختلفی برای کمک به کودکان ناشنوا و معلم‌های آنان طراحی کرد، در همین زمان و در قسمت دیگری از دنیا استیو جابز از شرکتی که خود بنا نهاده بود اخراج شد.  زمانی که او برای یک موسسه مشاوره‌ی طراحی کوچک کار می‌کرد، پروژه‌ای را که برای اپل انجام می‌داد مورد توجه کوپرتینویی‌ها قرار گرفت و او در سال 1992 به استخدام اپل درآمد. 5 سال بعد درست زمانی که آیو سرخورده شده و آماده‌ی ترک اپل بود، جابز به اپل بازگشت تا دوباره این شرکت اوج بگیرد. بسیاری از تحلیل‌گران اوج‌گیری مجدد اپل را ناشی از به کارگیری نبوغ آیو توسط استیو جابز می‌دانند. جابز پتانسیل نهفته‌ی آیو را به فعل رساند. آیو در ادامه می‌گوید:

وقتی شما حس می‌کنید نگرش شما به دنیا با دیگران تفاوت دارد و به دنیا به شکل ویژه‌ای نگاه می‌کنید، نوعی حس طرد شدگی و تنهایی به شما دست می‌دهد. ملاقات من با استیو جابز به گونه‌ای بود که هر دو، دقیقا می‌دانستیم قرار است روی چه چیزی کار کنیم. فکر می‌کنم هر دوی ما نگاه یکسانی به دنیای پیرامونمان داشتیم.

بسیاری از منتقدین دوران همکاری جابز و آیو را سرآغاز دوران طلایی در طراحی محصولات اپل می‌دانند زمانی که تولیدکنندگان کم‌کم متوجه شدند که مشتریان حاضرند برای محصولاتی با ساخت بهتر پول بیشتری پرداخت کنند. آیو در این مورد می‌گوید:

فکر می‌کنم کاری که ما در اپل انجام می‌دهیم تولید محصولات و خلق ایده‌هایی جدید و خلاقانه است و در عین حال یک قرابت معناداری بین این طرح‌ها و ایده‌ها وجود دارد.

جانی آیو در حوالی Pacific Heights به همراه همسر و پسرانش زندگی می‌کند. او در این مورد می‌گوید:

همسرم Heather نویسنده خلاقی است. ما در دبیرستان با هم آشنا شدیم و زمانی که 21 سال داشتم ازدواج کردیم. الان 47 سال دارم و از زمان ازدواج مدت زیادی گذشته است. ما خانه خود را دو سال پیش به مبلغ 17 میلیون دلار خریداری کردیم.

جانی آیو در حدود 3 سال بر روی طراحی ساعت اپل واچ کار کرد تا بتواند طرحی ارائه دهد که استفاده از آن ساده باشد و بتواند موجب تعاملات انسانی بهتری نسبت به سایر گجت‌ها شود. جای تعجب نیست که در طول این مصاحبه آیو بیشتر در مورد جزئیات طراحی این ساعت هوشمند صحبت می‌کند از قابلیت ارسال پالس‌ها گرفته تا صدایی که هنگام تعویض بند این ساعت شنیده می‌شود.

او در این مورد می‌گوید:

هر کاری که انجام دادیم در راستای یک طراحی ناب و البته ساده بود. در بسیاری مواقع فناوری بجای این که باعث ایجاد ارتباطات ظریف از نوع انسانی شود ما انسان‌ها را از هم دور می‌کند اما حالا شما می‌توانید در اپل واچ خود  ضربان قلب من را حس کنید. این خیلی نکته جالبیه و از نظر من یکی از ظریف‌ترین انواع ارتباط هست که میتونه ایجاد بشه. ما زمان زیادی صرف کردیم تا بتونیم مکانیزم این ویژگی رو در داخل اپل واچ پیاده‌سازی کنیم.

چقدر با گفته‌ها و تفکرات جانی آیو موافق یا مخالف هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات