بالمر و گیتس دیگر رفقای همیشگی نیستند: خرید نوکیا و شکست ویندوز ویستا، عامل این جدایی

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد خرید نوکیا توسط مدیرعامل پیشین مایکروسافت استیو بالمر درست قبل از ترک این شرکت باعث بحث و جدل‌های زیادی در این شرکت شده‌است. نه تنها مایکروسافت زیر بار میراث نوکیا برای تولید تلفن‌های ارزشمند احساس فشار می‌کند، بلکه دوستی‌هایی نیز در این میان از بین رفته‌اند.
تبلیغات

ظاهرا بالمر و بیل‌گیتس دیگر آن رابطه‌ی همیشگی را با یکدیگر ندارند و دلیل این امر خرید نوکیا و اقدام‌های بعد از آن توسط بالمر است که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شرکتی که بیل‌گیتس پایه‌گذار آن بوده شده‌است. ارتباط بین این ۲ فراتر از رابطه‌ی معمولی بین کارمند و کارفرما است. بالمر همراه گیتس در ازدواجش در سال ۱۹۹۴ بود ولی رابطه‌ی آن‌ها به قبل از شکل‌گیری مایکروسافت توسط گیتس باز می‌گردد. مشکلات از سال ۲۰۰۱ شروع شد، هنگامی که یک چرخش قدرت در مدیریت مایکروسافت صورت گرفته بود، بالمر مدیر عامل جدید مایکروسافت بود اما گیتس هنوز در آن شرکت باقی مانده بود.

در سال ۲۰۱۳ استیو بالمر برای متقاعد کردن هیئت مدیره‌ی مایکروسافت در نگاه دوستانه‌تر به خرید نوکیا دچار مشکل شد، حتی گیتس دوست قدیمی او نیز از موضع وی پشتیبانی نکرد، اما بالمر با پافشاری بر روی مواضع خود اعلام کرد که اگر معامله‌ی خرید نوکیا انجام نگیرد مایکروسافت را ترک خواهد کرد، بنابراین هیئت مدیره مجبور شد یک نسخه‌ی تغییر یافته از معامله با نوکیا را بپذیرد؛ آن‌‌ها با خرید بخش موبایل نوکیا موافقت کردند و نه کل آن شرکت.

steve ballmer bill gates-820x420-600x307

اگرچه بالمر به جای ماندن از قطار تلفن‌های همراه، در زمان تصدی‌اش اعتراف می‌کند اما گیتس و ویندوز ویستا را مسئول این مشکل می‌داند. او مجبور شد به مدت ۶ سال تمام توان شرکتش را صرف توسعه‌ی سیستم‌عاملی که در آن زمان با نام رمز شاخ‌بلند (Longhorn) شناخته می‌شد کند، بالمر می‌گوید:

من تمام منابع تیم اصلی مایکروسافت را مسئول توسعه‌ی Longhorn قرار دادم، نه برای کار بر روی تلفن‌ها یا مرورگر اینترنت. در واقع تمام منابع ما به اصلاح اشتباهاتی که پیش‌تر صورت گرفته بود، اختصاص یافت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات