تماشا کنید: نمونه‌ی دو موتوره‌ی تسلا S همراه با قابلیت رانندگی هوشمند رونمایی شد

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
چندی پیش ایلان ماسک با انتشار تصویری در حساب کاربری خود که در مورد خودروی جدید تسلا بود، بسیار خبرساز شد. چهارشنبه‌ی هفته پیش، ماسک از نمونه‌ی دو موتوره‌ی مدل S تسلا پرده برداشت که علاوه بر استفاده از دو موتور و قابلیت متحرک بودن هرچهار چرخ، از سیستم ناوبری هوشمند نیز بهره می‌برد. نمونه‌ی دو موتوره‌ی مدل S تسلا حداکثر سرعتی برابر ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت داشته و قادر است در ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد که شتابی فراتر از فراری ۴۵۸ ایتالیا دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 نمونه‌ی دو موتوره‌ی مدل S تسلا با نام P85D را باید با داشتن ویژگی‌هایی چون دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر به ساعت در زمان ۳.۲ ثانیه، از نظر شتاب در زمره‌ی خودروهای سوپراسپورت قرار داد، اما این تمام قابلیت‌های محصول جدید تسلا نیست، چراکه نمونه‌‌ی جدید مدل S، علاوه بر بهره‌گیری از دو موتور که آن را تبدیل به یک خودروی هر چهار چرخ متحرک کرده، به سیستم‌ناوبری هوشمند نیز مجهز شده است. سیستم ناوبری هوشمند تسلا قادر است لاین حرکت خودرو را با توجه به وضعیت جاده تغییر داده و با دیدن تابلوهای محدودیت سرعت، بصورت خودکار سرعت خودرو را کاهش دهد. سیستم ناوبری هوشمند حتی قادر است پس از پیاده شدن راننده در جلو درب منزل، خود را راه پارکینگ خانه را در پیش گیرد و در صورت تنظیم تقویم از سوی کاربر، می‌تواند بصورت روزانه سر ساعت مقرر با انجام جزئی‌ترین تنظیمات چون تنظیم  دمای خودرو و پخش موسیقی مورد نظر شخص، از پارکینگ خارج شده و جلوی درب منزل در انتظار راننده پارک کند. ایلان ماسک همچنین از اهداف خود برای هوشمند سازی بیشتر یاد کرد که اتصال خودکار خودرو به منبع انرژی به‌منظور شارژ شدن نیز بخشی از آن است.

TeslaInt 1

اما از نظر فنی این خودرو در مقایسه با نمونه‌ی استاندارد چه تفاوتی دارد؟ بزرگ‌ترین تغییر استفاده از یک موتور الکتریکی دیگر در اکسل جلو است که قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را میسر کرده است. تسلا با بکارگیری موتورهای الکتریکی ۶۰ و ۸۵ کیلووات ساعتی توانسته زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو را بصورت چشم‌گیری کاهش دهد و همچنین حداکثر سرعت خودرو نیز به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. شاید تصور کنید که با توجه به استفاده از یک موتور دیگر، حداکثر مسافت طی شده توسط خودرو کاهش خواهد یافت، اما این چنین نیست و P85D با توجه به افزایش سایز باتری‌ها قادر است ۴۵۰ کیلومتر را با یک شارژ طی کند که ۱۶ کیلومتر بیش از نمونه‌ی استاندارد است. علاوه بر افزایش شتاب، سرعت و برد مسافتی، به‌ واسطه‌ی بهره‌گیری از هر چهارچرخ، قدرت هندلینگ خودرو نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

لینک دانلود

استفاده از دو موتور هزینه‌ای ۴٫۰۰۰ دلاری را برای نمونه‌های ارزان‌تر و ۱۷٫۰۰۰ دلاری را برای P85D به ارمغان آورده که باید استفاده از یک سیستم انتقال نیرو و افزایش سایز باتری‌ها را نیز در نظر داشت.

TeslaInt 2

سیستم ناوبری هوشمند مدل دو موتوره‌ی S تسلا از وجود چهار سیستم سنسور بهره می‌برد که شامل یک رادار و یک دوربین در قسمت جلو، یک رادار ۳۶۰ درجه‌ی مافوق صوت و همچنین ارتباط با سیستم GPS است. از قابلیت‌های این سیستم‌ناوبری می‌توان به قابلیت تغییر لاین حرکتی، حرکت در پیچ‌ها، پارک خودکار خودرو، تنظیم سرعت خودرو براساس ترافیک و شناسایی علامت‌‌های مربوط به آغاز و پایان محدودیت سرعت اشاره کرد. نکته‌ی جالب توجه دیگر در مورد این خودرو، قابلیت بروزرسانی نرم‌افزار و رابط‌کاربری نمونه‌ی دو موتوره‌ی S تسلا است که به مرور به توانایی‌های هوشمند این خودرو خواهد افزود.

لینک دانلود

با توجه به شتاب ۰ تا ۱۰۰ نمونه‌ی دوموتوره‌ی S تسلا، باید این خودرو را در زمره‌ی سریع‌ترین خودروهای جهان قرار داد. کارشناسان Slashgear که خودروی فوق را آزمایش کرده‌اند، این خودرو را که در کلاس سدان‌ قرار دارد، به‌عنوان سریع‌ترین سدان یا خودروی چهار در جهان معرفی کرد‌ه‌اند. بسیاری از خودروهای سوپراسپورت که شامل انواع مدل‌های فراری، لامبورگینی و پورشه هستند، شتاب ۰ تا ۱۰۰ در محدوده‌ی ۳ تا ۳.۴ ثانیه دارند. در صورتی که عملکرد این خودروی الکتریکی را با نمونه‌های بنزینی مقایسه کنیم، قیمت ۱۲۷٫۰۰۰ دلاری آن معقول به‌نظر می‌رسد. البته باید مصرف سوخت در موتورهای بنزینی را در نظر داشت که این مشکل با ایستگاه‌های شارژ تسلا که انرژی خود را از باتری‌های خورشیدی می‌گیرد، کاملا رفع شده و علاوه بر کاهش هزینه‌ی سوخت، آلودگی هوا را نیز کاهش می‌دهد.

با توجه به پیوند روزافزون خودروسازان با فناوری، تسلا را باید پیش‌روترین خودروساز در این زمینه عنوان کرد، چراکه این خودروساز نوپا همزمان با مطرح‌ترین خودروسازان جهان چون مرسدس‌بنز، اقدام به تولید خودروهای هوشمند کرده است که با وجود مدیری چون ایلان ماسک، چندان هم دور از ذهن نبود. نظر شما در مورد خودروی جدید تسلا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات