آیا با 64 بیتی شدن اندروید L چند وظیفگی دچار تغییرات اساسی خواهد شد؟!

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اعلان کرده‌است که باید به سمت استفاده از معماری ۶۴ بیتی در توسعه‌ی نرم‌افزارها برای نسخه‌ی آتی اندروید حرکت کنند، از طرف دیگر با به روی کار آمدن پردازشگرهای ۶۴ بیتی و پشتیبانی از رم بالاتر و پردازنده‌های قدرتمندتر چند وظیفگی در صفحات نه چندان کوچک تلفن‌های همراه امروزی پررنگ‌تر می‌شود، آیا گوگل می‌خواهد تجربه‌ای فراتر از آنچه تاکنون داشته‌ایم را با اندروید L به ما نشان بدهد؟!
تبلیغات

در حالی که در اکثر کامپیوترها و حتی ارزان قیمت‌ها پردازشگر ۶۴ بیتی استفاده شده، اما هنوز تلفن همراه اندرویدی ۶۴ بیتی مطرحی به بازار عرضه نشده است. برای اولین بار اپل در سال گذشته آیفون 5s را با پردازنده‌ی ۶۴ بیتی به بازار عرضه کرد که با قدرت فوق‌العاده‌ی خود دیگر تولیدکنندگان را تشویق به حرکت سریع‌تر به سوی پردازنده‌های ۶۴ بیتی کرد. اکثر تولیدکنندگان پردازنده‌های مبتنی بر آرم از Qualcomm گرفته تا سامسونگ برنامه‌هایی برای ساخت این پردازنده‌ها دارند که احتمالا به زودی اولین نمونه از این نسل را به بازار عرضه خواهند کرد. اما سخت‌افزار تنها نیمی از ماجرا است؛ نرم‌افزارها نیز برای استفاده از قابلیت ۶۴ بیتی باید دوباره طراحی یا بهبود داده شوند. هسته‌ی لینوکسی اندروید برای استفاده از نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی آماده شده‌است اما کل پلتفرم حداقل هنوز آماده نیست. با این حال گوگل به توسعه دهندگان اعلام کرده است که در به روزرسانی‌های آتی خود استفاده از معماری ۶۴ بیتی را در نظر بگیرند.

حرکت به سمت ۶۴ بیتی شدن یعنی امکان دسترسی به فضای بیشتری از حافظه که تاکنون در سیستم‌های ۳۲بیتی محدود به ۴ گیگابایت بوده‌است. بنابراین در آینده موبایل‌هایی با رم بیشتر و رجیسترهای سخت‌افزاری بیشتری خواهیم داشت که خواهند توانست سرعتی مشابه با کامپیوترهای امروزی را از خود به نمایش بگذارند.در حرکت به سوی ۶۴ بیتی شدن نرم‌افزارهایی که به زبان جاوا نوشته شده‌اند به دلیل ماهیت تفسیری این زبان احتیاج به طراحی دوباره ندارند، اما نرم‌افزارهایی که به زبان‌های دیگر به ویژه C و ++C نوشته شده‌اند باید با کیت توسعه‌ی جدید اندروید L یا Native Development Kit به روزرسانی شوند؛ NDK از هم‌اکنون در اختیار این توسعه دهندگان قرار گرفته است.

Untitled

اما این توانایی بدون استفاده از مدیریت چند وظیفگی قدرتمند که اجازه دهد چند برنامه به راحتی در کنار یکدیگر اجرا شوند بی‌استفاده خواهد ماند. اپل در نسخه‌ی ۷ و ۸ از سیستم عامل iOS قابلیت چند وظیفگی را بهبود بخشید، شایعاتی از امکان دو قسمت کردن نمایشگر در کار با نرم‌افزارها شنیده میشد که هنوز عملی نشده است. حتی زمزمه‌هایی در اضافه شدن قابلیت‌های چند وظیفگی پیشرفته‌تر در ویندوزفون نیز به گوش می‌خورد. البته تا کنون اندروید در چند وظیفگی بهتر از رقبا عمل کرده است، با قرار گرفتن چندین برنامه در لیست اجراهای اخیر کاربران حتی نیازی به باز کردن منوی نرم‌افزارها برای انتخاب نرم‌افزار مورد نیاز نداشتند. بعضی از تولیدکنندگان مانند سامسونگ و ال‌جی پا را از این حد فراتر گذاشتند و امکان اجرای ۲ نرم‌افزار به طور همزمان را در دستگاه‌های قدرتمندشان را فراهم آوردند، اما همانطور که می‌دانید این امکان با تمام نرم‌افزارها هماهنگ نبود و استفاده از آن همه را راضی نمی‌کرد.

note4-multitasking-3

از آن‌جا که در ابتدای توزیع نسخه‌ی ۴ اندروید سخت‌افزار مناسبی که بتواند چند برنامه را بدون مشکل اجرا کند وجود نداشت و البته در آن زمان نمایشگرهایی به وضوح و اندازه‌ی نمایشگرهای کنونی در تلفن‌های همراه دیده نمی‌شد، کمتر کسی انتظار اجرای همزمان ۲ یا چند نرم‌افزار را در اندروید داشت، اما با روی کار آمدن پردازنده و نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی و اندروید L گوگل نیاز دارد تا در این زمینه از رقبا جای نماند.

با استفاده از تجربه‌ای که ال‌جی و سامسونگ و سونی در این زمینه کسب کرده‌اند ۲ سناریو برای اجرای چند وظیفگی همزمان در اندروید L قابل تصور است؛ اولین سناریو چیزی شبیه به قابلیت Multi-window در محصولات سامسونگ و یا Dual Window در محصولات ال‌جی یا حداقل چیزی مشابه نرم‌افزارهای شناور کوچک سونی خواهد بود، در این حالت صفحه‌ی نمایش به دو قسمت تقسیم خواهد شد که کاربر می‌تواند در هر قسمت نرم‌افزار مورد نظرش را قرار دهد و یا پنجره‌ای کوچک حاوی نرم‌افزار مورد نظر بر روی بقیه‌ی نرم‌افزارها قرار می‌گیرد، مانند یک ماشین حساب کوچک که برروی حساب‌های مالی قرار گرفته است.

اما سناریوی دوم که محتمل‌تر است به نرم‌افزارهای شناور اشاره می‌کند. همانطور که در ویدیوی زیر مشاهده خواهید کرد اجرای نرم‌افزار +Google و Photos در یک پنجره‌ی شناور بر روی تبلت نکسوس 7 این احتمال را می‌دهد که این قابلیت به عنوان ویژگی اصلی چند وظیفگی در اندروید L به کار گرفته شود. شاید چیزی شبیه به سیستم‌عامل کامپیوترها. امیدواریم تا هفته‌ی آینده و زمانی که گوگل و اچ‌تی‌سی احتمالا نسل جدید تبلت‌های نکسوس را معرفی می‌کنند به تمام این سوالات پاسخ داده شود، تا آن زمان چیزی که مشخص است به وجود آمدن پتانسیل بالا و تجربه‌ی کاربری بهتر با به روی کار آمدن نرم‌افزار و سخت‌افزار ۶۴ بیتی خواهد بود.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات