شاید افزایش سایز نکسوس 6، بزرگ‌ترین اشتباه گوگل باشد

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
مطالعه 4 دقیقه
تلفن‌های‌هوشمند سری نکسوس گوگل جزو محبوب‌ترین گجت‌های پلتفرم اندروید به شمار می‌روند. این سری از تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی دارای یک ویژگی بارز هستند که آن در اختیار گذاشتن تلفن‌هوشمندی با بهترین مشخصات فنی در کنار قیمت مناسب است. اما علی‌رغم این ویژگی تلفن‌های‌هوشمند سری نکسوس گوگل گه‌گاه با اشتباهاتی همراه شده‌اند که پتانسیل بالای آن‌ها برای تصاحب بازار را از بین برده است. شاید نکسوس ۶ نیز بدل به یکی از اشتباهات در سری نکسوس شود.
تبلیغات

 شنیده‌ها حکایت از این دارند که نسل بعدی نکسوس یا همان نکسوس ۶ توسط موتورولا تولید خواهد شد و این بار موتورلا مبین استانداردهای اندروید برای سایر تولیدکنندگان خواهد بود. همچنین باید به گمانه‌هایی اشاره کرد که براساس آن‌ها باید انتظار مشخصات فنی قوی در کنار قیمت مناسب را در نکسوس ۶ باشیم.

اما نکته‌ای که در این بین کمی نگران کننده به نظر می‌رسد، شایعه‌ی مربوط به استفاده از صفحه‌ی نمایش ۶ اینچی در نکسوس ۶ است که در صورتی که رنگ واقعیت به خود بگیرد، باید آن را یک حرکت نادرست در جهت تولید پرچمدار گوگل بنامیم.

افزایش سایز صفحه‌ی نمایش از ۴.۷ اینچ در نکسوس ۴ به ۵ اینچی در نکسوس ۵ زیاد ملموس نبود، چراکه اختلاف چند دهم اینچ بود و از این‌رو این افزایش اندازه‌ی نامحسوس، جای سخن فراوانی را باقی نگذاشته بود، اما افزایش یکباره‌ی ۱ اینچ به اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش، توجه بسیاری را جلب خواهد کرد.

Nexus5Int 1

فبلت‌های موفق موجود در بازار چون گلکسی‌نوت‌های سامسونگ اندازه‌ای کوچک‌تر از ۶ اینچ دارند و تنها پرچمدار بازار که از صفحه‌ی نمایش ۶ اینچ بهره برد، اکسپریا Z اولترا سونی بود که به واقع استفاده از آن به‌عنوان یک تلفن‌هوشمند کمی نامتعارف می‌نمود، هرچند این تلفن سونی یک محصول بی‌نقص از نظر طراحی و کیفیت ساخت به شمار می‌رفت.

اگر گوگل و موتورولا تصمیم به تولید محصولی با صفحه‌ی نمایش ۶ اینچ گرفته باشند، باید انتظار داشت که این گوشی با مشکلاتی در زمینه‌ی فروش روبرو شود.گوگل نه‌تنها باید سیاستی را برای تفهیم دلایل افزایش سایز گوشی در پیش بگیرد، بلکه باید با توجه به محصولات موجود در بازار خویش نیز تنوع خوبی را در بازار از سری محصولات نکسوس حفظ کند.

گوگل با عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از تلفن‌هوشمند خود، نسل پیشین را کنار گذاشته و توجه خود را به نسخه‌ی جدید معطوف می‌کند، از این‌رو عرضه‌ی یک گوشی ۶ اینچی در کنار تبلتی ۷ اینچی و همچنین نسل جدیدی از تبلت که براساس شایعات نکسوس ۹ نام دارد، جای خالی یک تلفن‌هوشمند با سایز متعارف در بازار را در سری نکسوس خالی نشان می‌دهد.

سری نکسوس همیشه ترکیب خوبی از محصولات را شامل می‌شد که کاربران می‌توانستند از میان گزینه‌های موجود تلفن‌هوشمندی با اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش مناسب، تبلتی کوچک  و یک تبلت بزرگ را انتخاب کنند. گوگل فعالیت چندانی در زمینه‌ی تولید تبلت بزرگ نداشته، اما در مقابل تبلت ۷ اینچی این کمپانی موفقیت خوبی را برای گوگل دربرداشته است. گوگل همچنین این موفقیت را با حفظ سایز گوشی‌های تولیدی سری نکسوس به‌دست آورده است.

اما حال شایعاتی در مورد تغییرات در سایز محصولات سری نکسوس به گوش می‌رسد. آیا سری جدید محصولات نکسوس با افزایش سایز همراه خواهد شد؟ سرنوشت نکسوس ۷ به چه ترتیب خواهد بود؟ آیا گوگل در نظر دارد تا نکسوس ۷ را با تلفن‌هوشمند خود نکسوس ۶ جایگزین کند؟ اما اگر گوگل بخواهد همچنان تولید نکسوس ۷ را نیز ادامه دهد آن‌وقت منطقی به نظر نمی‌رسد که تلفن نکسوس ۶ به صفحه نمایش ۶ اینچ مجهز شود. با این حال شواهد نشان می‌دهند که گوگل سایز تبلت خود را به ۸ یا ۹ اینچ و سایز تلفن هوشمند خود را به ۶ اینچ افزایش خواهد داد.

یقینا نمی‌توان فروشی در حد و اندازه‌ی نکسوس ۵ را برای نکسوس ۶ با صفحه‌ی نمایش ۶ اینچی پیش‌بینی کرد. نکسوس ۵ به‌عنوان یک تلفن‌هوشمند سنت شکنی نکرد و همراه با موج افزایش اندازه‌ی تلفن‌های‌هوشمند با یک صفحه‌ی نمایش بزرگ روانه‌ی بازار شد، به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که گوگل بخواهد دست به چنین اقدامی بزند.

 به‌هر صورت ارائه‌ی یک تلفن‌هوشمند با اندازه‌ی ۶ اینچ تحت عنوان نسل جدید تلفن‌هوشمند سری نکسوس را می‌توان یک اشتباه از جانب دوگانه‌ی موتورولا و گوگل خواند و علت چنین پیش‌بینی مربوط به عدم توانایی این دو در تولید محصول نیست، بلکه در عدم درخواست بازار برای پذیرایی از تلفن‌هوشمندی با اندازه‌ی ۶ اینچ است. به نظر شما آیا نکسوس بعدی ۶ اینچی خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات