مارک اندرسون: زاکربرگ برترین مدیرعامل جهان و توییتر هشتمین عجایب جهان است

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
مطالعه 10 دقیقه
مارک اندرسون یکی از بزرگترین سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران جهان است و تقریبا بخش بزرگی از کار و افکار روزمره خود را در زمینه شرکت‌های نوپا و ارائه اطلاعات به سهام‌داران از طریق توییتر به انجام می‌رساند. او اخیرا مصاحبه‌ای را انجام داده که در آن در مورد بسیاری از موارد بحث برانگیز و مهم دنیای فناوری نظیر ساعت هوشمند اپل و بیت کوین به اظهار نظر پرداخته است.
تبلیغات

این سرمایه گذار بزرگ از ژانویه 2014 تمامی اظهار نظرهای خود را از طریق شبکه اجتماعی توییتر با مخاطبان خود در میان گذاشته است. موارد گوناگونی نظیر عملکرد دولت آمریکا، ادوارد اسنودن (که به عقیده اندرسون یک خائن محسوب می‌شود) تا در میان گذاشتن پیشنهادات در مورد شرکت‌های نوپا و بسیاری از امور دیگر از جمله مواردی هستند که اندرسون در حساب شخصی توییتر خود منتشر کرده است.

در واقع او که مالک یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام Andreessen Horowitz در منطقه سیلیکون‌ولی در ایالت کالیفرنیای آمریکا است از ژانویه گذشته تا کنون بیش از 32,000 توییت ارسال کرده که به طور میانگین 100 توییت در روز بوده است. او معتقد است که رسانه‌ها مشتاقانه به دنبال مواردی هستند که او در توییتر منتشر می‌سازد. زمانی که از او در مورد فعالیت چشمگیرش در توییتر طی چند ماه اخیر سوال شد در پاسخ گفت که به نظرش امروزه بسیاری از موضوعات و مواردی که در سطح ملی مطرح می‌شوند نتیجه اتفاقاتی است که در حوزه تکنولوژی به وقوع می‌پیوندند.

البته یکی دیگر از مواردی که باعث شده تا اندرسون به عنوان یکی از خوره‌های توییتر نیز شناخته شود این است که او به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اولیه این شبکه اجتماعی مشهور شناخته می‌شود.

او معتقد است که توییتر مرکز اصلی سیستم ارتباطات عمومی این روزهای جهان است. او در گفتگاو خود با وب‌سایت Cnet بیان کرد که این روزها تمامی افراد از پاپ گرفته تا رییس جمهور کشورهای مختلف از توییتر برای اظهار نظر خود استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که او یکی از بنیانگذاران مرورگر موزاییک، اولین مرورگر اینترنت که به طور گسترده در اواسط دهه 90 میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز هست.

او در مورد مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک اظهار نظرهای جالی مطرح کرده است:

موسس 30 ساله فیسبوک، بزرگترین شبکه‌ی رسانه‌ای اجتماعی جهان احتمالا بهترین مدیرعامل در ایالات متحده آمریکا است. اما چرا؟ یکی از ابتدایی ترین دلایل برای چنین انتخابی درآمد و سود هنگفتی است که سالانه روانه حساب‌های این کمپانی آمریکایی می‌شود. دیگر مزیت‌های او ارتباط مستقیمی با روش‌های مدیریتی او دارند.زاکربرگ یک معامله گر واقعی است. او به طرز خارق العاده‌ای متفکر بوده و از قدرت بی حد و حصری در گرفتن مشورت از افراد هوشمند برخوردار است. به اندازه کافی به کاری که انجام می‌دهد، اعتقاد داشته و یک قابلیت منحصر به فرد دارد: او آزادانه ذهن خود را تغییر می‌دهد. مارک کاملا نترس بوده و شخصیت مدیریتی او به گونه‌ای است که کارمندانش مشتاقانه مایل به کار کردن برای او هستند.

اندرسون در مورد نفوذ توییتر نیز صحبت‌هایی را مطرح کرده است:

توییتر را احتمالا می‌توان هشتمین عجایب دنیا نامید. این سخن ماحصل تراوشات ذهنی فردی است که به عنوان ناجی و فرشته نجات بزرگترین وب سایت فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی و با 140 کلمه تفکرات خود را به گوش جهانیان برسانید.

اندرسون معتقد است که توییتر آیینه تمام نمایی از چیزهایی است که میان صنعت فناوری و بسیاری از اتفاقات بین‌المللی در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندند.

پس از شروع فعالیت توییتر، تصور بر این بود که طرفداران اصلی این شبکه اجتماعی صرفا خوره‌های فناوری هستند که مطالب نه چندان به درد بخور نظیر صبحانه مورد علاقه گربه برای صبحانه امروز را در آن منتشر می‌کردند. اما پس از گذشت زمانی بین 6 تا 8 سال از بدو تاسیس، توییتر به شکل حیرت آوری در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به باور اندرسون، این شبکه اجتماعی امروزه توانسته دامنه نفوذ خود را به تمامی مناطق جهان و حتی بسیاری از انسان‌ها افزایش داده به گونه‌ای که شخصیت‌های مذهبی و سیاسی جهانی از پاپ گرفته تا رییس جمهور ایران از توییتر به عنوان دریچه‌ای برای برقراری ارتباط عمومی استفاده می‌کنند.

او از اینکه بسیاری از خبرنگاران و گزارشگران از توییتر به عنوان مرجع خبری و مکانی مناسب جهت نشر اطلاعات ارزشمند خود استفاده می‌کنند نیز استقبال کرده و می‌گوید اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم این است که گویی بر راو پیراهن تمامی خبرنگاران جهان یک میکروفون و یک بلندگو نصب شده است.

مارک اندرسون در مورد تیم کوک (مدیرعامل فعلی اپل)، ساعت هوشمند اپل و استیو جابز نیز به اظهار نظر پرداخته است:

محصولاتی نظیر آیپاد، آیفون و آیپد طبقه بندی محصولات را به طور کلی دستخوش تغییرات اساسی نموده و طرز تفکر و جهان بینی ما را تغییر داده است. اما یک سوال اساسی که سردمداران این کمپانی و حتی طرفداران اپل را به خود مشغول ساخته این است که اپلِ پس از استیو جابز چگونه می‌تواند در این برهه زمانی حساس همچنان به کار خود ادامه دهد. تیم کوک که سه سال پیش به عنوان مدیرعامل این کمپانی برگزیده شد همچنان نتوانسته است پای این غول فناوری را به بازارهای جدید باز کند و صرفا مشغول فعالیت در بازارهایی است که در زمان استیو جابز ایجاد شده بودند.

کوک ماه گذشته از اولین محصول پوشیدنی اپل یعنی ساعت هوشمند در کنار سیستم جامع پرداخت موبایلی که Apple Pay نامیده می‌شود پرده برداشت. هرداو این دستاوردها در کنار آیفون‌های مجهز به صفحات نمایش بزرگتر این نگرانی را دامن می‌زنند که ممکن است اپل روزهای خوب خود را سپری کرده و از آن عبور کرده باشد. از دو سال گذشته تاکنون این سوال مطرح شده است که آیا این همان چیزی است که انتظارش را داشتیم؟ اندرسون در مورد این سوال پاسخ جالبی مطرح می‌کند:

پاسخی که بسیاری از افراد در مجموع به این سوال می‌دهند این است که عملکرد اپل پس از استیو جابز بسیار خوب و الهام بخش بوده است.

او می‌گوید که ساعت هوشمند اپل و سیستم پرداخت موبایلی جدید این کمپانی پاسخی است به این موضوع که آیا کوک می‌تواند قطار نوآوری اپل را همچنان در مسیر درست هدایت کند و یا به جان اسکالی 2 بدل خواهد شد که پس از ترک کمپانی پپسی کولا و پیوستن به اپل به عنوان مدیرعامل در سال 1983 زمینه خروج استیو جابز از اپل را در آن دوران فراهم کرد.

علی رغم اینکه او مشتاقانه منتظر به دست کردن ساعت هوشمند اپل است – اما متاسفانه این محصول حداقل تا اوایل سال 2015 میلادی روانه بازار نخواهد شد – او چندان مطمئن نیست که آیا موارد مورد علاقه‌اش در این ساعت وجود دارند یا خیر. با این وجود او امیدوار است ساعت هوشمند اپل بتواند به او در بررسی ایمیل‌ها و ایجاد روش‌های جدید برای برقراری ارتباط کمک کند.

ما در زمان برخورد با مشتریانمان سعی می‌کنیم مراتب احترام را به طور کامل رعایت کنیم. به همین دلیل قانونی را وضع نموده‌ایم که در زمان انجام مذاکرات استفاده از لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت و ایمیل ممنوع است.

این یکی از قوانینی است که اندرسون و همکارانش در شرکت سرمایه گذاری خود همواره رعایت می‌کنند. اما او امیدوار است با استفاده از ساعت هوشمند اپل بتواند مخفیانه پیام‌های دریافت شده را مطالعه کرده و به بررسی آنها بپردازد.

نظر او در مورد ساعت هوشمند اپل این است که صفحه نمایش کوچک این محصول اجازه می‌دهد بتوانید حداقل، ایمیل‌های خود را به سرعت بررسی کنید. او همچنین معتقد است که مردم می‌توانند قابلیت‌های بیشماری را برای این محصول پیدا یا ایجاد کنند.

او همچنین در مورد استیو جابز – مدیرعامل پیشین اپل به اظهار نظر پرداخته است:

چه چیزی می‌توان در مورد او گفت؟ استیو حقیقتا برترین و بهترین موسس یک کمپانی است همه ما آرزوی رسیدن به جایگاه او را داریم.

در مورد بیت کوین او معتقد است: زمانی که از او سوال شد که دوست داشت کدام یک از فناوری‌های موجود را شخصا اختراع کرده بود، بدون درنگ پاسخ داد: بیت کوین.

این پول رمزگذاری شده این روزها شاهد بروز اتفاقاتی است که در سال 1993 در مورد اینترنت به وقوع می‌پیوستند، یعنی زمانی که سرعت اینترنت بسیار کند بود و دسترسی به آن به قدری مشکل و محدود بود که برای دستیابی به آن می‌بایست یک متخصص علوم رایانه می‌بودید.

زمانی که ما تلاش می‌کردیم برای پروژه Netscape سرمایه گذار جذب کنیم، اغلب آنها می‌گفتند که شما عقلتان را از دست دادید.

در دوره‌ای که پتانسیل و قابلیت‌های بیت کوین در کش و قوس هستند اندرسون یادآور می‌شود که بسیاری از مشتریان و کاربران هنوز قابلیت‌های فراوان بیت کوین را نمی‌فهمند و درک صحیحی از توانایی‌های آن ندارند. شرکت‌های نوپا نیازمند پیدا کردن راه‌هایی هستند که بیش از پیش به گردآوری بیت کوین بپردازند. او همچنین امیدوار است روزی فرا برسد که بیت کوین راه خود را به معاملات رایج و معمولی بازار باز کند. به عنوان مثال فرض کنید با استفاده از بیت کوین یک خودرو خریداری می‌کنید و گواهینامه خود را نیز از طریق یک اپلیکیشن موبایلی دریافت خواهید نمود.

شرکت تحت امر مایک اندرسون هم اکنون یکی از سرمایه گذاران ارشد در پروژه CoinBase است که یک کیف پول دیجیتال بوده و به کاربران اجازه می‌دهد به خرید و فروش این ارز بپردازند. او همچنین در صدد انجام چندین سرمایه گذاری بزرگ دیگر برای توسعه شرکت‌هایی از دست است.

در شرایط اولیه، اگر مراقب همه چیز باشید، می‌توانید کار مورد نظر خود را انجام دهید اما باید با حداکثر سرعت به پیش رفته و حرکت کنید. در یک بازه زمانی سه ساله، نتایج عملکردتان قابل مشاهده خواهد بود.

اندرسون

اندرسون در مورد سرویس AmazonFresh و Webvan می‌گوید:

سرویس جدید تحویل مواد غذایی آمازون که روزبه روز در حال گسترش است یک موفقیت تمام عیار محسوب می‌شود. به عقیده او تبدیل شدن این سرویس به سرویس تحویل مواد غذایی Webvan که در سال 2001 میلادی پس از سپری کردن دوران رشد فوق العاده ورشکست شد  به وقوع نخواهد پیوست. آمازون قطعا کارخانه‌های مخصوصی جهت انجام اینکار ایجاد خواهد کرد و یک سیستم لاجستیکی ویژه برای این موضوع طراحی خواهد کرد تا تمامی سفارشات را در همان روز و بلافاصله پس از ثبت سفارش به دست مشتریان برساند. همچنین با کمک سرویس پست ایالات متحده آمریکا این شرکت خواهد توانست، تا قبل از پایان سال جاری، مواد غذایی سالم و تازه را به دست مشتریان خود در سراسر خاک ایالات متحده برساند.

زمانی که Webvan به عنوان نماد نابودی و ورشکستگی دوران دات-کام شناخته می‌شد، اندرسون در رابطه با این سرویس تحویل مواد خوراکی و سایر سرویس‌ها نظیر Pets.com که در نهایت ورشکست شد معتقد است که تنها دلیل شکست این پروژه‌ها این بود که آنها بسیار زود معرفی شدند، زودتر از زمانی که باید معرفی شوند. البته او در اظهار نظری جالب و چالش برانگیز اذعان می‌کند که تمامی ایده‌های دات-کام که در بازه زمانی 1996 تا 2000 مطرح شدند صحیح و درست بوده‌اند.

در مورد جدایی سرویس PayPal از کمپانی eBay نیز اندرسون اظهارات جالبی را مطرح می‌کند: به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره کمپانی eBay، اندرسون سعی می‌کند از پرداختن به جزئیات در مورد سرویس‌های خرده فروشی آنلاین خودداری می‌کند اما معتقد است: "کمپانی‌های کوچکتر می‌توانند به سرعت رشد کرده و حرکت کنند."

وی‌ می‌گوید این یک ایده جدید نبود. همیشه این سوال مطرح بوده که دقیقا چه زمانی سرویس PayPal متولد شد و یک دلیل عمده وجود داشت که این سرویس در ابتدا توسط eBay خریده شد. PayPal نمی‌توانست در سال 2001 به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت کند، اما اکنون شرایط بروز چنین اتفاقی مهیا شده و PayPalمی‌تواند مستقل شود.

کارل ایکان، فعال در امور سرمایه گذاری اوایل سال جاری میلادی سلسله انتقاداتی را متوجه هیات مدیره eBay کرد و همین موضوع باعث شد تا اختلافات میان این میلیاردر معروف و اندرسون رسانه‌ای شود.

ایکان، اندرسون را متهم کرد که با انجام امور غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی eBay را وادار به فروش اسکایپ کرده است (اندرسون در انجام فروش اسکایپ به مایکروسافت نقش داشت) در حالی که اندرسون نیز آماج حملات خود را به سمت ایکان در مورد نابودی کمپانی هواپیمایی TWA معطوف ساخت: "تنها تعداد معدودی در جهان وجود دارند که می‌توانند یک کمپانی هواپیمایی را به طور کامل نابود کنند."

جدا شدن سرویس PayPal از eBay حاکی از نفوذ بسیار زیاد سرمایه گذاران فعال است. آنها همزمان که دستی در امور مرتبط با شرکت‌های کوچک دارند همواره سعی می‌کنند زمام امور کمپانی‌های بسیار بزرگ نظیر eBay، مایکروسافت و اپل را به دست بگیرند.

در زمان گذشته اگر فردی به ناگاه ظاهر می‌شد و می‌گفت که من اخیرا 2 درصد سهام شرکت شما را خریدم و حالا انتظار دارم دستورات من را برای کنترل شرکت خود به طور کامل اجرا کنید قطعا با خنده حضار مواجه می‌شود، اما در دنیای امروز تمامی سهام داران به طور کامل در معرض تهدیدات این سرمایه گذاران قرار دارند.

 اندرسون در مورد ادوارد اسنودن، رمزگذاری اطلاعات و جاسوسی دولت معتقد است:

رسوایی بزرگی که پس از افشاگری‌های اسنودن از آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013 به رسانه‌ها درز کرد شیوه‌های جاسوسی و نظارتی درون مرزی و برون مرزی را برای همیشه دستخوش تغییرات اساسی کرد. اندرسون با خائن خطاب کردن اسنودن در توییتر در چندین ماه گذشته یک آشوب تمام عیار را در این شبکه اجتماعی به پا کرد. با این اوصاف او معتقد است برقراری توازن قوا میان شهروندان و دولت‌ها در سراسر جهان هیچگاه به این گرمی نبوده است. حداقل این اتفاق در 20 سال گذشته بی مثال بوده است.

اندرسون معتقد است که جنگ‌های رمزنگاری بار دیگر به میدان آمده‌اند تا به مساله‌ای که در دهه 90 میلادی به وجود آمدند پایان بخشند. در آن دوران NSA رمزگذاری کامپیوتری را سلاحی تلقی کرد که نمی‌توان آن را به جایی صادر کرد. این موضوع نیز بر چگونگی تولید مرورگر وب تولید شده توسط Netscape تاثیرگذار بود.

دولت در آن زمان مرورگر وب را هم رده مهمات نظامی طبقه بندی کرد و صادرات آن به خارج از کشور را به شدت محدود ساخت. در آن زمان مرورگر نت اسکیپ از منظر اهمیت امنیتی و نظامی هم رده موشک Tomhawk محسوب می‌شد!

اندرسون معتقد است:

ما تنها می‌توانستیم یک الگوریتم رمزگذاری بسیار ساده و ضعیف را برای مشتریان خارج از آمریکا اعمال کنیم.

هرچند که در نهایت انجمن‌های فناوری و قوانین مرتبط با آن بودند که در این مبارزه پیروز میدان شدند – حداقل خودشان که چنین طرز فکری دارند. همچنان که اندرسون منتقد جدی عملکرد اسنودن است، می‌گوید با انتشار مجموعه اسناد محرمانه در سال گذشته مشخص شد که دولت با طبقه بندی کردن مرورگرها در دسته نظامی مخالفت کرده تنها به این دلیل که روش‌های دیگری را برای نظارت بر مردم یافته است. من اکنون قانع شده‌ام تنها دلیلی که باعث جلوگیری از ادامه چنین رفتاری در دولت شده، یافتن روش‌های جایگزین دیگری است که عملکردی شبیه به کار ما داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات