۱۸ مهر: ورود ورماخت به خاک چک اسلواکی بر اساس قرارداد مونیخ

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
76 سال پیش در چنین روزی ارتش آلمان نازی وارد خاک کشور چک اسلواکی شد تا بخش آلمانی نشین این کشور را بر اساس قرارداد مونیخ تحت اختیار خود بگیرد.
تبلیغات

76 سال پیش در چنین روزی یعنی 10 اکتبر سال 1938 ارتش ورماخت با عبور از مرزهای کشور چک اسلواکی بخش آلمانی نشین این کشور را بموجب قرارداد مونیخ ضمیمه خاک آلمان نازی کرد.

آلمان نازی در سال 1933 به قدرت رسید و از همان زمان آدولف هیتلر شروع به پیاده سازی برنامه‌های اصلاح اقتصادی و بازسازی ارتش آلمان کرد. در اولین ماموریت نظامی، ارتش آلمان خیلی آرام وارد منظقه راینلند شد که بعد از جنگ اول طبق معاهده ورسای به فرانسه واگذار شده بود.فرانسه هیچگونه مقاومتی یا اعتراضی نشان نداد چراکه در آن زمان به شدت درگیر مشکلات اقتصادی بود و هیچ تمایلی به درگیری با آلمان نداشت.

در مرحله بعدی هیتلر در برنامه خود کشور اتریش را به خاک رایش سوم اضافه کرد که در اینکار با مقاومت زیادی با توجه به گذشته تاریخی مواجه نشد. بعد از آن نوبت به کشور چک اسلواکی رسید. هیتلر برای اینکه بتواند کشور چک اسلواکی را اشغال کند کمی از اینکه با مقاومت شدید غرب مواجه شود حراس داشت؛ لذا تصمیم گرفت با بهانه گرفتن بخش آلمانی نشین این کشور توافق غرب را کسب کند. طی جلسه‌ای که در مونیخ برگزار شد، توافقی بین آلمان نازی، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا در سال ۱۹۳۸ بر سر الحاق نواحی آلمانی نشین سودت چکسلواکی به آلمان نازی حاصل شد و قرارداد مونیخ به امضا رسید. این قرارداد در بامداد ۳۰ سپتامبر ۱۹۳۸ در شهر مونیخ آلمان بدون حضور نماینده چکسلواکی تصویب شد. و حدود 10 روز بعد از این توافقنامه ارتش آلمان در تاریخ 10 اکتبر سال 1938 وارد خاک چک اسلواکی شد.

در پی امضای این قرارداد، چکسلواکی که از لحاظ نظامی هم پیمان فرانسه و انگلیس بود از سوی این کشورها تحت فشار قرار گرفت تا تسلیم فشار هیتلر شده و نواحی سودت را به آلمان تسلیم کند، در مقابل هیتلر ضمانت داد که هیچ خواسته ارضی دیگری نداشته باشد. قرارداد را در ظاهر موسولینی برای ایجاد صلح پیشنهاد کرده بود، اما بعدها مشخص شد که مفاد این قرارداد را آلمان‌ها در توافقی مخفی با ایتالیا مشخص کرده بودند. نخست وزیر بریتانیا که علاقه به درگیری نظامی با آلمان نداشت امید داشت تا این قرارداد روابط سیاسی مناسبی با آلمان ایجاد کند و از جنگی دیگر جلوگیری کند و فرانسه نیز بخاطر مشکلات شدید اقتصادی تمایلی نداشت که هرگونه تنش سیاسی با آلمان داشته باشد. بدین ترتیب آلمان‌ها نخست بخش آلمانی نشین چک اسلواکی را اشغال کردند و چندی بعد با زیرپا قراردادن معاهده مونیخ تمام کشور چک اسلواکی را اشغال کردند.

اشغال کامل چک اسلواکی توسط آلمان یک شکست سیاسی سنگین برای چمبرلین بوجود آورد و زمینه ساز کناررفتنش و روی کار آمدن وینستون چرچیل در انگلستان شد. در آن زمان کسی نمی‌دانست این اشغال نظامی تنها آغازی است بر بزرگترین فاجعه انسانی قرن بیستم میلادی که جان بیش از 70 میلیون انسان را گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات