اکسپریا Z3 کامپکت در مقابل آیفون 6: جدال دو رقیب

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
تقریبا تمام پرچمداران بازار از یک نسخه‌ی مینی نیز در کنار خود بهره می‌برند که متاسفانه در اغلب مواقع نسخه‌ای بسیار ضعیف‌تر از دستگاه اصلی هستند. سونی با اکسپریا Z3 کامپکت یکی از معدود سازندگان اندرویدی است که این سنت را زیر پا گذاشته و پرچمدار قدرتمند خود را در قالب نسخه جمع و جور 4.6 اینچی به بازار فرستاده است. همین ویژگی به تنهایی موجب می‌شود این دستگاه را یکی از رقبای اصلی آیفون 6 اپل بدانیم.
تبلیغات

اپل سرانجام تسلیم خواست بازار شد و صفحه‌نمایش گوشی هوشمند محبوب خود را در نسل جدید با افزایشی قابل توجه، در اندازه‌های 4.7 و 5.5 اینچی عرضه کرد. در حالی که نسخه‌ی 5.5 اینچی مشتریان خاص خود را دارد، اما منطق بر این است که نسخه‌ی 4.7 اینچی را دستگاهی با اقبال بیشتر بدانیم. اغلب پرچمداران اندرویدی که یارای رقابت با پرچمدار اپل را دارند با اندازه‌های بزرگ‌تر از 5 اینچ عرضه می‌شوند که موجب می‌شود باز هم مقایسه‌ی آن‌ها در یک حوزه‌ی منطقی با اما و اگرهایی همراه شود.

اما این بار این قسمت از بازار به صورت بکر در دست اپل رها نشده و سونی با تشخیص صحیح خواسته‌ی کاربران، نسخه‌ی کوچک‌تر پرچمدار خود را با همان قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده و بدون چشم‌پوشی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها برای کاهش هزینه‌ی تولید، روانه‌ی بازار مصرف خواهد کرد. اکسپریا زد ۳ کامپکت با صفحه نمایش 4.6 اینچی خوش دست و قدرت بالای خود از معدود پرچمدارانی است که آیفون 6 اپل را از همه نظر به چالش می‌کشد. در طی این مقاله تلاش خواهیم کرد با مقایسه‌ی این دو پرچمدار از دو سرزمین کاملا متفاوت اندروید و iOS، به مقایسه‌ی آن دو پرداخته و ببینیم پرچمدار خوش‌دست سونی در مقابل غول جدید اپل چگونه ظاهر می‌شود.

طراحی

اکسپریا Z3 کامپکت و آیفون 6 نه تنها از نظر قد و قواره در یک رده قرار دارند بلکه از نظر ویژگی‌های طراحی صنعتی و کیفیت ساخت نیز شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند. سونی از معدود تولیدکنندگان اندرویدی است که زودتر از بسیاری دیگر از رقبا، کیفیت ساخت و زبان طراحی بالغ را سرلوحه‌ی کار خود قرار داد و خود را از شناسه‌ی پلاستیکی اندرویدی‌ها متمایز کرد. سونی در طراحی و ساخت Xperia Z3 Compact هیچ چیز کم نگذاشته که موجب خوش‌دستی هرچه بیشتر دستگاه در کنار ظاهری شیک و لوکس خواهد بود. حاشیه‌های کناری پرچمدار سونی در حد قابل قبولی قرار داشته و در مجموع نمی‌توان در مقابل آیفون 6 ایرادی به آن وارد ساخت.

xperia-z3-compact-iphone6

سونی با استفاده از زبان طراحی OmniBalance خود، اکسپریا Z3 کامپکت را نیز به گونه‌ای با کیفیت ساخته که البته یک نکته‌ی منفی را نباید در خصوص آن فراموش کرد. اکسپریا Z3 کامپکت از پوشش شیشه ضدخش بهره می‌برد که در مقایسه با بدنه‌ی فلزی آیفون در رتبه‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. آیفون 6 نیز با وجود ساختار یکپارچه‌ای که به لطف حاشیه‌های منحنی پنل جلویی از یکدستی بهتری برخوردار شده نیز در قسمت پشتی و کناره‌ها دارای نوارهای پلاستیکی باریکی است که انتقال بهتر امواج رادیویی است. آیفون در نسخه‌ی ششم خود شاهد اصلاحات فراوانی در طراحی کلی بوده که موجب لذت بهتر از کار کردن با دستگاه خواهد بود اما در کمال تعجب می‌بینیم اپل که هیچ‌گاه برای دستیابی به مواردی نظیر ضخامت کمتر اغماض نمی‌کرد، این بار از یکپارچگی لنز دوربین با بدنه برای دستیابی به این منظور چشم‌پوشی کرده؛ در حالی که سونی با وجود دوربین 20 مگاپیکسلی موفق شده لنز را کاملا درون بدنه‌ی گوشی جای دهد.

آیفون 6

جالب است که اصلاحات طراحی هر دو شرکت منجر به دایره‌ای شدن گوشه‌های دستگاه و جایگیری بهتر آن‌ها در دست شده است؛ گویی این دو شرکت هر دو مسیر یکسانی را در طراحی دستگاه‌های جدید خود مد نظر داشته‌اند. در هر حال آیفون 6 در مقایسه با اکسپریا Z3 کامپکت دستگاهی نازک‌تر است اما عریض‌ و طول آن بیشتر است. هر دو دستگاه وزنی معادل 129 گرم دارند.

سخت‌افزار

اکسپریا Z3 کامپکت در حال حاضر تنها دستگاه اندرویدی شناخته شده‌ای است که بالارده محسوب شده و در عین حال با صفحه‌نمایشی کوچک‌تر از 5 اینچ عرضه می‌شود. آیفون 6 آخرین ساخته‌ی دست اپل است و این کمپانی تلاش کرده آخرین فناوری‌های خود را در آن به کار گیرد. سونی نیز با رویکردی منطقی سعی کرده بهترین انتخاب‌ها را برای پرچمدار کوچک خود انجام داده و تا جای ممکن اسیر بازی اعداد و ارقام نشود و کارایی را بعنوان هدف نهایی خود مد نظر قرار دهد. در هر حال گاهی به نظر می‌رسد اپل بیش از حد به این ارقام و اعداد بی‌توجه بوده و با پایین در نظر گرفتن مقدار حافظه‌ی رم و از این دست مسائل موجب تردید کاربران خود شده است. ظرفیت بالاتر رم معرف قابلیت بالاتر دستگاه در مدیریت اپلیکیشن‌ها بصورت همزمان است، اما همیشه انجام مقایسه میان دستگاه اندرویدی و آیفون مبتنی بر iOS تنها با در نظر گرفتن مشخصات فنی دشوار بوده است. این دو به دنیاهای متفاوتی تعلق داشته و بخاطر پلتفرم ناهمگون پاسخ دهی متفاوتی نیز به سخت‌افزار خود دارند. در هر حال ما مشخصات فنی را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی خرید می‌دانیم و به همین منظور به مقایسه‌ی آن‌ها پرداخته و تصمیم‌گیری در این خصوص را بر عهده‌ی خودتان خواهیم گذاشت:

 

iPhone 6

Xperia Z3 Compact

پردازنده

Apple A8 (64-bit)

Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801

Quad-core 2.5 GHz Krait 400

سیستم‌عامل

iOS 8

 Android 4.4.4 (KitKat)

حافظه رم

1GB

 2GB

صفحه نمایش

4.7 inches 750 x 1334 pixels

 4.6 inches 720 x 1280 pixels, IPS

تراکم پیکسل

326 ppi

 319 ppi

حافظه ذخیره سازی

16/64/128 GB

 16 GB with microSD Slot (up to 128 GB

دوربین اصلی

8 MP, 3264 x 2448 pixels, autofocus, dual-LED (dual tone) flash

1.5µm pixel size, geo-tagging, touch focus, face and smile detection, image stabilization, panorama, HDR

 20.7 MP, 5248 х 3936 pixels, autofocus, LED flash, 1/2.3'' sensor size, geo-tagging, touch focus, face/smile detection, HDR, panorama

دوربین جلو

 2.1MP, 720p, burst

 2.2 MP, 1080p@30fps

ضبط ویدیو

1080p at 30fps/60fps SlowMo 120fps/240fps

 2160p@30fps,1080p@60fps, 720p@120fps, HDR,

WiFi

Dual-band 802.11 a/b/g/n/ac

 Dual-band 802.11 a/b/g/n/ac

بلوتوث

4.0

 4.0

جهت یابی

Accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer

 

Accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer

مسیریابی

A-GPS, GLONASS

 

A-GPS, GLONASS

سیم کارت

nanoSIM

 

nanoSIM

باتری

 Non-removable Li-Po 1810 mAh battery

 Non-removable Li-Ion 2600 mAh battery

وزن

129 g

 129 g

ابعاد

 137.5 x 67 x 7.1 mm

 127.3 x 64.9 x 8.6 mm

Colors

Space Gray, Silver, Gold

 Black, White, Green, Orange

آیفون 6 از 1 گیگابایت حافظه‌ی رم برخوردار بوده و چیپ جدید 64 بیتی A8 اپل در سینه‌ی آن می‌تپد که یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز است. همچنین آیفون 6 از چیپ مجزای M8 نیز برای پردازش فرآیندهای حرکتی دستگاه و کاربر برخوردار است که نتیجه‌ی وجود آن کاهش فشار کاری بر روی پردازنده اصلی و حفظ بهتر باتری است. با این وجود آنگونه که از تست‌های صورت گرفته مشخص است و در بررسی زومیت از آیفون 6 نیز به آن پرداختیم، آیفون 6 از نظر عمر باتری قادر به تحت تاثیر قرار دادن شما نخواهد بود؛ در نقطه‌ی مقابل، اکسپریا Z3 کامپکت با بهره جستن از پردازنده‌ی اسنپدراگون 801 کوالکام با چهار هسته‌ی پردازشی که  بر روی فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز کلاک شده‌اند حداقل بر روی کاغذ قدرت بالاتری در مقایسه با رقیب اپلی خود خواهد داشت؛ اما تجربه نشان داده دستگاه‌های اپل با وجود سخت‌افزار ضعیف‌تر سطح عملکرد مشابهی را به نمایش گذاشته و کاملا راضی‌کننده ظاهر می‌شوند. این مساله با در نظر گرفتن حافظه‌ی رم 2 گیگابایتی در Z3 کامپکت کرد بیشتری پیدا می‌کند و این در حالی است که عمر باتری Z3 کامپکت در سطح خود ضمن بازدهی نزدیک به دوبرابر در مقایسه با آیفون 6،  یک رکورد جدید به شمار می‌رود.

صفحه‌نمایش

آیفون 6 از صفحه‌نمایشی 4.7 اینچی بهره می‌برد و در نقطه‌ی مقابل اکسپریا Z3 کامپکت با صفحه‌نمایشی 4.6 اینچی به اندازه‌ی نه چندان مشهودی کوچک‌تر است. هر دو تولیدکننده از پنل‌های IPS LCD بر روی پرچمدارهای جدید خود استفاده کرده‌اند.

z3compact-iphone-disp-1

سونی تصمیم گرفته برای دستیابی به عمر باتری بالا در گوشی هوشمند خود، رزولوشن نمایشگر را همچنان بر روی همان 720p که در نسل پیشین نیز شاهدش بودیم نگاه دارد در حالی که اپل اندکی رزولوشن دستگاه را بالاتر برده و رقم 750 در 1334 را انتخاب کرده است که بخاطر همان 0.1 اینچ اختلاف، نتیجه‌ی نهایی در تراکم پیکسل میان این دو دستگاه تفاوت چندانی نمی‌کند. آیفون 6 بر همین اساس به تراکم پیکسل 326 پیکسل بر اینچ دست یافته و اکسپریا Z3 کامپکت 319 پیکسل بر اینچ تراکم پیکسل دارد. در نهایت در دو تلفن از صفحه نمایش قابل قبول با زاویه‌ی دید مناسب و دقت کافی در نمایش دقیق رنگ‌ها بهره می‌برند.

دوربین

 وقتی صحبت از رزولوشن دوربین در میان باشد اکسپریا Z3 کامپکت بسیار بالاتر از آیفون 6 قرار می‌گیرد و با رزولوشن  20.7 مگاپیکسلی خود قادر است چندین برابر جزئیات بیشتری را در مقایسه با دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 6 ثبت نماید. در هر حال سونی آنطور که باید و شاید از این سطح بالای رزولوشن در قسمت پردازش تصویر و اعمال فرآیندهای نرم‌افزاری بهره نمی‌برد و نتیجه‌ی نهایی این خواهد بود که تصاویر با وجود کیفیت بالا، به آن میزان که انتظار می‌رود باکیفیت نیستند. این مساله در آیفون کاملا به شیوه‌ای برعکس کرد پیدا می‌کند؛ جایی که دوربین 8 مگاپیکسلی دستگاه در سطحی بسیار بالاتر از انتظار ظاهر می‌شود و با وجود اینکه قادر به ثبت جزئیات به اندازه‌ی 20.7 مگاپیکسل نیست، اما کیفیت تصویر بهتری را در نهایت به کاربر ارائه می‌کند.

دوربین جلویی آیفون 6 نیز رزولوشنی معادل 1.2 مگاپیکسل داشته و از قابلیت ضبط با ویدیو 720p برخوردار است. اکسپریا Z3 کامپکت با دوربین 2.2 مگاپیکسلی خود ضبط 1080p را در 30 فریم بر ثانیه به انجام خواهد رساند.

عمر باتری

عمر باتری همیشه موردی بوده که آیفون‌ها را در میانه و حد وسط قرار داده است و این حیطه، زمینه‌ای نیست که اپل چندان در آن محبوب باشد. اما اکسپریا Z3 کامپکت برخلاف اپل که برای نازکی دستگاه از موارد متعددی نظیر باتری بزرگ‌تر چشم‌پوشی کرده، از یک باتری نسبتا بسیار قوی در مقایسه با قد و قواره‌ی خود بهره می‌برد. پرچمدار کوچک سونی از پکیج 2600 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار بوده و سطح انتظارات را از عمر باتری گوشی‌های هوشمند یک پله بالاتر برده است. اپل در ابتدا در خصوص باتری آیفون 6 سکوت اختیار کرده بود و تنها به ارائه‌ی زمان‌های تقریبی 250 ساعت در حالت انتظار و 14 ساعت مکالمه بر بستر 3G اکتفا کرده بود، اما پس از مدتی ظرفیت باتری این دستگاه 1810 میلی‌آمپر ساعت اعلام شد. سونی می‌گوید اکسپریا Z3 کامپکت قادر است 950 ساعت در حالت انتظار مانده و 14 ساعت مکالمه بر بستر 3G را دوام آورد. به نظر می‌رسد در این مورد تلفن جدید سونی با اختلاف زیادی از رقیب خود جلوتر است. آزمایشات معتبری که بر روی اکسپریا زد ۳ کامپکت انجام شده است همگی طول عمر باتری خارق‌العاده‌ی زد ۳ کامپکت را تایید می‌کنند.

xperia-z3-compact-battery

دیگر موارد

موارد بسیاری وجود دارد که هر یک از دو دستگاه آیفون 6 و اکسپریا Z3 کامپکت در مقابل یکدیگر برتری داشته باشند. برای نمونه می‌توان به سنسور اثرانگشت در آیفون 6 اشاره کرد که سطح جدیدی از قابلیت‌ها را به دستگاه اضافه خواهد کرد و در نقطه‌ی مقابل، می‌توان از قابلیت مقاومت در برابر آب و گرد و خاک به لطف گواهی IP65/68 را برای Z3 کامپکت نام برد که پرچمدار اپل از آن بی‌بهره است. سیستم‌عامل هر یک از این دستگاه‌ها فرصت‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های مختص خود را داشته و انتخاب از میان آن‌ها تا حدود زیادی به نگاه شخصی کاربر گره خورده است.

iphone6-z3-compact

اپل سرانجام تصمیم گرفت از چیپ NFC در آیفون 6 بهره گیرد و این در حالی است که در نهایت مشخص شد که این چیپ تنها به کاربرد در سیستم Apple Pay محدود شده است. Z3 کامپکت نیز از NFC برخوردار است که البته بعنوان یک استاندارد از سال 2012 تا کنون در محصولات سونی شاهدش بوده‌ایم که محدودیتی نیز بر آن اعمال نشده و سونی تلاش کرده با توسعه‌ی محصولات متنوع مرتبط با این تکنولوژی نهایت استفاده را از آن برده باشد. از نظر حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی باید گفت که آیفون 6 در گزینه‌های متفاوت‌تر و با ظرفیت داخلی بالاتری ارائه می‌شود که البته هزینه‌ی بالاتری نیز در ازای این فضا دریافت می‌شود.

z3compact-iphone6-mid

در نقطه‌ی مقابل اکسپریا Z3 کامپکت گزینه‌ها و ظرفیت داخلی کمتری داشته اما از حافظه جانبی microSD پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید تا 128 گیگابایت کارت حافظه برای تلفن خود خریداری کرده و به انتخاب خود حافظه تلفن‌تان را افزایش دهید. آیفون 6 از سنسور فشارسنج بهرمند است که برای تشخیص وضعیت هوای محیط به پرچمدار اپل کمک شایانی خواهد کرد. Z3 کامپکت قادر است تا سی دقیقه را در عمق 1.5 متری آب بدون هیچ مشکلی به کار کردن ادامه دهد. قیمت پایین‌تر Xperia Z3 Compact را نیز نمی‌توان از یاد برد که خود به تنهایی از فاکتورهای اصلی در خرید دستگاه‌های هوشمند به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانیم، طی مدت اخیر هیچ دستگاه پرچمدار اندرویدی با صفحه‌نمایشی کوچک‌تر از 5 اینچ تولید نشده تا بتوان بصورت فنی آن را در یک رده با آیفون 6 قرار داد و به مقایسه‌ی آن‌ها پرداخت؛ حتی تلفن آلفا سامسونگ هم از مشخصات سخت‌افزاری به مراتب پایین‌تری در مقایسه با پرچمداران سایز بزرگ این شرکت برخوردار است. اما به نظر می‌رسد سونی موفق شده با تولید دستگاهی در خور توجه اندکی فضا را به رقابت بیشتر مزین کند. در نهایت آیفون 6 و اکسپریا Z3 کامپکت با وجود شباهت‌های متعدد، تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند که بر اساس اولویت‌ها، سلیقه و سطح هزینه‌ی مورد نظر شما موجب شکل‌گیری انتخاب مناسب خواهند شد. اما اگر قصد مهاجرت از پلتفرم iOS اپل به اندروید را دارید و به دنبال یک تلفن خوش دست، خوش ساخت و البته قدرتمند و کارآمد هستید شاید بهترین گزینه برایتان Xperia Z3 Compact باشد.

 نظر شما در خصوص این دو پرچمدار خوش‌دست از دو دیار کاملا متفاوت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات