۱۰ مهر: زادروز جان وایتساید پارسونز مهندس موشکی و شیمیدان برجسته

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۰۰ سال پیش در چنین روزی جان وایتساید پارسونز مهندس موشکی و شیمیدان امریکایی در کالیفرنیای آمریکا متولد شد. وی اولین کسی بود که توانست از سوخت جامد در مکانیزم پرتابی موشک‌ها استفاده کند.
تبلیغات

۱۰۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ اکتبر سال ۱۹۱۴ جان پارسونز مهندس موشکی و شیمیدان آمریکایی در کالیفرنیای آمریکا متولد شد. با اینکه نام اصلی وی جان وایتساید بود ولی همه وی را با نام جک صدا می‌کردند. در ۱۲ سالگی وارد دبیرستان واشنگتن شد ولی نتایج بسیار نا امید کننده‌ای از خود بجای گذاشت تا این حد که هیچ‌کس حتی تصور نمی‌کرد جک بتواند تحصیلاتش را به پایان برساند. در همان دوران جان پارسونز با فردی به نام ادوارد فورمن آشنا می‌شود، هر دو آنها به انجام آزمایش با مواد منفجره علاقه‌مند بودن و برهمین اساس در سال ۱۹۲۸ جان پارسونز به همراه دوستش ادوارد فورمن اولین آزمایش‌های ساده خود را برای ساخت موشک انجام داد. دراین سال‌ها وی به همراه فورمن تقریبا انواع مختلف مواد را برای استفاده در ساخت موشک‌های دست ساز آزمایش کرد و تجربه گران‌بهایی را برای خود اندوخته کرد.

در سال ۱۹۲۹ بخاطر نتایج ضعیف جک پارسونز مجبور شد تا دبیرستانش را عوض کند و به دبیرستان جان مویر وارد شود. در دبیرستان جدید نیز جک رابطه خود را با ادوارد را حفظ کرد. در دبیرستان جدید نیز جک پارسونز نتایج ضعیفی کسب کرد و به همین خاطر مادر جک تصمیم گرفت تا وی را برای تحصیل به یک مدرسه نظامی خصوص بفرستد اما در آنجا نیز جک پارسونز بخاطر منفجر کردن سرویس بهداشتی مدرسه در یکی از آزمایش‌هایش اخراج شد و مجددا به دبیرستان مویر وارد شد ولی اینبار توانست در سال ۱۹۳۱ از این دبیرستان فارغ التحصیل شود. بعد از اتمام دوره دبیرستان جک پارسونز با توج به این موضوع که از خانواده‌ای ثروتمند بود وارد یکی از دانشگاه‌های خصوصی شد تا تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی آغاز کند. در دوران رکود اقتصادی آمریکا در آن سال‌ها خانواده جک با مشکلات مالی روبرو شد، لذا جک مجبور شد تا در زمان‌های خالی و در آخر هفته‌ها مشغول به کار در یک کارخانه شود. وی کماکان رابطه خود را با ادوارد حفظ کرده بود و با وی به انجام آزمایش‌های مختلف در خصوص موشک می پرداخت. در سال ۱۹۳۳ جک توانست دوره اولیه خود را در دانشگاه خصوصی به پایان برساند، اما بخاطر شرایط مالی نتوانست تحصیلاتش را تمام کند. سپس سعی کرد تحصیلاتش را در کالج جوانان پاسادنا ادامه دهد با این امید که بتواند کارشناسی خود را در رشته شیمی و فیزیک دریافت کند. اما باز بخاطر این موضوع شرایط مالی خانواده وی بدتر شده بود مجبور شد تا مجددا تحصیل را رها کند. بعد از این ماجرا جک پارسونز شروع به کار کرد و تمام سعی خود را کرد تا بتواند هزینه تحصیلش را فراهم آورد. جک با تلاش فراوان موفق شد هزینه اولیه تحصیل در دانشگاه استنفورد را جمع کند و تحصیل در رشته مورد علاقه خود یعنی شیمی را در این دانشگاه آغاز کند؛ اما متاسفانه مجددا به خاطر مشکلات مالی مجبور شد تا استنفورد را ترک کند و به پاسادنا بازگردد.  بعد از این ماجرا در سال ۱۹۳۴ وی به همراه ادوارد دوست قدیمی خود و فرانک مالینا یک گروه تحقیقاتی برای آزمایش های موشکی تشکیل داد و سعی کرد تا حامیان مالی مناسبی پیدا کند این آغازی بود بر پرواز این مهندس موشکی و دانشمند تجربی.

در سال ۱۹۳۴ با ادوارد فرمن و فرانک مالینا آزمایشگاه گالکیت را در کالتک تاسیس کرد. ۵ سال بعد، در ۱۹۳۹ او موفق شد از آکادمی ملی علوم کمک مالی برای دستگاه کمکی بلندشدن جت برای ارتش آمریکا دریافت کند. شاید جک پارسونز بخاطر زندگی حاشیه‌ای و درگیری‌هایی جانبی که داشت نتوانست آن طور که باید و شاید نبوغش را بروز دهد. ولی بدون شک وی یکی از مهندسان برجسته موشکی قرن ۲۰ به حساب می‌آید که توانست برای نخستین بار از سوخت جامد در موشک‌ها استفاده کند. ولی به هر ترتیب درگیری‌های زندگی او تاثیرات منفی بر روی نبوغ مهندسی او گذاشت و سرنوشتش مرگی مشکوک در جوانی رقم خورد. در تاریخ ۱۷ جوئن سال ۱۹۵۲ جک پارسونز در یک انفجار در آزمایشگاه خانگی خود در سن ۳۷ سالگی از دنیا رفت. مرگ او به عنوان یک حادثه در نظر گرفته می‌شود، اما بسیاری از دوستان او اعتقاد داشتند که او به قتل رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات